Thursday, Oct 5, 2017

صفحه نخست » مهاجم لاس وگاس نقشه فرار و احتمالا هم‌دست داشته

h6grg63m4_small.jpgبی بی سی - یافته‌های جدید درباره استیون پداک، تیرانداز کشتار لاس وگاس، گمانه‌زنی درباره نقشه فرار او و همچنین فرضیه کمک گرفتن او از کس دیگری برای طراحی این کشتار را قوی‌تر کرده است.

مقام‌های آمریکایی روز پنجشنبه (پنجم اکتبر) به خبرنگاران گفتند هنوز نمی‌توانند از جزئیات نقشه فرار استیون پداک به رسانه‌ها چیزی بگویند اما باور دارند که او نمی‌توانسته به تنهایی چنین کشتار بزرگی را طراحی و ۳۳ اسلحه و هزاران فشنگ تهیه کند.

این در حالی است که مقام‌های پلیس در روز یکشنبه و تنها ساعاتی پس از آن که استیون پداک با به رگبار بستن حاضران در یک کنسرت موسیقی ۵۸ نفر را کشت و بیش از ۵۰۰ نفر را زخمی کرد، گفته بودند به دنبال مظنون دیگری نیستند و معتقدند استیون پداک به تنهایی این کشتار را به راه انداخته است.

همزمان با بازگشت دوست دختر استیون پداک به کالیفرنیا پلیس بازجویی از او را آغاز کرده و امیدوار است با اطلاعاتی که از ماریلو دنلی دریافت می‌کند، معمای چرایی وقوع بزرگترین کشتار آمریکا را حل کند.

کلانتر لومباردو، رئیس پلیس منطقه کلارک لاس وگاس به خبرنگاران در پاسخ به این که آیا استیون پداک برای فرار از مهلکه هم برنامه ریزی کرده بود، گفت: "بله." اما در پاسخ به جزئیات این نقشه گفت: "نمی‌توانم بگویم."

او همچنین درباره احتمال هم‌دست داشتتن استیون پداک گفت: "(طبیعی است) که تصور کنیم او بالاخره در جایی از این برنامه‌ریزی کمکی دریافت کرده است. شاید او یک سوپرمن بوده و همه اینها را تنهایی انجام داده، اما برای من باور این دشوار است."

طرح فرضیه هم‌دست داشتن استیون پداک می‌تواند تحقیقات درباره کشتار روز یکشنبه را وارد مرحله کاملا جدیدی کند.

در همین حال، پلیس فدرال آمریکا، اف‌بی‌آی، می‌گوید هنوز دلیلی برای مرتبط بودن این کشتار با انگیزه‌های تروریستی پیدا نکرده است، اما احتمال آن را هم رد نمی‌کند.

روز پنجشنبه آخرین یافته‌ها در مورد استیون پداک به این ترتیب گزارش شد:

  • او تنها ساعتی قبل از آغاز تیراندازی در کازینو مشغول قمار بوده
  • پداک ۳۳ اسلحه از مجموع ۴۷ سلاح خود را ظرف یک سال گذشته تهیه کرده بود
  • او یک هفته پیش هم اتاقی در هتل چندین طبقه اوگدن لاس وگاس رزرو کرده بود؛ جایی که در نزدیکی آن یک کنسرت موسیقی دیگر در فضای باز برنامه‌ریزی شده بود
  • پلیس شیکاگو دریافته که در ماه اوت گذشته هم پداک اتاق را رزرو کرده بود که به محل برگزاری فستیوال موسیقی لولاپالوزا مشرف بود
  • مامور امنیتی هتل که ابتدا به پشت در اتاق پداک رسید با وجود زخمی شدن بر اثر شلیک پداک، در راهرو مانده و به ماموران پلیس دیگر در شناسایی اتاق طبقه ۳۲ استیون پداک کمک کرده، تا زمانی که مافوقش دستور داده باید برای امداد پزشکی محل را ترک کند

رئیس پلیس مسئول تحقیقات درباره این کشتار می‌گوید ۱۰۰ کارآگاه و مامور زبده برای بررسی جزئیات و پیدا کردن انگیزه احتمالی استیون پداک مشغول به کار روی پرونده و ترسیم نموداری از شخصیت او شده‌اند.

آن طور که گزارش شده استیون پداک از سال‌ها قبل به اسلحه علاقه نشان می‌داد.

او توانسته بود بسیاری از ۲۳ سلاحی که با خود به هتل برده بود را با تغییر کاربری از سلاح نیمه خودکار به مسلسل‌های تمام اتوماتیک و قابلیت تیراندازی پر سرعت بدل کند.

نرمش جمهوری‌خواهان برای اصلاح بخشی از قوانین اسلحه

همزمان با انتشار جزئیات کشتار یکشنبه و زرادخانه استیون پداک برای عملی کردن نقشه خود، چند نماینده جمهوری‌خواه در کنگره آمریکا با نشان دادن نرمش در مواضع قبلی‌شان در حمایت از قوانین مالکیت اسلحه، گفته‌اند آماده‌اند درباره ممنوع کردن تجهیزات کمکی که با استفاده از آنها استیون پداک توانسته بود قابلیت شلیک سلاح‌های خود را بالا ببرد، در صحن کنگره رایزنی کنند.

پل رایان، رئیس مجلس نمایندگان و برجسته‌ترین چهره حزب جمهوری‌خواه در کنگره، روز پنجشنبه به رسانه‌های آمریکا گفت: "ما باید موضوع این تجهیزات کمکی که سلاح‌های معمولی را به مسلسل‌های پر سرعت تبدیل می‌کنند بررسی کنیم."

با وجود "چراغ سبز" برخی از جمهوری‌خواهان به تقاضای "همیشگی" دموکرات‌ها برای اصلاح قوانین اسلحه، هنوز دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور، در این باره موضع‌گیری نکرده است.

آقای ترامپ که در پاسخ به خبرنگاران گفته بود درباره قوانین اسلحه "به جای خودش و به مرور زمان" صحبت خواهد کرد، روز گذشته (چهارشنبه) به همراه همسرش ملانیا به لاس وگاس رفت و بازماندگان و امدادگران این کشتار دیدار کرد.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy