Saturday, Oct 7, 2017

صفحه نخست » مامور اف‌بی‌‌‌آی از حمله تروریستی ویرانگر در نیویورک جلوگیری کرد

6jcwuwj_small.jpgدویچه وله - یک مامور مخفی پلیس فدرال آمریکا از وقوع یک حمله تروریستی در یکی از مناطق پررفت‌وآمد نیویورک جلوگیری کرده است. نقشه حمله شبیه به حملات ترورستی داعش در پاریس و بروکسل بوده است.

دادستان منهتن نیویورک روز جمعه (۶ اکتبر/ ۱۴ مهر) اعلام کرد، یک مامور مخفی پلیس فدرال آمریکا (اف‌بی‌آی) خود را به عنوان هوادار گروه تروریستی "دولت اسلامی" (داعش) جا زده و با افراد مظنون به هواداری از این گروه ارتباط برقرار کرده بود. این مامور از این طریق پی برده بود که عملیاتی برای حمله به نقاطی در نیویورک، از جمله میدان تایمز و یک ایستگاه مترو برنامه‌ریزی شده است.

به گفته دادستان منهتن، متهم اصلی یک جوان کانادایی ۱۹ ساله به نام عبدالرحمان البناسوی است که مواد لازم برای تهیه بمب خریداری کرده بود و در ماه مه ۲۰۱۶ به هنگام ورود به ایالات متحده بازداشت شده است.

متهم دیگر فردی به نام طلحه هارون است که او هم ۱۹ سال دارد، تبعه آمریکاست اما در پاکستان زندگی می‌کند. فردی دیگری نیز به نام راسل سالیک که ۳۷ ساله و اهل فیلیپین است، برای اجرای این عملیات پول پرداخت کرده است.

طرحی شبیه حملات ترویستی پاریس

نقشه حملات برنامه‌ریزی شده در نیویورک شبیه به حملات تروریستی داعش در پاریس و بروکسل بوده است. این حملات قرار بوده در ماه رمضان در تابستان ۲۰۱۶ به اجرا درآیند که اگر عملی می‌شد قربانیان بسیاری به‌جای می‌گذاشت.

دادستان منهتن می‌گوید مامور مخفی اف‌بی‌آی زمانی از برنامه‌ریزی برای انجام حملات تروریستی در نیویورک مطلع شد که به عنوان هوادار داعش، از طریق گوشی هوشمند با دو جوان ۱۹ ساله ارتباط برقرار کرد. از این طریق او توانست از خرید مواد منفجره، از نوع TATP در کانادا به‌وسیله عبدالرحمان البناسوی مطلع شود.

عبدالرحمان به مامور مخفی اف‌بی‌آی گفته بود که قصد دارد به کنسرتی حمله کند و افراد بسیاری را به قتل برساند. او با اشاره به حمله تروریستی به تالار کنسرت باتاکلان در پاریس در نوامبر ۲۰۱۵ گفته بود: «ما با سلاح‌های خود به آنجا وارد می‌شویم همانطور که بچه‌ها در پاریس انجام دادند.»

در حمله تروریستی ۱۳ نوامبر ۲۰۱۵ به تالار کنسرت باتاکلان در پاریس، دست‌کم ۹۰ نفر جان خود را از دست دادند. گروه "دولت اسلامی" (داعش) مسئولیت این حمله مرگبار را بر عهده گرفت.

طلحه هارون به مامور مخفی اف‌بی‌آی گفته بود ایستگاه مترو "بهترین هدف" برای حمله است. «او می‌خواهد تا آنجا که ممکن است تعداد زیادی مسافر بکشد.» او هم‌چنین گفته بود می‌خواهد به میدان تایمز تغییر مکان داده و "هزاران نفر را به قتل برساند".

بنابر این گزارش، قرار بوده هارون مدت کوتاهی قبل از اجرای عملیات وارد آمریکا شود. او در سپتامبر ۲۰۱۶ در پاکستان دستگیر شد. واشنگتن امیدوار است که دولت پاکستان او را به آمریکا تحویل دهد. راسل سالیک نیز در آوریل ۲۰۱۶ در فیلیپین بازداشت شد و او نیز در انتظار تحویل به دستگاه قضایی آمریکا به‌سر می‌برد.

پس از حمله تروریستی ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ و حملات تروریستی سال‌های اخیر اروپا، مسئولان شهر نیویورک نگران وقوع مجدد حملات تروریستی در این شهر هستند. از این‌رو مناطق پررفت‌وآمد و توریستی مانند میدان تایمز در این شهر به‌شدت زیر نظارت امنیتی قرار دارد.

در سپتامبر ۲۰۱۶ در محله پرجنب‌وجوش چلسی نیویورک بمبی که در یک سطل زباله جاسازی شده بود منفجر شد و دو نفر را زخمی کرد. دو روز بعد مظنونی که در این ارتباط بازداشت شده بود، متهم شد که در دو نقطه دیگر نیز بمب کار گذاشته بود، اما آنها عمل نکرده بودند.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy