Thursday, Oct 12, 2017

صفحه نخست » ترامپ استراتژی آمریکا در برابر ایران را جمعه اعلام می‌کند

3E230D60-62B4-425B-8084-03B8DC1C0DDE.jpegدونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، روز جمعه ساعت ۱۲:۴۵ دقیقه به وقت واشنگتن، ۲۰:۱۵ به وقت ایران، استراتژی خود در برابر ایران را اعلام می‌کند. این استراتژی احتمالا تنها محدود به توافق اتمی نخواهد بود.

دنیا بی‌صبرانه منتظر است تا ببیند رئیس‌جمهوری آمریکا چه سیاستی را در برابر ایران در پیش می‌گیرد. دفتر کاخ سفید اعلام کرده که دونالد ترامپ روز جمعه ۱۳ اکتبر (۲۱ مهر) ساعت ۱۲:۴۵ دقیقه به وقت واشنگتن (۲۰:۱۵ به وقت ایران) استراتژی خود در برابر ایران را اعلام خواهد کرد.
ترامپ تا روز یک‌شنبه ۱۵ اکتبر فرصت دارد تا به کنگره آمریکا اعلام کند که آیا ایران به توافق اتمی پایبند بوده یا نه. با توجه به سخنان اخیر رئیس‌جمهوری آمریکا پیش‌بینی می‌شود که او عدم پایبندی ایران به این توافق را اعلام کند.

در صورت اعلام عدم پایبندی ایران به توافق اتمی از سوی رئيس‌جمهوری آمریکا، کنگره این کشور ۶۰ روز فرصت دارد تا تحریم‌ها علیه ایران را تشدید یا احتمالا تحریم‌های جدیدی را اعمال کند. برای تصویب تحریم‌های بیشتر علیه ایران در سنا تردیدهایی وجود دارد.
جان کلی، رئيس دفتر کاخ سفید، روز پنج‌شنبه گفت که ترامپ در این باره که چه کاری باید در برابر ایران انجام دهد بسیار فکر کرده است. رئیس‌جمهوری آمریکا همواره تاکید کرده که در برابر ایران تنها موضوع توافق اتمی نیست که باید بررسی شود بلکه مجموعه رفتار ایران در منطقه و نقشی که در درگیری‌های خاورمیانه دارد نیز باید مورد بررسی قرار بگیرد.

ایران یکی از بزرگترین قدرت‌های منطقه و نیز بزرگترین دشمن عربستان سعودی و اسرائيل است که هر دو اصلی‌ترین متحدان آمریکا در خاورمیانه هستند.
علی لاریجانی، رئيس مجلس شورای اسلامی ایران، روز پنج‌شنبه در آستانه سفر به روسیه در این باره گفت: «هیچ دلیلی برای مضطرب بودن یا جدی گرفتن تصمیمات غیرمنطقی ترامپ وجود ندارد.» به گفته او جامعه جهانی مخالف ترامپ است و او در حال تکروی است.
علی اکبر صالحی، رئيس سازمان انرژی اتمی ایران نیز بر حمایت اروپا از ایران تاکید کرده است. او گفته است: «ما روی اروپایی‌ها حساب کرده‌ایم و تا کنون نیز آنها علائم مثبتی نشان داده‌اند.»

به گفته رئيس سازمان انرژی اتمی ایران مهم این است که اروپایی‌ها در این مورد مقابل آمریکا و در کنار ایران بایستند.
کشورهای اروپایی به خصوص آلمان، فرانسه و بریتانیا و نیز چین و روسیه در قبال توافق اتمی ایران تا کنون موضع مثبتی داشته و همواره تاکید کرده‌اند که بر این توافق پایبند می‌مانند.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy