Monday, Oct 16, 2017

صفحه نخست » علی‌اکبر صالحی: برجام به هم بخورد پروتکل الحاقی اجرا نمی‌شود

AliAkbar_Salehi.jpgشرق ـ رئیس سازمان انرژی اتمی ایران با بیان اینکه علاقه‌مندیم برجام کماکان پابرجا باشد، هشدار داد که اگر برجام به هم بخورد، جمهوری اسلامی اجرای پروتکل الحاقی را متوقف می‌کند.
علی‌اکبر صالحی در مصاحبه با خبرگزاری صداوسیما با رد مطالبه ناحق و غیرقانونی ترامپ درباره بازرسی از مراکز نظامی کشورمان گفت: ما به موافقت‌نامه پادمان و پروتکل الحاقی متعهدیم، البته تا زمانی که برجام پابرجا باشد؛ چون این پروتکل هنوز به تصویب مجلس نرسیده است و آن را داوطلبانه اجرا می‌کنیم. ما به موارد بازرسی مندرج در برجام نیز متعهدیم و در این چارچوب به تعهداتمان عمل می‌کنیم، اما خارج از این چارچوب قطعا به هر خواسته دیگری عمل نخواهیم کرد و از آن تمکین نمی‌کنیم؛ همچنان که تاکنون این‌گونه عمل کرده‌ایم.

رئیس سازمان انرژی اتمی همچنین درباره بسته‌شدن پرونده بازرسی از مراکز نظامی کشورمان پس از بازدید آمانو از سایت پارچین گفت: از ابتدا سه بار از این سایت نظامی بازدید شده است؛ دو بار در اوایل و یک بار هم همین اواخر که پرونده بسته شد و آخر دیدند که تمام ادعاها و اتهامات مطرح نابجا بود. در این بازدید نمونه‌گیری و آزمایش کردند و به جایی نرسیدند و نظر ایران تأمین و حقانیت موضع کشورمان تأیید شد. او بار دیگر تأکید کرد: فقط در چارچوب مواردی مانند پروتکل الحاقی که متعهد هستیم عمل می‌کنیم؛ آن هم تا زمانی که برجام هست، چون اگر قرار باشد برجام به هم بخورد اجرای این پروتکل نیز قطعا متوقف می‌شود، زیرا با توقف برجام، اجرای آن بی‌معنی خواهد بود. او تأکید کرد: صرفا در چارچوب موافقت‌نامه پادمان اجازه بازرسی می‌دهیم.
رئیس سازمان انرژی اتمی همچنین درباره تدابیر این سازمان در صورت لغو برجام تأکید کرد: یقین داشته باشید علاوه بر اینکه پل‌های پشت سرمان را خراب نکردیم، پل‌های متعددی را هم ساخته‌ایم. صالحی هشدار داد: اگر روزی مسئولان نظام به عللی ببینند که برجام دیگر منفعتی برای کشورمان ندارد و برای از سرگیری غنی‌سازی ۲۰ درصد در فردو تصمیم بگیرند‌، چهارروزه می‌توانیم غنی‌سازی ۲۰ درصد را آغاز کنیم؛ خودشان می‌فهمند یعنی چه. او افزود: همان‌طور که آقای روحانی اعلام کرد، خیلی از فعالیت‌ها را می‌توانیم در بازه زمانی ساعتی بازگردانیم و محدودیت‌ها را برگردانیم؛ از سرگیری برخی فعالیت‌های دیگر چند ماه و برخی فعالیت‌ها تا حداکثر یک سال و دو، سه ماه طول می‌کشد. صالحی گفت: البته ما می‌خواهیم برجام همچنان بدون خدشه پیش برود و فعالیت‌های فنی در حوزه هسته‌ای اعم از اکتشاف و استخراج، تحقیق و توسعه، ساخت نیروگاه‌های جدید و استفاده از فناوری هسته‌ای در حوزه سلامت، کشاورزی و صنعت به‌خوبی پیش می‌رود. او در‌عین‌حال هشدار داد: ما نمی‌خواهیم وارد میدان چالشی شویم و اعلام می‌کنیم که ما را وادار به عکس‌العمل نکنند. صالحی با بیان اینکه می‌دانیم این بازی را چگونه پیش ببریم، ابراز امیدواری کرد: طرف مقابل سر عقل بیاید و دیگران را به مشکل نیندازد.


برجام قابل مذاکره مجدد نیست


او با تأکید بر اینکه برجام قابل‌مذاکره مجدد نیست، افزود: آقای ترامپ با به‌کاربردن تعبیر «غروب آفتاب» در برجام می‌گوید جمهوری اسلامی ایران پس از ۱۰ سال شرایط برایش هموار است تا برنامه هسته‌ای را در ابعاد مختلف توسعه دهد و این را سبب مشروعیت‌دادن به فعالیت‌های هسته‌ای کشورمان می‌داند. رئیس‌جمهور آمریکا معتقد است ایران پس از ۱۰ سال مبسوط‌الید خواهد بود که هر کاری می‌خواهد، بکند. البته این تحلیل از دیدگان معیوب و توهم‌گرای ذاتی آنان است و حال آنکه کافر همه را به کیش خود پندارد؛ خودشان در هیروشیما و ناکازاکی مرتکب گناهان بزرگ شدند و اکنون دیگران را متهم می‌کنند.
او افزود: این اتهام درحالی است که مقام معظم رهبری از ابتدا فرمودند ایران در پی فعالیت غیرصلح‌آمیز هسته‌ای نیست؛ بنابراین راه ما روشن است. ما در پی فعالیت‌های صلح آمیز هستیم و آنان برای خودشان مشکل‌آفرینی می‌کنند. صالحی گفت: اگر به همین منوال پیش برویم چون موضع و جایگاه ما به‌حق است، آمریکا جز این چاره‌ای ندارد؛ یا باید به آن تمکین کند یا در مقابل افکار عمومی جهان بایستد؛ در این بازی شطرنج سیاسی، جمهوری اسلامی ایران واقعا نمره ۲۰ گرفته است و اگر به همین سبک و سیاق جلو برویم، کیش‌ومات‌کردن آنان خیلی دور از توقع نیست.
رئیس سازمان انرژی اتمی در بخش دیگری از این مصاحبه با ابراز اطمینان از آمادگی کامل این سازمان برای مواجهه با اقدامات خصمانه آمریکا به‌ویژه در صورت لغو برجام تأکید کرد: همه تمهیدات برای برگشت‌پذیری هسته‌ای اندیشیده شده است... اینها غلوآمیز نیست و طرف مقابل می‌داند؛ همچنان که با زمان‌بندی فعالیت‌ها در برجام مخالف‌اند و می‌گویند چرا در توافق هسته‌ای «غروب آفتاب» آمده است و چرا خیلی موانعی که باید ایجاد می‌شد تا فعالیت‌های هسته‌ای کشورمان را متوقف کند، ایجاد نشده است و ایران را با بن‌بست مواجه نکرده است. او افزود: این نشان‌دهنده موفقیت جمهوری اسلامی در تأمین منافع ملی تا حد ممکن است به‌گونه‌ای که طرف مقابل، شاکی است.


زمان بازگشت هسته‌ای


صالحی همچنین درباره احتمال استفاده از سانتریفیوژهای پیشرفته در صورت بازگشت هسته‌ای بار دیگر اظهار کرد: سربسته می‌گویم که بازگرداندن برخی فعالیت‌ها ساعتی، برخی روزی، برخی در چند ماه و در یک مورد به‌خصوص، یک‌سال و چند ماه طول می‌کشد. او افزود: زمان بازگرداندن بسیاری از فعالیت‌های هسته‌ای به حالت قبل و حتی فراتر از آن در بازه زمانی «ماه» است و یک موردش، موضوعی است که رهبر معظم انقلاب درخصوص غنی‌سازی صد هزار سو در مدت یک‌سال‌و‌نیم فرمودند. این یعنی امکانات بالقوه‌ای برای تحقق این هدف وجود دارد.
رئیس سازمان انرژی اتمی همچنین درباره آمادگی این سازمان برای مقابله با تصمیم احتمالی آمریکا برای خروج از برجام تا ۶۰ روز آینده تأکید کرد: کار ما لحظه‌ای است؛ ما که نمی‌خوابیم و ۶۰ روز دیگر بخواهیم بیدار شویم.
این آمادگی که می‌گوییم لحظه‌ای است. فقط اراده مسئولان را می‌طلبد که دستور بدهند که چه اقدامی را آغاز کنیم؛ ما همه این سناریوها را در سازمان انرژی اتمی مدنظر قرار دادیم و با عرضه کلیاتش در هیئت نظارت بر برجام درباره آن توافق کردیم. صالحی اضافه کرد: هرگاه هیئت نظارت بر برجام دستور بدهد مطابق با آن عمل خواهد شد اما امیدوارم طرف مقابل سر عقل بیاید؛ ما علاقه‌مندیم که برجام کماکان پابرجا باشد.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy