Tuesday, Oct 10, 2017

صفحه نخست » واکنش تند رئیس شورای شهر یزد به حکم تعلیق عضو زرتشتی شورا

بی بی سی - سرنوشت سپنتا نیکنام، عضو زرتشتی شورای شهر یزد که با حکم شعبه ۴۳ دیوان عدالت اداری از عضویت در این شورا معلق شده، همچنان نامشخص است. او در پی شکایت یک کاندیدای شکست خورده شورای شهر یزد از فرمانداری و هیئت نظارت بر انتخابات این شهر در انتخابات شوراها تا مدتی نامعلوم (صدور حکم قطعی) از عضویت در شورای شهر معلق شده است.

حکم صادر شده از سوی دیوان عدالت اداری در ۵ دوره شوراهای شهر و روستا در ایران بی سابقه است، اما زمینه‌سازی برای چنین حکمی از سالها پیش و دوره چهارم شورای شهر که سپنتا نیکنام به عنوان یک شهروند غیرمسلمان برای اولین بار به عضویت شورای شهر یک شهر بزرگ در ایران درآمد آغاز شده بود تا جایی که برخی رسانه‌ها در ایران او را تنها فرد مورد خطاب ابلاغیه احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان مبنی بر ردصلاحیت اقلیت‌های دینی در انتخابات شوراهای شهر و روستا قلمداد کردند.

آقای جنتی با درج ابلاغیه ای در روزنامه رسمی کشور در ۲۹ فروردین ماه با استناد به یک سخنرانی آیت الله روح الله خمینی در مهرماه سال ۱۳۵۸ خواستار توقف اجرای تبصره یک ماده ۲۶ قانون انتخابات شوراها شده بود که در خرداد سال ۱۳۷۵به تصویب مجلس و حدود سه هفته بعد به تأیید شورای نگهبان رسید. براساس این قانون که از اولین دوره انتخابات شوراهای شهر و روستا در ایران تاکنون اجرا شده، نامزدهای انتخابات شوراهای شهر و روستا باید پیرو مذهب رسمی کشور باشند، اما تبصره یک این ماده می گوید: "اقلیت‌های دینی شناخته شده در قانون اساسی به جای اسلام باید به اصول دین خود اعتقاد و التزام عملی داشته باشند".

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy