Wednesday, Oct 25, 2017

صفحه نخست » اقلیم کردستان عراق نتیجه همه پرسی استقلال را معلق کرد

Kurdistan_Peace.jpgبی بی سی ـ کردهای عراق نتیجه همه پرسی جنجالی اخیر برای استقلال را معلق کرده و پیشنهاد آتش بس و گفتگو با بغداد را داده‌اند.

دولت اقلیم کردستان عراق در بیانیه‌ای گفت که "متعهد به رفتار مسئولانه به منظور جلوگیری از بروز خشونت و درگیری‌های بیشتر است. "
این بیانیه پیشنهاد می‌کند که "کلیه عملیات نظامی" در منطقه پایان یابد.
کردهای عراق ماه پیش در یک همه پرسی با اکثریت بزرگی به استقلال این ناحیه رای دادند که با مخالفت شدید دولت مرکزی عراق و همچنین ایران و ترکیه روبرو شد.

بیانیه دولت اقلیم کردستان می‌افزاید: "ادامه نبردها به پیروزی هیچ طرفی منجر نخواهد شد، بلکه کشور را به سوی آشوب و هرج ومرج سوق خواهد داد. "
حیدر عبادی نخست وزیر عراق ماه پیش خواستار "ابطال" نتیجه همه پرسی استقلال شده بود.
او گفت که این رای تهدیدی علیه "همزیستی مسالمت آمیز عراقی‌ها در کنار یکدیگر و خطری برای منطقه است" و افزود که "حاکمیت عراق را تحمیل خواهد کرد. "
هفته پیش وقتی ارتش عراق شهر نفت خیز کرکوک و سایر نواحی تحت کنترل کردها را گرفت درگیری هایی بین دو طرف بروز کرد.
براساس بیانیه دولت اقلیم "حملات و رویارویی‌ها میان نیروهای عراقی و پیشمرگه که روز ۱۶ اکتبر شروع شد... می‌تواند به خونریزی‌های مستمر منجر شود. "
همه پرسی استقلال اقلیم کردستان، ۲۵ سپتامبر (۳ مهر) برگزار شد و به پیروزی هواداران جدایی اقلیم انجامید، هرچند دولت مرکزی عراق از ابتدا با برگزاری آن مخالف بود و نتیجه آن را به رسمیت نشناخت.
کمیسیون انتخابات اقلیم کردستان گفت که ۹۲ درصد از ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار نفری که در آن همه پرسی شرکت کردند به نفع جدایی از عراق رای دادند.
ایران، ترکیه، اتحادیه اروپا و ایالات متحده نیز از موضع بغداد در ارتباط با این همه پرسی حمایت کرده‌اند.
نیروهای دولت عراق به دنبال همه‌پرسی کنترل مناطق مورد مناقشه بغداد و اربیل را که قبلا در اختیار نیروهای اقلیم بود در اختیار گرفته‌اند که شهر کرکوک از آن جمله است.
پیشتر گزارش شد که نمایندگان سه حزب مؤثر در پارلمان اقلیم کردستان عراق، بر سر تعویق هشت ماهه انتخابات مجلس و ریاست اقلیم به توافق رسیدند.
مطابق توافق سه حزب دموکرات، اتحادیه میهنی و اتحاد اسلامی کردستان عراق، دوره مسئولیت مجلس فعلی به مدت هشت ماه تمدید شده و تا زمان انتخاب نمایندگان جدید به فعالیت خود ادامه خواهد داد.
این توافق در حالی صورت گرفته که به دنبال برگزاری همه پرسی استقلال، تنش میان حکومت مرکزی عراق و حکومت اقلیم کردستان عراق افزایش یافته.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy