Tuesday, Oct 24, 2017

صفحه نخست » مجلس اقلیم کردستان انتخابات پارلمانی و ریاستی را به تعویق انداخت

Kurdistan_Parliament.jpgرادیو زمانه ـ انتخابات مجلس اقلیم کردستان قرار بود یکم نوامبر / ۱۰ آبان برگزار شود اما مجلس کنونی کردستان به تعویق هشت ماهه آن رأی داد. تاریخ برگزاری انتخابات ریاست اقلیم کردستان هم که همزمان برگزار می‌شود بعداً اعلام خواهد شد.

رأی مجلس اقلیم کردستان به تعویق هشت ماهه انتخابات یک ماه پس از آن صورت می‌گیرد که همه‌پرسی استقلال کردستان در این منطقه برگزار شد و بحران جدید و بی‌سابقه‌ای را بین اربیل و دولت مرکزی عراق ایجاد کرد. در این مدت ارتش عراق مناطقی را که پس از بیرون راندن داعش در اختیار کردها قرار داشت به تصرف خود در آورد.

تصمیم مجلس کردستان برای تعویق انتخابات روز سه‌شنبه ۲۴ اکتبر / ۲ آبان گرفته شد و در آن از ۶۸ نماینده حاضر در جلسه ۶۰ نفر به آن رأی مثبت دادند. هشت نماینده با این تعویق مخالف بودند. مجلس کردستان ۱۱۱ نماینده دارد.

فَرسَت سوفی، نماینده حزب دموکرات کردستان به رهبری مسعود بارزانی به خبرگزاری فرانسه گفت: «مجلس تاریخ برگزاری انتخابات پارلمانی و ریاست اقلیم را متعاقباً اعلام خواهد کرد.»

ریاست اقلیم کردستان شامل مسعود بارزانی، رهبر حزب دموکرات کردستان، کوسرت رسول، معاون بارزانی و از اتحادیه میهنی کردستان و رئیس دفتر ریاست اقلیم، فواد حسین می‌شود.

بر اساس قوانین کردستان، بارزانی بود که تصمیم به برگزاری انتخابات عمومی در ماه نوامبر گرفت. پس از رأی‌گیری روز سه‌شنبه مجلس کردستان، چندین نماینده مجلس می‌گویند اکنون مجلس است که تاریخ انتخابات جدید را اعلام خواهد کرد.

دوران ریاست بارزانی در سال ۲۰۱۳ به پایان رسید اما دو سال تمدید شد و سپس با هرج و مرجی که پیروزی‌های گروه «دولت اسلامی» (داعش) در سال ۲۰۱۴ موجب شد، تاکنون ادامه یافته است.

آخرین انتخابات برگزار شده ۲۰۱۳ با انشعاب در اتحادیه میهنی کردستان همراه بود. حزب «گوران» یا تغییر به رهبری نوشیروان مصطفی به‌عنوان منتقد و معترض سیستم حکومت اقلیم توانست در این دوره از انتخابات ۲۴ کرسی مجلس و همزمان با آن ریاست مجلس را به دست بگیرد. تعداد کرسی‌های اتحادیه میهنی به ۱۸ نفر کاهش یافت و حزب دموکرات با ۳۸ کرسی همچنان اکثریت پارلمان را در اختیار گرفت.

افزون بر این، دو حزب اتحاد اسلامی و جماعت اسلامی هم در مجموع ۱۶ کرسی را به‌دست آوردند تا تشکیل دولت برای دو حزب اصلی دشوار شود.

فعالیت پارلمان کردستان پس از آن‌که گوران، اتحاد اسلامی، جماعت اسلامی و اتحادیه میهنی خواستار انتخاب ریاست اقلیم به صورت قانونی و توسط مجلس شدند اما حزب دموکرات با این خواسته مخالفت و دوران ریاست بارزانی را تمدید کرد، به حالت تعلیق درآمد.

یک منبع پارلمانی کردستان گفته است که در جلسه روز سه‌شنبه مجلس کردستان، نمایندگان حزب گوران و جماعت اسلامی شرکت نداشتند.

گوران مخالف ادامه فعالیت مجلس کنونی بود و بر تشکیل دولت موقت به‌منظور برگزاری انتخابات تأکید داشت.

اقلیم کردستان در سال‌های گذشته شاهد اعتراض به فساد اقتصادی و عدم پرداخت دستمزد کارکنان دولت بوده است. همچنین حکومت اقلیم تعدادی از رسانه‌های منتقد نزدیک به حزب گوران را تعطیل کرده است.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy