Monday, Oct 16, 2017

صفحه نخست » ‫كركوك بدون درگيري سقوط كرد، نيروهاي کرد در حال خروج از شهر ‬

Iraq_Army_2.jpg

خبرهای تکمیلی از صفحه فیس بوک علی‌ جوانمردی خبرنگار صدای آمریکا:

كركوك بدون درگيري سقوط كرد و نيروهاي پ ك ك و پ د ك در حال خروج از شهر هستند. ‬

لاهور شيخ جنگي (برادرزاده جلال طالباني) پس از جلسه اي با ابو مهدي مهندس فرد شماره اول حشد الشعبي و اقبال پور از سپاه قدس ايران در پادگان K1 كركوك ستاد مشترك اداره موقت كركوك را تشكيل دادند. مناطق استراتژيك كركوك و حومه توسط نيروهاي لاهور طالباني به حشدالشعبي و نيروي ضد ترور عراق تحويل داده شد. اكنون كركوك توسط لاهور طالباني و نماينده اي از دولت بغداد اداره ميشود و دكتر نجم الدين كريم استاندار كركوك بعنوان ناقض قانون اساسي تحت تعقيب قرار گرفته است.

------------------------------------------------------

دویچه وله - حمله ارتش عراق و نیروهای شیعی به استان کرکوک در اقلیم کردستان باعث گریز هزاران شهروند این منطقه و کشته‌ شدن ده‌ها پیشمرگ شده است. میدان نفتی بابا گُرگُر نیز به دست‌ نیروهای دولتی افتاد.

روز دوشنبه (۱۳ اکتبر / ۲۱ مهر) خبرگزاری آلمان گزارش داد که ارتش عراق با کمک نیروهای شیعی کنترل بخشی از استان کرکوک، از جمله میدان نفتی بابا گُرگُر و یک فرودگاه نظامی در جنوب کرکوک را به دست گرفتند و وارد شهر طوزخورماتو واقع در ۷۰ کیلومتری شدند.

بر اساس این گزارش، هزاران شهروند کرکوک خانه‌های مسکونی خود را ترک کرده و در حال گریز به سوی سلیمانیه و اربیل هستند.

تنش میان دو طرف پس از آن بالا گرفت که کردهای عراق در یک همه‌پرسی به استقلال کردستان عراق رای دادند.

منطقه نام‌برده در سال ۲۰۱۴ مورد حمله گروه تروریستی "دولت اسلامی" (داعش) قرار گرفت. پس از آنکه نیروهای دولتی عراق عقب‌نشینی کردند، نیروهای کرد کنترل آن را به‌دست گرفتند.

کرکوک پس از بصره مهم‌ترین منطقه نفت‌خیز عراق‌به‌شمار می‌رود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، درحمله ارتش عراق به کرکوک ده‌ها پیشمرگه کشته شده‌اند. این خبرگزاری می‌نویسد، دلیل پایین‌بودن شمار قربانیان این است که پیشمر‌گ‌ها در برخی نقاط بدون مقاومت عقب‌نشینی کرده‌اند.

استفاده از جنگ‌افزارهای آمریکایی

شورای امنیت اقلیم خودمختار کردستان عراق ضمن تایید حمله نیروهای ارتش عراق و گروه‌های شیعی به جنوب کرکوک اعلام کرد که مهاجمان از جنگ‌افزارهای آمریکایی، از جمله تانک و خودروهای زرهی استفاده کرده‌اند.

این شورا تاکید ورزید که پیشمرگه‌ها از کردستان در برابر هر گونه حمله‌ای مقاومت خواهند کرد.

روز دوشنبه رایان دیلون، سخنگوی ائتلاف بین‌المللی ضد داعش، از طرفین درگیر در کرکوک خواست، از وخامت اوضاع در این منطقه و تنش بیشتر جلوگیری کنند. او در پیامی توئیتری نوشت، داعش برای همه بزرگ‌ترین تهدید به‌شمار می‌رود.

نیروهای کرد تاکنون از جانب کشورهای غربی حمایت می‌شدند. آلمان نیز با ارسال جنگ‌افزار و آموزش نظامی به پیشمرگ‌ها در جلوگیری از گسترش نفوذ داعش در شمال عراق نقش داشته است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy