Monday, Oct 30, 2017

صفحه نخست » کناره‌گیری رسمی بارزانی؛ تنش در پارلمان اربیل

Masoud_Barzani.jpgدویچه وله ـ مسعود بارزانی پس از ۱۲ سال مسند ریاست اقلیم کردستان عراق را وانهاد. تصمیم او برای برگزاری رفراندوم استقلال، اختلافات سیاسی دیرین بین کردها را زنده کرد و شکافی جدی نزد آنها انداخت.

مسعود بارزانی، رهبر ۷۱ ساله حزب دمکرات و رئیس اقلیم خودمختار کردستان عراق در نامه‌ای به پارلمان اربیل، کناره‌گیری از قدرت را رسما اعلام کرد. این کناره‌گیری دو روز پیش از اتمام دوره ریاست بارزانی نوشته شده است. به این ترتیب رهبری او از اول نوامبر تمدید نخواهد شد. بارزانی از سال ۲۰۰۵ در این مقام بود.

وبسایت‌های کردی از جمله پایگاه "روداو" نوشته‌اند که جلسه غیرعلنی پارلمان اربیل در روز یکشنبه (۲۹ اکتبر/۷ آبان)، به خاطر اختلاف نظر جناح‌های سیاسی بر سر رهبری آتی اقلیم و تقسیم نقش‌ها متشنج و دچار وقفه یکساعته شد. بارزانی در نامه‌اش نوشته که پارلمان باید فکری به حال دستگاه رهبری اقلیم بکند و جلوی خلاء قدرت در آن را بگیرد.


عزم جزم مسعود بارزانی برای برگزاری همه پرسی استقلال اقلیم کردستان در ۲۵ سپتامبر، شکافی جدی میان کردها انداخت و خطای سیاسی سنگینی ارزیابی شد. گرچه ۹۲درصد از شرکت کنندگان در این رفراندوم به جدایی از بغداد رای دادند اما دولت مرکزی عراق بعد از این همه‌پرسی کمربندها را علیه اربیل محکم بست.


ارتش عراق و شبه نظامیان شیعی متحد آن (حشد الشعبی) پس از این همه‌پرسی عملیات مشترکی در پیشروی به شهر نفت‌خیز کرکوک انجام دادند که با مقاومت پیشمرگه‌های کرد روبرو نشد.


قرار بود اول نوامبر در اقلیم کردستان عراق انتخاباتی برای تعیین رهبری صورت گیرد که پس از بالا گرفتن مناقشه‌های ناشی از رفراندوم، هشت ماه به تعویق افتاد.


برگزاری رفراندوم استفلال در اقلیم کردستان عراق با واکنش شدید حیدر عبادی همراه بود و کناره‌گیری بارزانی می‌تواند اختلاف و تنش بین بغداد و اربیل را کاهش دهد.


روز شنبه ۲۸ اکتبر، هیاتی از بغداد به اربیل رفت تا با کردها در باره نکات مورد کشمکش مذاکره کند.


اواسط هفته گذشته، دولت بغداد هرگونه مذاکره با کردها را به لغو نتیجه همه‌پرسی استقلال مشروط کرده بود. پیش‌تر بارزانی به تعلیق این نتیجه رضایت داده بود.


خبرگزاری‌های کردی گفته‌اند که بارزانی در نامه کناره‌گیری پیشنهاد کرده که نخست‌وزیر و یک گروه از چهره‌های سیاسی اقلیم، اختیارات او را داشته باشند و مجلس اربیل نیز اختیارات بیشتری بیابد.


او در این نامه نوشته که هم‌چنان در کسوت یک پیشمرگه در خدمت مردم کرد خواهد بود.


جلسه پارلمان اقلیم کردستان عراق با حضور فراکسیون حزب دموکرات کردستان، اتحادیه میهنی، جنبش گوران (تغییر)، اتحاد اسلامی در کردستان و جمعیت اسلامی تشکیل شده است. جنبش گوران، اصلی‌ترین مخالف تصمیم بارزانی در برگزاری رفراندوم بود.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy