Sunday, Oct 8, 2017

صفحه نخست » برگزاری تظاهرات اعتراضی ضد پوتین در چندین شهر روسیه

81132315651llm3_small.jpgرادیو فردا - ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، روز شنبه، ۱۵ مهرماه، در حالی روز تولد خود را جشن گرفت که به درخواست آلکسی ناوالنی، سرسخت‌ترین مخالف او، در چندین شهر این کشور تظاهرات ضد کرملین برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، در جریان اعتراضات روز شنبه ۱۳۹ تن در ۲۵ شهر روسیه به دست پلیس بازداشت شدند.

پیش از آغاز این اعتراضات، مقامات روسیه هشدار داده بودند که هر گونه تظاهرات بدون مجوز رسمی دولتی، غیرقانونی و قدغن است.

این موج اعتراض که به گزارش رویترز بیشتر جوانان در آن شرکت داشتند علیه کرملین و در حمایت از آقای ناوالنی به راه افتاد که هم‌اکنون دوره حبس ۲۰ روزه‌ای را در مسکو می‌گذراند. دلیل حبس آقای ناوالنی دادن فراخوان برای تظاهرات بدون مجوز اعلام شده است.

رویترز می‌گوید، بیش از دو هزار نفر در یکی از میدان‌های مرکزی شهر مسکو گرد هم آمده و شعارهایی از قبیل «روسیه آزاد خواهد شد» و «روسیه بدون پوتین» سر دادند.

در شهر سن پترزبورگ، زادگاه ولادیمیر پوتین، نیز حدود ۱۵۰۰ نفر با شعار «پوتینِ دزد» و «ناوالنی را آزاد کنید» به سمت خیابان اصلی شهر به راه افتادند.

اعتراضات به درخواست آلکسی ناوالنی همزمان با روز تولد ولادیمیر پوتین برگزار شد که روز شنبه شصت و پنجمین سال تولد خود را جشن می‌گرفت.

این در حالی است که کمتر از شش ماه دیگر یعنی در ماه مارس سال ۲۰۱۸ بار دیگر نوبت به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در روسیه می‌رسد.

گرچه هنوز هیچ خبری رسماً اعلام نشده، انتظار می‌رود که آقای پوتین بار دیگر برای مقام ریاست جمهوری خود را نامزد کند. در صورت پیروزی دوباره این چهارمین دوره ریاست او در کاخ کرملین خواهد بود.

ولادیمیر پوتین تقریباً ۱۸ سال است که بر خاک روسیه حکومتی بلامنازع داشته است، و انتظار می‌رود که آقای پوتین در دو سه ماه آینده خبر نامزدی خود را برای یک دوره شش ساله دیگر در کاخ کرملین تأیید کند.

در حال حاضر آلکسی ناوالنی بزرگ‌ترین و سرشناس‌ترین رهبر اپوزیسیون و مخالف پوتین در این کشور به حساب می‌آید.

آقای ناوالنی امیدوار است که در انتخابات بهار سال آینده بتواند با ولادیمیر پوتین رقابت کند، گرچه کمیسیون مرکزی انتخابات روسیه اعلام کرده است که او برای نامزدی در انتخابات صلاحیت ندارد.

این کمیسیون دلیل حکم خود را حکم حبس تعلیقی اعلام کرده که دادگاه علیه آلکسی ناوالنی صادر کرده است، با این حال رهبر اپوزیسیون روسیه خود معتقد است که حکم حبس «با انگیزه سیاسی» علیه او صادر شده است.

با این حال حتی اگر آقای ناوالنی فرصت رقابت با پوتین را نیز به دست بیاورد، بنا بر نظرسنجی‌های موجود که رویترز به آنها استناد می‌کند، رئیس جمهور فعلی «به‌راحتی» می‌تواند بر رقیب بالقوه خود پیروز شود.

آقای پوتین در چند سال گذشته با تکیه بر سیاست ناسیونالیستی که در داخل در پیش گرفته و سیاست خارجی سرسختانه از محبوبیتی قابل توجه به‌ویژه در شهرهای کوچک روسیه بهره‌مند بوده است.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy