Thursday, Oct 5, 2017

صفحه نخست » صادق لاریجانی: شایعات درباره خانواده‌ام ارزش پاسخ‌گویی ندارد

sadegh_larijani.jpegمیزان: رئیس قوه قضائیه روز گذشته در مراسم آغاز سال تحصیلی ۹۷-۹۶ دانشگاه علوم قضائی و خدمات اداری با بیان اینکه شایعات اخیر درباره این‌جانب و خانواده‌ام هیچ‌گونه ارزش پاسخ‌گویی ندارد، هجمه‌ها به دستگاه قضائی و مسئولان قوه ‌قضائیه را به دلیل اقدامات این دستگاه برای مقابله با فتنه ۸۸ و سدکردن راه نفوذ دشمنان دانست. آیت‌الله آملی‌لاریجانی تأکید کرد: «دشمن با سیلی محکمی که در فتنه ۸۸ و پروژه نفوذ از دستگاه قضائی خورده است، طبیعی است که علیه قوه ‌قضائیه، مسئولان دستگاه قضائی و شخص رئیس قوه ‌قضائیه شایعاتی را منتشر کند. اخیرا نیز شاهد انتشار برخی شایعات بودیم که عده‌ای به بنده گفتند به این شایعات پاسخ بدهید. به عقیده من این شایعات ارزش پاسخ‌گویی ندارد». او گفت: «شایعه‌پردازان که کاملا شناسایی شده‌اند و از زمره اراذل‌واوباش فراری فتنه هستند و اجیر بیگانگان شده‌اند و در ازای خباثت و سخافت کاریشان، پول دریافت می‌کنند حقیرتر از آن هستند که بخواهیم پاسخی به آنان بدهیم. البته به اربابان آنها می‌گوییم که اگر هدفتان عقب‌نشینی جمهوری اسلامی و مسئولان قضائی از خدمت به مردم و حفظ نظام است، بسیار در اشتباهید. مؤمن همچون کوه استوار است». رئیس دستگاه قضا با بیان اینکه تاریخ از این مسائل زیاد دیده است، افزود: «امیرمؤمنان، علی بن ابی‌طالب (ع) که امیر همه عوالم بود، به حدی علیه ایشان تبلیغات مسموم وجود داشت که وقتی در مسجد به شهادت رسیدند و خبر آن پیچید مردم شام از یکدیگر می‌پرسیدند مگر علی نماز هم می‌خواند؟ این تبلیغات سخیف همیشه بوده است و نباید در استواری و استقامت مؤمن خدشه‌ای وارد کند».



حقوق شهروندی در حال اجرا است


رئیس قوه ‌قضائیه در ادامه یکی از مهم‌ترین وظایف قوه ‌قضائیه براساس تصریح اصل ۱۵۶ قانون اساسی را صیانت از حقوق عامه دانست و گفت: «متأسفانه حقوق عامه تا حدی مغفول واقع شده است. به‌عنوان مثال مباحث مربوط به محیط‌ زیست با اهمیت بالایی که در زندگی مردم دارد در زمره حقوق عامه است. امروز فضای تنفسی شهری مانند تهران را می‌بینید. قطعا بخشی از این وضعیت مربوط به عملکرد برخی مدیران است. اقداماتی نظیر فروش طبقات در شهرداری‌ها و عملکرد نهاد‌هایی مانند سازمان محیط‌ زیست، نیروی انتظامی و خود قوه ‌قضائیه در این زمینه تأثیرگذار است. قطعا قوه ‌قضائیه باید بابی ویژه در این زمینه و سایر مواردی که با حقوق عامه سروکار دارد باز کند و به این موضوعات توجه بیشتری داشته باشد». او با اشاره به موضوع «حقوق شهروندی»، این مقوله را بسیار مهم توصیف کرد و افزود: «گرچه رئیس‌جمهور محترم نیز در سال‌های اخیر اقداماتی در این زمینه داشته است، اما به‌هرحال پس از سال ۸۳ و بخش‌نامه رئیس وقت قوه ‌قضائیه درباره حقوق شهروندی، قانونی در این راستا به تصویب رسید که درحال‌حاضر اجرا می‌شود». آیت‌الله آملی‌لاریجانی در ادامه به موضوع «امنیت ملی» پرداخت و گفت: «در اصل ۱۵۶ قانون اساسی آن‌گونه که موضوعاتی نظیر رسیدگی به دعاوی، حفظ حقوق عامه و رسیدگی به امور حسبی مورد تصریح قرار گرفته است، حراست از امنیت ملی در زمره وظایف دستگاه قضائی ذکر نشده است، اما نباید فراموش کرد که مقوله امنیت ملی مستقیما با حفظ اصل نظام ارتباط دارد. همه مسئولان و مردم، عقلا، شرعا و قانونا موظف به حفظ اصل نظام هستند. حتی اگر قانون را در نظر نگیریم، اما همگی ما اعتقاد داریم که از جهت وجهه ایمانی باید حکومت و نظامی را که با خون شهدا و جهاد مجاهدان مستقر شده است، حفظ کنیم. در این راستا قوه ‌قضائیه یکی از ارکان اساسی حفظ اقتدار و امنیت ملی است و در این زمینه نقش پررنگی دارد». رئیس قوه ‌قضائیه با بیان اینکه دستگاه قضائی یکی از مؤلفه‌های مهم اقتدار نظام است، عنوان کرد: «در تمام مباحث حقوق‌بشری که علیه جمهوری اسلامی مطرح می‌شود می‌بینیم که عمدتا علیه قوه ‌قضائیه سخن به میان آمده است. به‌عنوان مثال، مجازات شرعی قصاص را بهانه‌ای برای حمله به قوه ‌قضائیه قرار می‌دهند درحالی‌که این مجازات برگرفته از نص صریح قرآن کریم و حق شخصی اولیای‌دم است. او با ذکر مثالی دیگر در این زمینه، گفت: «در مورد اعدام‌های مربوط به جرائم مواد مخدر گفتند رئیس قوه ‌قضائیه مخالف لغو اعدام‌هاست که این خلاف است. بنده مخالف کاهش اعدام‌های مربوط به جرائم مواد مخدر نبوده‌ام، اما تأکید داشته‌ام که همه جوانب امر را باید با هم دید و آثار زیان‌بخش توزیع مواد مخدر در جامعه را هم باید مورد توجه قرار داد و سپس تصمیمی عاقلانه در این زمینه اتخاذ کرد».


قوه ‌قضائیه رکن اساسی مقابله با نفوذ است


آیت‌الله آملی‌لاریجانی یکی دیگر از اقدامات بسیار مهم دستگاه قضائی را سدکردن مسیر نفوذ دشمن دانست و با اشاره به فرازونشیب‌های نزدیک به ۴۰ساله پس از انقلاب اسلامی، افزود: «نظام با همه این مشکلات، پیروز و سرافراز از امتحانات مختلف بیرون آمد. این در حالی است که امروز نظام جمهوری اسلامی بسیار قدرتمندتر و توانمندتر در عرصه‌های گوناگون نسبت به سال‌های ابتدایی انقلاب است و به دلیل حمایت از مستضعفان و محرومان، در قلوب مردم جهان جای دارد. چنان‌که در یمن، سوریه و عراق، مردم این کشور‌ها بودند که از ایران درخواست یاری داشتند البته مردم و ارتش سوریه و عراق نیز در میدان هستند، اما اگر حمایت‌های ایران نبود توفیقی حاصل نمی‌شد». او با اشاره به تلاش دشمن در عرصه جنگ نرم برای به‌نتیجه‌رساندن پروژه نفوذ، عنوان کرد: «آنها می‌خواهند در فکر مدیران نظام این‌گونه القا کنند جز با دوستی و مصالحه با آمریکا نمی‌توان کاری از پیش برد. گاهی یک فرد را به‌عنوان جاسوس به جایی می‌فرستند، اما ما امروز با جاسوس‌های رسمی طرف نیستیم بلکه با افرادی سروکار داریم که تلاش می‌کنند فکر مدیران را برای ترغیب به سمت مسیر مطلوب دشمن تغییر دهند. جمهوری اسلامی در مقابل این نفوذ ایستاده است و قوه ‌قضائیه رکن اساسی این مقابله بوده است».

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy