Sunday, Oct 22, 2017

صفحه نخست » بیانیه وزارت امور خارجه‌ی عراق و سرکنسولگری ایران درباره حمله به کنسولگری جمهوری اسلامی در اربیل

Consulate_General_of_Iran.jpgسرکنسولگری ایران در اربیل در پی تعرض عده‌ای به این مکان دیپلماتیک در اقلیم کردستان عراق، بیانیه‌ای را منتشر کرد.

به گزارش ایسنا، در این بیانیه آمده است: عده‌ای عصر روز جمعه همزمان با تعطیلی سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران، تحت تاثیر اغراض سیاسی، نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در اربیل را مورد تعرض قرار دادند.

بی‌شک مردم شریف اربیل که نبرد جانانه پاسداران ایرانی در مقابله با گروهک ترویستی داعش و شهادت شهیدان رضا نقشی و سعیدشعبان را در یاد و خاطره خود دارند از اینگونه اقدامات مبرا هستند.

سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران ضمن محکوم کردن تعرض به نمایندگی، وظایف مقامات اقلیم در حفظ و حراست از نمایندگی دیپلماتیک و هموطنان را یاد آوری کرده و از ابراز تاسف شدید مسئولان سیاسی، حکومتی، سران عشایر و طوایف، اساتید دانشگاه و علما، نمایندگان مجلس، آحاد مردم شریف و باوفای اقلیم کردستان عراق، موصل، کرکوک و هموطنان مقیم در اقلیم کردستان عراق قدردانی می‌کند.

بیانیه‌ی وزارت امور خارجه‌ی عراق

دویچه وله - خبرگزاری فارس یک روز پیش‌تر، بیانیه‌ی اعتراضی وزارت امور خارجه‌ی عراق به این تعرض را منتشر کرده بود. در این بیانیه آمده بود: «اقدام تعرض و تخریب از پیش طراحی شده‌ی ساختمان کنسولگری ایران در اربیل و توهین به پرچم کشور دوست و همسایه و تهدید کارمندان آن را محکوم می‌کنیم».

وزارت امور خارجه‌ی عراق همچنین با "اعلام تنفر از این اقدام"، یادآور شد که مسئولیت حفظ امنیت و جان کارمندان دیپلماتیک در اقلیم کردستان را کاملا متوجه مسئولان دولت اقلیم می‌داند.

در گزارش خبرگزاری فارس آمده که فعالان شبکه‌های اجتماعی در کردستان عراق ویدیویی منتشر کرده‌اند که در آن تعرض به سرکنسولگری ایران دیده می‌شود. در گزارش گفته شده، این افراد "احتمالا از طرفداران حزب دموکرات کردستان به ریاست مسعود بارزانی" هستند و در نتیجه‌ی "تبلیغات تحریک‌کننده و گمراه‌کننده‌ی حزب دموکرات"، پرچم کنسولگری ایران در اربیل را پایین کشیده‌اند.

این گزارش می‌افزاید: «از زمانی که نخست‌وزیر عراق دستور تامین امنیت استان کرکوک و دیگر مناطق مورد منازعه میان اربیل و بغداد را صادر کرده، تلویزیون‌ها و رسانه‌های وابسته یا نزدیک به مسعود بارزانی مکرر علیه ایران و الحشدالشعبی اخبار نادرست منتشر می‌کنند و رسانه‌های حزب پارتی مدعی شدند که الحشدالشعبی با حمایت ایران به کرکوک حمله کرده است. اما الحشدالشعبی اعلام کرد که اصلا وارد کرکوک نشده است.»

در روزهای اخیر نیروهای دولت مرکزی عراق کنترل شهر نفت‌خیز کرکوک را از پیشمرگه‌های کرد پس گرفتند. حیدر عبادی، نخست‌وزیر عراق روز سه‌شنبه (۱۷ اکتبر/۲۵ مهر) اعلام کرد که نیروهای ارتش عراق و شبه‌نظامیان شیعه کنترل کامل کرکوک را به دست دارند.

این اقدام به ناخشنودی در اقلیم کردستان عراق انجامید و فرمانده نیروهای کرد، ارتش عراق را به "آغاز جنگ علیه کردستان" متهم کرد.

از سوی دیگر نیروهای کرد نقش ایران را در این حوادث برجسته می‌دانند و از حضور افراد سپاه پاسداران در میان ارتش عراق و نیز شبه‌نظامیان شیعه‌ی حشدالشعبی سخن گفته‌اند.

اما ایران این سخنان را تکذیب و اعلام کرده که در این جریان نقشی ندارد.

علی اکبر ولایتی، مشاور عالی علی خامنه‌ای در امور بین‌المللی، روز سه‌شنبه (۱۷ اکتبر/۲۵ مهر) گفت که ایران هیچ نقشی در عملیات کرکوک نداشته و این منطقه تقریبا بدون خونریزی به دست دولت بغداد افتاده است.

با این همه خبرگزاری رویترز اخیرا گزارش داد که قاسم سلیمانی تا کنون حداقل سه بار با رهبران اتحادیه‌ی میهنی کردستان که رقیب حزب دموکراتیک کردستان عراق به رهبری مسعود بارزانی است، در شهر سلیمانیه ملاقات کرده و به آنان هشدار داده از کرکوک خارج شوند، زیرا در غیر این صورت جمهوری اسلامی ایران را به عنوان متحدی استراتژیک از دست خواهند داد.

طبق همین گزارش، سلیمانی آخرین بار یک روز پیش از صدور فرمان حیدر عبادی مبنی بر پیشروی نیروهای نظامی به سوی کرکوک، با رهبران اتحادیه‌ی میهنی دیدار کرده و به آنان گفته که نیروهای پیشمرگه قادر به مقابله با ارتش عراق نیستند و نه تنها قدرت‌های منطقه‌ای بلکه غرب هم از دولت مرکزی عراق پشتیبانی می‌کند.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy