Tuesday, Oct 31, 2017

صفحه نخست » هشدار سران قوا درباره "ایجاد اضطراب" در اقتصاد ایران

l0j5322111112225b_small.jpgدویچه وله - سران سه قوه ایران در جلسه‌ای مشترک نسبت به "توطئه جدید آمریکا" هشدار دادند. به گفته رئیس مجلس، قصد ترامپ "ایجاد اضطراب" در اقتصاد و سرمایه‌گذاری ایران است. روحانی از آمادگی ایران در برابر "سناریوهای مختلف" خبر داده است.

حسن روحانی، علی لاریجانی و صادق آملی لاریجانی، سران سه قوه مجریه، مقننه و قضائیه ایران، روز دوشنبه (۸ آبان/ ۳۰ اکتبر) در جلسه‌ای مشترک درباره مهم‌ترین مسایل ملی و منطقه‌ای گفت‌وگو و تبادل نظر کردند.

حسن روحانی پس از این جلسه در جمع خبرنگاران از جمله گفت: «در مورد برجام، آمریکایی‌ها دنبال توطئه هستند، توطئه اصلی آنها هم این است که مردم ما را نسبت به آینده اقتصاد و پیشرفت کشور دچار تردید کنند».

رئیس جمهوری ایران با اشاره به بحث سران قوا در این جلسه درباره "سناریوهای مختلف" احتمالی، اعلام کرد که "هماهنگی‌های لازم برای تصمیمات آینده" وجود دارد.

"تصمیمات خوب" برای جذب سرمایه‌گذاری

به گفته روحانی، بحث درباره "رفع برخی معضلات اقتصاد به گونه‌ای که مردم کاملا احساس امنیت بکنند" یکی دیگر از محورهای گفت‌وگوی سران قوا بوده است.

حسن روحانی در ادامه گفت: «برای جذب بهتر سرمایه‌گذاری بویژه از سوی کارآفرینان ایرانی خارج از کشور تصمیمات خوبی اتخاذ کردیم به گونه‌ای که همه سرمایه‌گذاران و کارآفرینان بتوانند در چارچوب قانون و مقررات کشور، از فضای اقتصادی کشور بهره‌برداری بکنند».

روحانی همچنین از مسایل مختلفی از جمله "معضل تروریسم" در منطقه، "تلاش استکبار جهانی برای تغییر در مرزهای جغرافیایی" منطقه و جست‌وجوی "راه حل" برای اختلافات منطقه‌ای، به عنوان دیگر محورهای گفت‌وگو در نشست سران قوای ایران خبر داد.

به گفته روحانی، سران قوا همچنین درباره جلسه‌های مشترک آتی‌شان "در فاصله زمانی کوتاه‌تر و به‌طور منظم‌تر" تصمیم گرفته‌اند.

"قصد تأثیر بر مسایل اقتصادی ایران"

علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در حاشیه جلسه مشترک سران قوای ایران، از "اتخاذ تصمیمات جدید" پیرامون مسایل هسته‌ای خبر داد و از جمله گفت: «دشمن بیشتر به دنبال ایجاد اضطراب است و در رسانه‌ها بارها گفته می‌شود که آمریکایی‌ها ما را تحریم کرده‌اند، اما ذات اظهارات آنها را که می‌بینید بیش از اینکه در مقام عمل جدی باشد، پروپاگاندا است».

رئیس مجلس ایران افزود: «قبول داریم که گاهی نقض برجام صورت می گیرد، اما باید هدف آنها را بشناسیم که قصد دارند روی مسائل اقتصادی ایران تأثیر بگذارند، لذا در این جلسه تصمیماتی در زمینه مسائل هسته‌ای گرفته‌ایم که بخش‌های اجرایی چه اقداماتی کنند».

لاریجانی همچنین از رسانه‌ها خواست «توجه داشته باشند حریف به دنبال ایجاد اضطراب در مسائل اقتصادی و سرمایه‌گذاری در کشور است که باید آن را شناخت؛ حتی اگر دیده باشید رئیس جمهور فعلی آمریکا از هر فرصتی استفاده کرده تا نقش مخرب روانی ایجاد کند که در آن بستر نباید حرکت کرد».

سران قوای ایران در اظهارات خود اشاره‌ای به تصمیم جمهوری اسلامی برای ماندن در برجام و یا خروج از آن، در صورت خروج ایالات متحده از توافق هسته‌ای، نکرده‌اند. به نظر می‌رسد که آنها بیشتر نگران عواقب اقتصادی اظهارات اخیر دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در روند سرمایه‌گذاری‌ها در ایران و نیز پیامدهای روانی تحریم‌هایی هستند که از سوی ایالات متحده برنامه موشک‌های بالستیک ایران و سپاه پاسداران را هدف قرار می‌دهد.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، روز ۱۴ اکتبر (۲۲ مهر) راهبرد جدید آمریکا در قبال ایران را اعلام کرد و ضمن تأیید نکردن پایبندی ایران به توافق هسته‌ای، راه را برای افزودن سپاه پاسداران به فهرست تحریم‌های ایالات متحده گشود. سپس وزارت خزانه‌داری آمریکا سپاه را به فهرست تحریم‌های خود افزود. ترامپ ایران را به دلیل "حمایت از تروریسم"، "بی‌ثبات کردن منطقه" و توسعه برنامه موشک‌های بالستیک خود، ناقض "روح برجام" می‌داند.

روز پنجشنبه گذشته نیز مجلس نمایندگان آمریکا تحریم‌های جدیدی را علیه برنامه موشکی ایران تصویب کرد. این طرح شرکت‌ها و اشخاصی را که به برنامه موشک‌های بالستیک ایران کمک کنند، هدف تحریم‌های خود قرار می‌دهد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy