Thursday, Oct 26, 2017

صفحه نخست » شرکت اسرائیل در پروژه‌ عظیم عربستان سعودی

05255t52_small.jpgدویچه وله - به گزارش روزنامه‌ی اسرائیلی هاآرتص، ساخت پلی که قرار است در پروژه‌ی ۵۰۰ میلیارد دلاری عربستان سعودی، این کشور را به مصر متصل کند، محتملا نیازمند موافقت اسرائیل است.

خیرا محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، اعلام کرد که این کشور قصد دارد پروژه‌ای عظیم برای ساختن شهرکی تجاری ـ صنعتی به نام "نئوم" را محقق کند. عربستان می‌خواهد با این پروژه به استقبال آینده برود و خود را تدریجا از وابستگی به درآمد‌های ناشی از صادرات نفت رها سازد.

قرار است بخش‌هایی از این پروژه‌ی عظیم در خاک مصر و اردن ساخته شود و هزینه‌ی آن بالغ بر ۵۰۰ میلیارد دلار برآورد می‌شود. منطقه‌ای که این پروژه در آن ساخته خواهد شد، در شمال عربستان واقع و محل تلاقی سه کشور عربستان، اردن و مصر است. اردن و مصر از متحدان عربستان به شمار می‌روند.

بخشی از این پروژه پیش‌بینی می‌کند که پلی بر روی آبراه "تیران" بر روی دریای سرخ ساخته شود. اما این منطقه‌ای است که در پیمان صلح سال ۱۹۷۹ میان اسرائیل و مصر لحاظ شده است.

سایت هاآرتص روز پنجشنبه (۲۶ اکتبر/۴ آبان) به گزارشی از بلومبرگ اشاره کرده و از قول یورام مایتال، رئیس بنیاد هرتسوگ، یعنی مرکز مطالعات دیپلماسی خاورمیانه در دانشگاه بن‌گوریون اسرائیل، گفته است که بدین منظور "شرکت اسرائیل در این پروژه تعیین کننده است".

به گفته‌ی مایتال، هیچ چیز به این احتمال نزدیک‌تر نیست که اسرائیل و عربستان سعودی از این فرصت استفاده کرده و درباره‌ی جزئیات مناسبات خود و این پل گفت‌وگو کنند.

به گزارش بلومبرگ، دفتر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، به درخواست برای موضعگیری در این زمینه واکنشی نشان نداده است.

بیش از ۴۸۰ کیلومتر از سواحل خلیج عقبه و دریای سرخ در این پروژه جای می‌گیرد و برای مسیرهای تجاری آبی از کانال سوئز استفاده خواهد شد. مقامات عربستان سعودی گفته‌اند که قرار است این منطقه با استفاده از انرژی باد و خورشید، انرژی خود را تامین کند.

"نئوم" در یکی از مهم‌ترین شریان‌های اقتصادی جهان قرار دارد. موقعیت استراتژیک آن می‌تواند به توسعه‌ی سریع منطقه کمک کند و تبدیل آن به مرکزی جهانی را ممکن سازد که اتصال آسیا، آفریقا و اروپا را تسهیل ‌می‌کند.

به گفته‌ی ولیعهد عربستان در این پروژه قرار است در عرصه‌های مختلفی مانند آینده‌ی آب و انرژی، حمل و نقل، بیوتکنولوژی، مواد غذایی، دانش‌های فنی و دیجیتال، صنایع پیشرفته، تولیدات رسانه‌ای و سرگرمی سرمایه‌گذاری شود.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy