Friday, Oct 27, 2017

صفحه نخست » نگرانی تندروهای ایرانی از نزدیکی عراق و عربستان سعودی

agh52kloi_small.jpgایران اینترنشنال، وب‌سایت خبری-تحلیلی المانیتور، روز جمعه پنجم آبان‌ماه، در گزارشی می‌نویسد که رسانه‌های وابسته‌به سازمان‌های امنیتی- اطلاعاتی ایران که ازسوی جناح‌های تندرو و محافظه‌کار حکومتی اداره می‌شوند، نگرانی خود را از نزدیکی هرچه بیشتر دولت عراق با عربستان سعودی، نشان داده‌اند.

در این گزارش آمده است که ظهور داعش در سه‌سال پیش، فرصتی برای رسیدن حیدر العبادی به مقام نخست‌وزیری عراق فراهم کرد، که او از آن زمان تاکنون، همواره در تلاش بوده است تا میان حمایت ایران و آمریکا از دولت خود، نوعی توازن به‌وجود آورد؛ اما اعلام راهبرد مقابله‌جویانه جدید آمریکا علیه ایران در هفته‌های اخیر و تغییر سیاست‌های آمریکا درمورد تحولات خاورمیانه، به نزدیکی هرچه بیشتر واشنگتن با عربستان‌سعودی منجر شده است.

در این رابطه، سفر اخیر حیدر العبادی به عربستان سعودی را یکی‌از تازه‌ترین ابتکارات ازسوی ایالات متحده برای کاهش نفوذ ایران در منطقه می‌دانند.

به گزارش المانیتور، با آن‌که موضع رسمی دولت ایران که از‌سوی وزارت‌ امور خارجه‌ی آن کشور بیان شده، این است که تهران به هر گفت‌وگوی دیپلماتیک و همکاری منطقه‌ای برای رفع بحران‌ها خوشامد می‌گوید، اما، رسانه‌های ایرانی، به‌ویژه آن‌دسته از آن‌ها که با سازمان‌های امنیتی کشور و مراکز محافظه‌کار رابطه دارند، نزدیکی عربستان سعودی و عراق را در چارچوب سیاست‌های جدید کاخ سفید، برای منزوی‌کردن ایران در منطقه ارزیابی کرده‌اند.

وب‌سایت خبری تابناک، حتی تا آنجا پیش رفته است که می‌پرسد « آیا حیدر العبادی بالاخره به ایران پشت خواهد کرد؟»

این نگرانی رسانه‌های ایران، در سخنان دیروز آیت‌الله خامنه‌ای نیز تکرار شد؛ وقتی که او در دیدار با عبادی، به او هشدار داد: "به آمریکایی‌ها اعتماد نکنید!"

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy