Wednesday, Oct 18, 2017

صفحه نخست » خامنه‌ای: اگر ترامپ برجام را پاره کند ما آن را ریز ریز می‌کنیم

Alii_Khamenehei.jpgرادیو فردا ـ آیت‌الله خامنه‌ای پیشتر گفته بود که اگر ایالات متحده برجام را «پاره» کند ما آن را آتش خواهیم زد. آیت‌الله خامنه‌ای پیشتر گفته بود که اگر ایالات متحده برجام را «پاره» کند ما آن را آتش خواهیم زد.

آیت‌الله علی خامنه‌ای روز چهارشنبه ۲۶ مهرماه بار دیگر تهدید کرد که اگر ایالات متحده «برجام را پاره کند ما آن را ریزیز می‌کنیم».

رهبر جمهوری اسلامی ایران در دیدار با گروهی از جوانان که در خبر سایت وی، «نخبگان علمی» معرفی شده‌اند، به اظهارات اخیر رییس‌جمهوری آمریکا درباره برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) اشاره و دونالد ترامپ را یک «رئیس‌جمهور بی‌چاک دهن» توصیف کرد و گفت نمی‌خواهد وقت خود را «صرف پاسخگویی به اباطیل و یاوه‌گویی» او کند چرا که به گفته خامنه‌ای، «این ضایع کردن وقت است که انسان بخواهد پاسخ او را بدهد».

با این حال، وی با اشاره به موضع کشورهای اروپایی‌ها که از آمریکا خواسته‌اند تا برجام را حفظ کند، گفت: «ما از این مقدار استقبال می‌کنیم اما این کافی نیست که فقط بگویند او برجام را پاره نکند. برجام به نفع آنهاست. تا طرف مقابل برجام را پاره نکند ما آن را پاره نمی‌کنیم اما اگر او برجام را پاره کرد ما آن را ریزریز می‌کنیم».

آیت‌الله خامنه‌ای ۲۵ خرداد پارسال گفته بود که اگر ایالات متحده برجام را «پاره» کند ما آن را آتش خواهیم زد.

اظهارات رهبر ایران واکنشی به سخنان روز جمعه ۲۲ مهرماه دونالد ترامپ است که گفته بود، «بر پایه اطلاعات متقنی که در اختیار او قرار گرفته، قادر به تأیید پایبندی ایران به توافق هسته‌ای نیست».

با اعلام عدم پایبندی ایران به برجام از سوی وی، کنگره آمریکا ۶۰ روز فرصت خواهد داشت تا در مورد اعمال تحریم‌های جدید بر ایران تصمیم‌گیری کند.

به رغم موضع مخالف دولت آمریکا درباره برجام، وزیران خارجه و رهبران کشورهای اروپایی بر حفظ این توافق تاکید کرده و از کنگره آمریکا خواسته‌اند که از آن حمایت کند.

در همین زمینه قرار است که فدریکا موگرینی، مسوول امور سیاست خارجی اتحادیه اروپا، به آمریکا سفر و مقام‌های این کشور را برای حفظ برجام قانع کند.

با این حال، آیت‌الله علی خامنه‌ای در سخنان روز چهارشنبه خود خواستار اقدامات بیشتر اروپایی‌ها در قبال آمریکا شده است.

وی گفته است: «اولاً اروپا باید در مقابل اقدامات عملی آن‌ها بایستد؛ ثانیاً از ورود به مسائل دفاعی ما باید پرهیز کند؛ اینکه بیایند همان حرف را بزنند که چرا ایران در منطقه حضور دارد، خب چشم‌تان کور که حضور دارد؛ یا بگویند ایران چرا موشک دارد؛ خب شما چرا موشک دارید؟ چرا سلاح اتمی دارید؟ این را از اروپایی‌ها قبول نمی‌کنیم که با حرف زور آمریکا هم‌آواز شوند».

رهبر جمهوری اسلامی ادامه داد که مقام‌های آمریکایی به این خاطر از دست جمهوری اسلامی «عصبانی» هستند که «امروز جمهوری اسلامی توانسته نقشه‌های‌شان را در لبنان و سوریه و عراق و مصر به هم بزند».

وی همچنین گفت که «رییس‌جمهوری آمریکا بلاهت نشان می‌دهد اما این موجب نشود از مکر آمریکا غافل شویم».

خامنه‌ای افزود: «همه یقین داشته باشند که این بار هم آمریکا تودهنی خواهد خورد و از ملت ایران شکست خواهد خورد».

سایر مقام‌های و رسانه‌های وابسته به جمهوری اسلامی ایران نیز در روزهای گذشته به سخنان رییس‌جمهوری آمریکا علیه برجام واکنش نشان داده و تهدید کردند که ایران نیز اقدامات متناسب انجام می‌دهد.

حسن روحانی، رییس جمهوری اسلامی، ساعاتی پس از سخنرانی دونالد ترامپ در روز ۲۲ مهر گفت: اگر روزی منافع ایران در توافق اتمی وین تأمین نشود و طرف مقابل درباره این توافق اقدامی انجام دهد، جمهوری اسلامی «لحظه‌ای درنگ نخواهد کرد و به آن پاسخ خواهد داد».

دونالد ترامپ چه در زمان مبارزات انتخاباتی پارسال خود و چه در دوران ریاست‌جمهوری‌اش بارها از توافق تیرماه سال ۱۳۹۴ بین ایران و شش قدرت جهانی از جمله آمریکا، به عنوان بدترین توافقی نام برده که تاکنون دیده است.

وی با وجودی که دو بار پایبندی ایران به توافق اتمی وین را تایید کرده بود ولی گفته که ایران به «روح برجام» پایبند نبوده است و دلیل آن را نیز برنامه موشکی تهران و برهم زدن صلح و ثبات در خاورمیانه با دخالت‌های سپاه در سوریه، یمن و عراق دانسته است.

وزارت خزانه‌داری آمریکا ساعاتی پس از سخنرانی روز جمعه آقای ترامپ کل سپاه پاسداران را تحریم کرد.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy