Thursday, Oct 12, 2017

صفحه نخست » سه ماه محرومیت مربی استقلال، برای یک ساعت دیسکو

6zq5d487554j_small.jpgپدرام قائمی - ایران وایر

سایت «بانک ورزش» خبر داده است که کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال یک مربی لیگ برتری را به دلیل حضور در کلوپ شبانه در جریان یکی از اردوهای خارج از کشور این تیم، به مدت سه ماه از هر گونه فعالیت فوتبالی محروم کرده است. این سایت خبری هیچ نامی از مربی مورد نظر نیاورده اما یکی از مدیران فدراسیون فوتبال در گفت و گو با «ایران‏وایر»، این مربی را «علی چینی»، دستیار «علی منصوریان» و کمک مربی استقلال معرفی کرده است.

داستان به روز نهم اسفندماه سال گذشته برمی گردد؛ در این روز خبرگزاری «میزان»، رسانه وابسته به قوه قضاییه با انتشار عکسی مبهم و شطرنجی از یک دیسکو در دبی نوشت: «عکسی از مربی یکی از تیم‌های ایرانی حاضر در لیگ قهرمانان آسیا در فضای مجازی منتشر شده که او را در یکی از دیسکوهای کشوری در حوزه خلیج فارس نشان می‌دهد.»

این عکس در هیچ یک از شبکه های اجتماعی منتشر نشده اما خبرگزاری میزان ادعا کرده است مطابق با عکسی که در فضای مجازی منتشر شده، مربی این تیم ایرانی که باید تیم خود را برای بازی در مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا آماده کند، شبانه به دیسکو رفته است.

اشاره میزان به علی چینی بوده که روز دوم اسفندماه به عنوان مربی همراه «استقلال» برای دیدار با تیم «الاهلی» امارات به دبی سفر کرده بود. خبرگزاری وابسته به قوه قضاییه از مدیران باشگاه استقلال و همین طور مدیران ارشد فدراسیون فوتبال ایران خواست که با توجه به سفر این مربی با بودجه «بیت المال»، هرچه سریع تر با او برخورد کنند. این خبرگزاری البته در پایان برای اعلام نام مربی و همین طور انتشار عکس بدون سانسور او هم اعلام آمادگی کرده بود.

chini0022444.jpgتصویری که سایت میزان سال گذشته از علی چینی منتشر کرد

از روز نهم اسفندماه سال 95 تا امروز مدیران باشگاه استقلال و فدراسیون فوتبال واکنشی نسبت به علی چینی بابت حضور در کلوپ شبانه نداشته اند. خبرگزاری میزان اما یک شنبه 16 مهرماه با «جواد نکونام» مصاحبه کرد و در بخشی از این گفت و گو، از قول کاپیتان سابق تیم ملی فوتبال ایران و باشگاه استقلال نوشت: «مربی استقلال به دیسکو رفت، آب از آب تکان نخورد.»

نکونام در این مصاحبه که حتی روی جلد روزنامه «استقلال جوان» به سردبیری و مدیرمسوولی «علی فتح الله زاده»، مدیرعامل سابق این باشگاه قرار گرفته بود، به وضعیت نابسامان مدیریتی استقلال اشاره کرد.

پی گیری میزان برای ورود قاضی وابسته به قوه قضاییه در فدراسیون فوتبال به پرونده علی چینی این بار جواب داد. کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال از شهریورماه سال گذشته و با حکم مستقیم «مهدی تاج»، رییس فدراسیون، در ید قدرت قاضی «مرتضی تورک» قرار گرفته است. تورک پیش از این ریاست کل دادگاه های عمومی و انقلاب اهواز، ریاست بر دادسرای ناحیه سه تهران، نماینده اجرای احکام دادستانی در پرونده «مه‌آفرید امیرخسروی»، سرپرستی دادسرای «اوین» و چند پست قضایی حساس دیگر را طی دو دهه اخیر برعهده داشته است. متولد سال 1356 است اما از سال 88 خورشیدی و از سوی سازمان های غیردولتی و فعال در حقوق بشر به عنوان یکی از نقض کننده های حقوق شهروندان ایران شناخته شده است.

فروردین ماه امسال سازمان غیردولتی «عدالت برای ایران» در مورد او نوشت: «تورک به طور مشخص یکی از افرادی است که مانع از پایان دادن به تبعید غیرقانونی "بهمن احمدی امویی"، روزنامه نگار و بازگشت او در زندان اوین است. احمدی امویی ۳۰ خردادماه ۱۳۸۸ در پی اعتراضات پس از انتخابات ریاست جمهوری بازداشت و از سوی دادگاه به پنج حبس تعزیری محکوم شد. او از تاریخ ۲۲ خرداد ۱۳۹۱ پس از اعتراض به حمله گارد ضد شورش به مراسم بزرگداشت "هدی صابر" در بند ۳۵۰، با دست‎بند و پابند از زندان اوین به زندان رجایی شهر تبعید شد.»

همین طور این سازمان ادعا کرده است که قاضی تورک در اسفندماه 88، «ابوالفضل عابدینی»، فعال مدنی و حقوق بشر را به ۱۱سال حبس تعزیری محکوم کرد.

از زمانی که قاضی تورک وارد دنیای فوتبال شد، رفتار کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال هم تغییر کرد. یکی از مشهورترین ها به تاریخ دوم خردادماه امسال مربوط می شود؛ کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال، «محسن فروزان»، دروازه بان سابق باشگاه استقلال و «صبا» قم را به دلیل فعالیت های همسرش در صنعت مد و مدلینگ، سه ماه از حضور در میادین فوتبال محروم کرد.

هرچند که اعتراض های عمومی و فشار رسانه ها، یک هفته بعد این حکم را شکست اما حکم کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال در صورت ارجاع به فدراسیون جهانی فوتبال و همین طور طرح شکایت این دراوزه بان، با واکنش صریح فیفا روبه رو می شد.

همکاری و پاس‏کاری خبرگزاری میزان و کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال تازگی ندارد؛ تابستان سال 95 این خبرگزاری در گزارشی مدعی شد که «سردار آزمون»، مهاجم تیم ملی فوتبال ایران با دختر شایسته شهر روستوف در روسیه عکس یادگاری انداخته است. کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال بلافاصله از مهاجم اول تیم ملی ایران برای پاسخ گویی به چرایی این اتفاق دعوت کرد. پیش‌ازاین، همین خبرگزاری برای اولین بار با نشر تصاویری از «سوشا مکانی» در یک میهمانی و ضیافت خانوادگی، باعث بازداشت دروازه‌بان تیم پرسپولیس شد. هرچند که آن تصاویر به شکل شطرنجی منتشر شده بودند اما خیلی زود اصل تصاویر خانوادگی سوشا در فضای مجازی و کانال‌های تلگرام دست به دست ‌شدند. به نظر می رسد خبرگزاری میزان تاحدودی وظیفه رصد کردن بازیکنان و مربیان فوتبال ایران و معرفی آن ها به نهادهای قضایی را هم عهده دار شده است.

کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال البته همیشه منتظر میزان نمانده است؛ شهریورماه سال 95 «مهدی رحمتی»، دروازه بان استقلال به جرم آن چه کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال ایران، رفتار خارج از عرف خوانده بود، به صورت موقت سه ماه از حضور در میادین فوتبال محروم شد. جرم مهدی رحمتی، عکس انداختن یک دختر هوادار استقلال (و از دید قاضی تورک، «بدحجاب») با این دروازه بان بود.

«رضا افتخاری»، مدیرعامل این باشگاه به «خبرآنلاین» گفته بود: «با تورک، رییس کمیته اخلاق صحبت کردم. او دراین‌باره گفت محرومیتی برای رحمتی در کار نیست و قرار شده این دروازه‌بان تنها در کمیته اخلاق درباره عکسی که منتشرشده، توضیح دهد.»

اما قاضی تورک در برنامه تلویزیونی «90» مدعی شد که به دلیل حاضر نشدن دروازه‌بان سابق تیم ملی و کنونی استقلال در کمیته اخلاق، حکم به‌صورت غیابی برای او صادرشده است. مهدی رحمتی، دروازه‌بان استقلال تهدید کرد که در صورت محرومیت به خاطر این عکس، برای همیشه از فوتبال خداحافظی می کند.

حکم او در کمیته اخلاق به صورت معلق درآمد و به او تذکر دادند در صورتی که بار دیگر کنار دختران بدحجاب عکس بگیرد، حکم اجرا خواهد شد.

مهم ترین و جنجالی ترین حکمی که کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال تا امروز صادر کرده، به محرومیت سوشا مکانی به دلیل پوشیدن شلوار «باب اسفنجی» بوده است. خبر به حدی حیرت انگیز بود که «گاردین» هم این اتفاق را پوشش خبری داد و روی جلد خود نوشت: ««محرومیت سوشا مکانی، بازیکن ۲۹ ساله تیم ملی ایران به خاطر پوشیدن شلوار زرق و برق دار بوده است.»

سوشا به واسطه پوشیدن یک شلور نامتعارف، شش ماه از حضور در میادین فوتبال ایران محروم شد و به همین دلیل از لیگ ایران رفت.

کمیته اخلاق حتی در پرونده اعتصاب بازیکنان پرسپولیس به دلیل پرداخت نشدن حقوق و پاداش هایشان هم ورود می کند. قاضی تورک روز نهم اردیبهشت ماه امسال در قبال اعتصاب بازیکنان پرسپولیس و تمرین نکردن آن ها به «ایسنا» گفت: «ما با هرگونه رفتار شائبه برانگیز، مشکوک و غیر فوتبالی برخوردی قاطع و قانونی انجام خواهیم داد و خاطیان محروم خواهند شد.»

مرتضی تورک هم چنین ادعا کرد که به زودی پای نهادهای امنیتی هم به این باشگاه و ماجرای اعتصاب بازیکنان باز می شود.

علی چینی آخرین توپی است که میزان به زمین کمیته اخلاق انداخته است؛ او پس از آن که از باشگاه استقلال همراه علی منصوریان و سایر اعضای کادر فنی این تیم اخراج شد، به دلیل حضور در دیسکو، به مدت سه ماه محروم شده است.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy