Monday, Oct 16, 2017

صفحه نخست » معمای پنج خودکشی‌ در جنوب تهران

khodkoshi.jpg۵ خودکشی در پایتخت روز پرکاری را برای بازپرس جنایی پایتخت رقم زد. ۵ حادثه مشابه که همگی آنها در نخستین روز پایتخت رقم خورد. در این حوادث، ۲ زن و ۳ مرد در مناطق جنوبی تهران به زندگیشان پایان دادند. ۳نفر از این افراد با حلق‌آیزکردن، یک‌نفر با سقوط از ارتفاع و یک‌نفر دیگر هم با خفگی اقدام به خودکشی کردند.

به گزارش شهروند، بررسی‌های اولیه پلیس و تیم جنایی خودکشی‌بودن همه این حوادث را تأیید کرده است. پرونده‌های آنها جهت تکمیل مراحل قضائی به بازپرس مرادی سپرده شده است.

خفگی با کیسه پلاستیک


ساعت ۱۰: ۱۱ صبح شنبه نخستین حادثه از طریق کلانتری ۱۲۱ سلیمانه به بازپرس کشیک تهران اعلام شد. حادثه‌ای که در آن یک دختر ۲۷ساله به طرز عجیبی جان باخته بود. خبر این حادثه را یکی از اعضای خانواده نیلوفر به پلیس ۱۱۰ اعلام کرد. با حضور ماموران در محل حادثه مشخص شد که دختری جوان با کشیده‌شدن کیسه‌ای پلاستیکی روی سرش خفه شده است.

یکی از دوستان این دختر جوان که خبر این حادثه را به پلیس اطلاع داده بود، در اظهاراتش به ماموران گفت: «من برای انجام کاری از خانه خارج شدم. هنگام ترک خانه با نیلوفر تماس گرفتم اما او تلفنش را جواب نداد، چون شب قبل با او تلفنی صحبت کرده بودم، می‌دانستم که او در خانه است. کمی نگران شدم، چندبار دیگر با او تماس گرفتم، در مسیر برگشت به سمت خانه او رفتم. در زدم اما صدایی از داخل خانه نمی‌آمد. من دوست صمیمی نیلوفر بودم، به همین دلیل کلید خانه او را داشتم، در را باز کردم و به اتاق او رفتم. وقتی درِ اتاق را بازکردم، دیدم که روی تخت افتاده و نفس نمی‌کشد.»

در ادامه تیمی از ماموران جنایی همراه با بازپرس ویژه قتل در محل حادثه حاضر شدند. در همان بررسی‌های ابتدایی مشخص شد علت این مرگ مشکوک به خودکشی بوده است. شواهد و مدارک موجود در محل حادثه نشان می‌داد که نیلوفر با کشیدن کیسه پلاستیکی روی صورتش و گره‌زدن آن اقدام به خودکشی کرده است. جسد این دختر جوان به دستور بازپرس مرادی به پزشکی قانونی منتقل شد و تحقیقات بیشتر درخصوص این پرونده ادامه دارد.

حلق‌آویزشدن مرد شیشه‌بر در خیابان خیام


هنوز چند ساعتی از این حادثه نگذشته بود که بازپرس مرادی از طریق ماموران کلانتری ۱۱۶ مولوی در جریان یک مرگ مشکوک دیگر قرار گرفت. مردی ۳۲ساله در داخل مغازه‌اش در خیابان خیام حلق‌آویز شده بود. ماموران از طریق تماس مردی که خودش را شریک رضا معرفی کرده بود، در جریان این حادثه قرار گرفتند. با حضور ماموران و تیم جنایی در محل حادثه مشخص شد مردی جوان خودش را از سقف دار زده است.

بررسی تیم پزشکی مرگ را به علت خفگی و چند ساعت قبل از کشف جسد اعلام کرد. شریک این مرد جوان در اظهاراتش به ماموران گفت: «من و رضا چند سالی است که با هم در این مغازه شریک هستیم. کار ما شیشه‌بری و فروش شیشه است. وضع کارمان بد نیست اما چند سالی است که فروش و رونق قبلی را نداشت. پنجشنبه ظهر برای آخرین‌بار رضا را دیدم. بعدازظهر پنجشنبه بود که مغازه را بستیم. این آخرین ملاقات من با رضا بود. از او خبری نداشتم تا این‌که ظهر شنبه به طرف مغازه رفتم. وقتی کرکره مغازه را بالا کشیدم، دیدم که رضا از سقف آویزان شده، سریع به طرفش رفتم تا او را نجات دهم، اما وقتی بدنش را لمس کردم، متوجه شدم که چند ساعتی از مرگش گذشته، من هم بلافاصله موضوع را به پلیس اطلاع دادم.»

شواهد و مستندات موجود هم صحت گفته‌های شریک رضا را تأیید می‌کرد. همه چیز حکایت از یک خودکشی دیگر در پایتخت داشت. بررسی تیم جنایی هم اقدام به خودکشی این مرد جوان را تأیید می‌کرد. با این وجود پیکر رضا هم برای بررسی‌های بیشتر به دستور بازپرس مرادی به پزشکی قانونی منتقل شد.

خودکشی مرد میانسال خانه


درست یک‌ساعت بعد خبر سومین مرگ مشکوک به بازپرس شعبه دوم دادسرای جنایی تهران اعلام شد. مردی ۴۰ساله به نام مجید در چهارچوب درِ خانه در محله نازی‌آباد خودش را حلق‌آویز کرده بود. ساعت ۱۴: ۳۸ خبر این خودکشی از سوی اعضای خانواده این مرد به پلیس اطلاع داده شد. با حضور ماموران تیم جنایی پایتخت در محل حادثه مشخص شد که مرد میانسال با طناب خودش را دار زده است. در تحقیقات ابتدایی ماموران، مشخص شد که این مرد سابقه اعتیاد داشته است.

اعضای خانواده او از دلیل این اقدام اظهار بی‌اطلاعی می‌کنند و در اظهاراتشان به ماموران درباره خودکشی مجید گفتند: «او مشکل خاصی نداشت. چند سالی مواد مصرف می‌کرد، اما این اواخر چندبار برای ترک مواد تلاش کرد. در روزهای اخیر هم رفتار مشکوکی نداشت. واقعا از این حادثه شوکه شدیم. وقتی او را دیدیم، باورمان نمی‌شد که او خودش را دار زده باشد.»

مرگ‌های مشابه در مشیریه و شهرک ولیعصر


چهارمین حادثه اما حلق‌آویزشدن زن سالخورده‌ای در منطقه مشیریه تهران بود. خبر این حادثه هم ساعت ۱۶: ۱۳ دقیقه به بازپرس جنایی تهران اعلام شد. معاینات اولیه جسد مرگ را در اثر خفگی تأیید می‌کند. بررسی‌های تیم جنایی هم نشان می‌دهد که این حادثه هم یک خودکشی بوده است. با این وجود علت خودکشی این زن سالخورده به درستی مشخص نیست.

بازپرس مرادی دستور انتقال جسد به پزشکی قانونی را صادر کرد تا پرونده چهارمین خودکشی پایتخت هم در دادسرای جنایی تهران تشکیل شود. پنجمین و آخرین حادثه هم با سقوط جوانی ۳۵ساله در شهرک ولیعصر تهران به پایان رسید. در این حادثه مردی جوان به دلیلی نامعلوم از طبقه پنجم یک ساختمان مسکونی به پایین سقوط کرد. پلیس از طریق تماس رهگذران و همسایه‌ها در جریان این حادثه قرار گرفت. با حضور ماموران در شهرک ولیعصر مشخص شد که مرد جوانی با نام بابک از پشت‌بام یک واحد مسکونی سقوط کرده است. بررسی‌های ابتدایی تیم جنایی مرگ خودخواسته این جوان را هم تأیید می‌کرد. با این وجود بازپرس مرادی دستور انتقال پنجمین جسد را هم به پزشکی قانونی صادر کرد تا پرونده خودکشی‌های نخستین روز هفته پایتخت در عدد ۵ توقف کند.

خودکشی راه‌حل نافرجام


خودکشی گمانی برای فرآیند حل مسأله است. این تعریفی است که روانشناسان شناخت‌گرا برای مرگ‌های خودخواسته ارایه داده‌اند. به گفته ابراهیم مقدم، این گروه از روانشناسان معتقدند که فرد هنگامی که اقدام به خودکشی می‌کند، تنها راه‌حل مشکلات را در پایان‌دادن به زندگی خود جست‌وجو می‌‌نماید. در واقع این افراد وقتی هیچ روش و ترفندی برای فایق‌آمدن بر مشکلات زندگی ندارند، به سراغ این اقدام می‌روند.

این روانشناس اجتماعی معتقد است؛ رسیدن به چنین نقطه‌ای خود معلول عوامل زمینه‌ساز دیگری است. پایین‌بودن و ضعف معنویات، اختلالات روانی یا تمایلات به چنین رفتاری از مهمترین عوامل زمینه‌ساز برای رسیدن به گمان فرآیند راه‌حل از طریق خودکشی است. البته در این فرآیند باید بین خودکشی و پیرا خودکشی تمایز قایل شد. این روانشناس در توضیح بیشتر به «شهروند» می‌گوید: «همانطور که گفتم، خودکشی اقدام آگاهی برای پایان‌دادن به زندگی است. درحالی‌ که در پیراخودکشی فرد به دنبال مرگ خودخواسته نیست، او بیشتر برای گرفتن امتیاز، جلب توجه، تهدید و مواردی از این دست تظاهر به این اقدام می‌کند که معمولا هم منجر به خودکشی نمی‌شود.»

این روانشناس اجتماعی در ادامه صحبت‌هایش با اشاره به تفاوت‌های جنسیتی در مرگ‌های خودخواسته می‌گوید: «معمولا در خانم‌ها پیراخودکشی بیشتر دیده می‌شود، اما در آقایان این مورد کمتر دیده شده و تهدید به خودکشی هم کمتر است، اما از سوی دیگر، خودکشی‌های موفق در آقایان آمار بالاتری دارد.» به گفته او، خودکشی همواره در بین جوانان بیشتر است و دلیل این موضوع هم به ناتوانی و عدم مدیریت استرس و مشکلات زندگی برمی‌گردد: «درچند ‌سال اخیر، برخی به اشتباه صحبت‌هایی مطرح می‌کنند مبنی بر افزایش خودکشی در بین جوانان، درحالی همواره این آسیب در بین قشر جوان در همه جوامع شایع‌تر بوده است. پایین‌بودن توان مدیریت و حل مسائل و نبود صبر و تکنیک‌های مقابله و مدارا با ناملایمات زندگی و نیز پایین‌بودن جنبه‌های روحانی و معنوی باعث افزایش خودکشی در بین جوانان است.» او اضافه می‌کند: «علاوه بر این‌ها، افسردگی، فقر و پایین‌بودن سطح تحصیلات هم در افزایش آمار خودکشی نقش موثری دارد.»

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy