Saturday, Oct 7, 2017

صفحه نخست » آوازخوانى مسيح على نژاد در حضور خاتمى براى چه؟! ف. م. سخن

57B65053-85D8-4AAE-9B6E-8EA02266A6F0.jpegهمه ى ما وضع امروز خاتمى را مى دانيم. موضوع اين نيست كه ما از او خوش مان مى آيد يا نه. خاتمى يك شخصيت سياسى ست كه امروز، از اين ور مانده و از آن در رانده است و تمام تلاش اش را مى كند تا گرگ هاى وحشى حكومت را رام و آرام كند. نصيب او هم دندان هاى تيزى ست كه اين گرگ ها گهگاه به پر و پاى او فرو مى برند و اين شخص سعى مى كند با نجابت حتى لب به فرياد نگشايد.

روش هميشگى جمهورى اسلامى اين است كه به كسى كه دائم از مقابل اش عقب نشينى كند نه تنها امتيازى نمى دهد و آفرينى به او نمى گويد، بلكه فشار را نانجيبانه بر روى او بيشتر و بيشتر مى كند تا صداى شكستن كمر شخص به گوش برسد.

فرقى نمى كند آن كس كه عقب نشينى مى كند، زندانى زير شكنجه باشد، يا فرد محصور. فرقى نمى كند آن كس كه عقب نشينى مى كند، روحانى در راس قدرت اجرايى باشد يا خاتمى دهان بسته ى ممنوع الهمه چيز و به گفته ى اين روزهاى آمد نيوز، محصور.

درست در اين حيص و بيص كه نگاه ها به طرف اين مرد و حكم قضايى او براى عدم حضور در مناسبت هاى مختلف است، مسيح علينژاد، نوار فيلمى را پخش مى كند كه در آن براى خاتمى آواز مى خواند.

ايشان در زمانى كه در ايران بوده، خاتمى را به عنوان روزنامه نگار تحت فشارِ «روزنامه نگارانه» مى گذارد كه بگويد شنيدن صداى آواز زن حرام است يا حلال. آن بنده ى خدا هم كه در تمام اتاق هايش ميكروفون هاى شنود كار گذاشته شده، سعى مى كند مثل هميشه جوابى بدهد كه نه سيخ بسوزد نه كباب.

غير از شنود سپاه و ديگران، يك شنود ديگر هم در آن جا صورت مى گيرد كه شنود علينژاد است.

ما نمى دانيم كه:
١- دوربينى كه از خاتمى تصوير بردارى مى كند مخفى ست يا خاتمى مى داند كه دوربين در آن جا قرار دارد.
٢- ما نمى دانيم كه مسيح علينژاد اين ضبط ويدئويى را براى كار خبرى كرده، يا براى خودش به عنوان مساله ى شخصى.

اگر خاتمى اطلاع داشته كه بسيار خب. ايرادى در تصوير بردارى نبوده. سوال ديگرى كه مطرح مى شود اين است كه آيا از خاتمى براى پخش همگانى اين فيلم، در شرايط و موقعيت كنونى اجازه گرفته شده است يا خير؟ اگر اجازه گرفته شده كه آن هم مانعى ندارد.

در اينجا مى ماند فقط وجدان خبرنگار به عنوان خبرنگار و انسان؛ آيا به لحاظ وجدانى و انسانى، شخص در اين موقعيت خاص، با آگاهى از حساسيت هايى كه نسبت به شخص خودش و شخص خاتمى در جمهورى اسلامى وجود دارد، حتى اگر خاتمى بگويد مانعى ندارد بايد دست به انتشار اين فيلم بزند؟

ما فقط بهترين وضعيت ممكن را در اينجا در نظر گرفتيم. بدترين وضعيت ها يعنى عدم اجازه ى خاتمى، عدم اطلاع او از تصويربردارى، و غيره را اصلا مطرح نمى كنيم و براى آن از مسيح جواب نمى خواهيم.

و بالاخره آخرين موضوع:
انتشار اين فيلم اصلا براى چه؟ چه محتواى رسانه اى در اين فيلم وجود دارد كه انتشارش را واجب كرده است؟ جز اين است كه اين فيلم به درد قسمت سرگرمى ها و ديدنى ها مى خورَد و هيچ بار مثبتى با خود به همراه ندارد؟ مثلا ما الان بايد با ديدن اين فيلم بخنديم؟ يا خشنود شويم؟ يا به ليبرال بودن خاتمى آفرين بفرستيم؟ يا شجاعت علينژاد را تحسين كنيم؟ يا گوش جان به صداى ايشان بسپاريم و لذت ببريم؟...

بد نيست كه اهل قلم و رسانه گهگاه به كارى كه مى كنند و به عواقب كارى كه مى كنند اندكى فكر كنند و بعد دست به كار شوند...

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy