Thursday, Oct 5, 2017

صفحه نخست » سفر تاریخی ملک سلمان به روسیه: نرمش در سوریه در ازای فشار بر ایران

Putin_Salman_2.jpgدویچه وله - ملک سلمان در سفری تاریخی به مسکو رفت. این نخستین سفر یک پادشاه سعودی در تاریخ مناسبات دو کشور است. اوضاع سوریه در مرکز گفت‌وگوهای ملک سلمان و پوتین است. ایران هم در بحث سوریه جایگاه اصلی را دارد.

ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان سعودی، روز چهارشنبه (۴ اکتبر/ ۱۲ مهر) در سفری تاریخی وارد مسکو شد. این نخستین سفر یک پادشاه سعودی در تاریخ مناسبات دو کشور است. در عین حال این سفر چهار روزه مصادف شده است با سالروز تولد ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه. پوتین روز ۷ اکتبر ۶۵ ساله می‌شود.

بهای نفت، اوضاع سوریه و تنش‌های خاورمیانه از محورهای گفت‌وگوی ملک سلمان با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، عنوان شده‌اند.

روسیه از سال ۲۰۱۵ میلادی در حمایت از بشار اسد وارد جنگ داخلی سوریه شد، در حالی که عربستان همواره از مخالفان رئیس جمهوری سوریه حمایت کرده است.

در راستای توافق بر سر بهای نفت

با وجود اختلافات منطقه‌ای عربستان و روسیه، مناسبات دو کشور در سال‌های اخیر بهبود یافته است. آنها از جمله، به‌رغم عدم عضویت روسیه در اوپک، توانستند در چارچوب تصمیم‌های این سازمان، بر سر کاهش تولید نفت با هدف افزایش بهای آن، با یکدیگر توافق کنند. با توجه به سودآور بودن چنین توافقی برای طرفین، به نظر می‌رسد که مسکو و ریاض در آینده نیز به تعهدات متقابل‌شان در خصوص تولید و صدور نفت پایبند بمانند.

عربستان سعودی و روسیه بزرگترین صادرکنندگان نفت جهان هستند که حدود نیمی از نفت خام جهان را تولید می‌کنند. این امر باعث می‌شود که دو کشور در عین داشتن منافع مشترک، در رقابتی تنگاتنگ و مداوم با یکدیگر برای کسب جایگاه برتر تولید نفت جهانی باشند. روسیه همچنین دارای بیشترین ذخایر گاز جهان است. در این میان خبرهایی هم از احتمال یک توافق تسلیحاتی میلیاردی میان دو کشور و کمک روسیه به عربستان برای دستیابی به انرژی هسته‌ای منتشر شده است.

رقابت‌ها، توافق‌ها و منافع مشترک در عرصه انرژی را اما اختلافات منطقه‌ای همراهی می‌کنند. به همین دلیل نیز گرچه از یک‌سو بهای پایین نفت باعث همکاری تنگاتنگ دو کشور بزرگ صادرکننده‌ی طلای سیاه شده و دلیلی می‌شود برای نخستین دیدار یک پادشاه سعودی از مسکو، اما از سوی دیگر مواضع مختلف آنان نیز، از جمله در مورد سوریه و ایران، در فهرست موضوع‌های مورد بحث دو طرف قرار می‌گیرد.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy