Friday, Oct 27, 2017

صفحه نخست » واشنگتن پست: توجه ارتش آمریکا از داعش به سوی نیروهای ایران

ag58888qqkloi_small.jpgایران اینترنشنال، روزنامه واشنگتن پست امروز جمعه پنجم آبان، در گزارشی از بیروت نوشت، در هفته‌های اخیر توجه ارتش آمریکا در عراق و سوریه از مقابله با داعش به رودررویی با نیروهای ایرانی و شبه‌نظامیان هوادار آنها رفته است.

در این گزارش آمده است: «استراتژی جدید و مصمم دونالد ترامپ در مورد ایران هم‌اینک شاهد برخوردهای نظامی با گسترش نفوذ حکومت تهران در عراق و سوریه می‌باشد.

آغاز این استراتژی بیانگر یک تغییر سیاست مهم ارتش آمریکا در مورد مسائل خاورمیانه است که از توجه سال‌های اخیر بر جنگ با نیروهای داعش به‌سوی عقب راندن نیروهای ایرانی در عراق و سوریه رفته است.

اما این استراتژی مشخصاً نمی‌گوید که در صحنه عمل چگونه می‌خواهد با گستره‌ی نفوذ ایران در این دو کشور روبرو شود و حتی در صورت عقب راندن ایرانی‌ها، از بازگشت دوباره آنها جلوگیری کند.

یکی از مشکلات بزرگ در این زمینه، نفوذ عمیق ایرانی‌ها در عراق است که در حضور پراکنده و گسترده آنها در سراسر این کشور برای ائتلاف با نیروهای عراقی در جنگ با داعش شرکت داشته‌اند. تا آنجا که وقتی در هفته جاری وزیر خارجه آمریکا رکس تیلرسون از آنها خواست، حال که داعش از میان رفته است به کشور خود بازگردند، حیدرالعبادی نخست‌وزیر عراق آنها را 'بخشی از نهادهای دولت عراق' معرفی کرد.

از سوی دیگر، افزایش تنش میان ایران و آمریکا می‌تواند دو کشور را به سال‌های دهه ۸۰ میلادی برگرداند که در طی آن ایرانی‌ها، هر جا مواضع و قدرت خود را از دست می‌دادند و یا مورد تهدید می‌دیدند، با توسل به ربودن آمریکایی‌ها و بمب‌گذاری‌های انتحاری علیه مقر و پادگان‌های آمریکا توسط عوامل خود مانند حزب‌الله، به تلافی‌جویی برمی‌خاستند.

شبه‌نظامیان شیعه هوادار ایران، حتی در مناطق مسیحی و سنّی‌نشین شمال عراق که به کمک حملات نیروی هوایی آمریکا از دست داعش آزاد شده‌ است، رسوخ کرده‌اند.

آنها اکنون در حال پیشروی در سرزمین‌هایی هستند که حتی از سال ۱۹۹۱ تا به امروز در تحت کنترل کُردهای عراق بوده است.

در مورد سوریه، رکس تیلرسون معتقد است که ایران علیرغم ارسال نیرو، اسلحه و کمک مالی به سوریه برای نجات رژیم بشاراسد، چیرگی نظامی مشخصی در این کشور ندارد.

با این حال ایران این استراتژی را به عمد به‌پیش می‌برد، زیرا در سوریه از عوامل خود مانند حزب‌الله استفاده می‌برد که با حضور در کشور همسایه، لبنان اجرای عملیات آنها آسانتر انجام می‌شود.

نیکلاس هراس، از کارشناسان امور خاورمیانه در مرکز امنیت آمریکای نوین می‌گوید: «هیچ استراتژی دیگری غیر از پیاده کردن سربازان آمریکایی و یک جنگ تمام عیار زمینی نمی‌تواند موقعیت نیروهای ایران در عراق را پایان دهد. و در سوریه هم جز با حضور یک لشگر نظامی که به‌سوی دمشق پیشروی کند، نیروهای ایرانی از خاک آن کشور کنده نخواهند شد.»

ابراز نگرانی ژنرال مک‌مستر از نفوذ ایران در خاورمیانه بعد از شکست داعش

صدای آمریکا، با اینکه دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا می گوید داعش در حال شکست در خاورمیانه است و پیکار جویان آن برخی به قسمتهایی از آفریقا و دیگر نقاط جهان می روند، اما مشاور امنیت ملی او می گوید نگران نفوذ ایران در خاورمیانه بعد از شکست داعش است.

ژنرال مک مستر مشاور امنیت ملی پرزیدنت ترامپ می گوید خروج داعش از منطقه بمعنی پایان تروریسم در منطقه نیست و در گفتگو با تلویزیون الحره در مورد نفوذ خطرناک ایران در خاورمیانه هشدار داد.

به گفته ژنرال مک مستر، داعش تنها نیروی منفی درمنطقه نیست.

وی گفت: همانطور که همه می دانند ایرانیها خیلی خوب در نفوذ و تخریب در عملکرد نهادهای دولتی عراق و ایجاد شبه نظامیانی خارج از کنترل دولت عراق، عمل کردند.

اشاره سخنان آقای مک مستر به سخنرانی اخیر پرزیدنت ترامپ درباره شکست داعش است. پرزیدنت ترامپ این هفته پیش از عزیمت به تگزاس در گفتگو با خبرنگاران به سوالات مختلفی از جمله در مورد پیشرفت تلاشهای ایالات متحده برای شکست داعش در عراق و سوریه پاسخ داد و تهدید تروریسم را خطرناک توصیف کرد.
آقای ترامپ گفت: ما داعش را در خاورمیانه می کشیم و پراکنده می کنیم. آنچه پیش می آید آنست که آنها به بخشهایی از آفریقا و دیگر نقاط فرار می کنند، و وقتی به آنجا می رسند ما با آنها مقابله می کنیم و باید بگویم این مبارزه خطرناکی است.

ژنرال مک مستر می گوید شبه نظامیان تحت حمایت ایران خشونتهای فرقه ای را در مناطق ناآرام، از جمله مناطق کردنشین در شمال عراق ترویج می کنند.

وی افزود: نقش آنها در تقسیم سیاسی دولت منطقه ای کردستان و تقسیم حزب در سلیمانیه و اتحادیه میهنی کردستان و بعد استفاده از این شکافها بسود منافع خود نگران کننده است.

مشاور امنیت ملی آمریکا گفت ایران در هر درگیری منطقه ای دست دارد. در عراق سوریه ودر یمن و پیش از آنکه تهران به عوامل خود مانند گروه تروریستی حزب الله قدرت ببخشد، باید با نقش بی ثبات سازی تهران مقابله کرد.

اظهارات مشاور امنیت ملی کاخ سفید در حالی است که رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا در جریان سفر این هفته به عربستان سعودی و قطر، روابط نزدیکتری را میان کشورهای خلیج فارس با همسایگانشان تشویق کرد تا بتوانند باهم در برابر نفوذ ایران مقاومت کنند.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy