Tuesday, Oct 31, 2017

صفحه نخست » وقتی در همه نماز جمعه‌ها یک حرف زده می‌شود، یعنی از یک جا دیکته می شود، دیکته برای کلاس اول و دوم است

lza44v22v22v99b_small.jpgشفقنا - استاد حوزه و دانشگاه تاکید کرد: وقتی در همه نمازجمعه‌ها یک حرف زده می‌شود، این نشان می‌دهد که از یک جا دیکته می شود. رسانه نباید دیکته‌ای باشد چون دیکته برای کلاس‌های اول و دوم ابتدایی است.

به گزارش شفقنا، حجت الاسلام و المسلمین ناصر نقویان عصر امروز در نشست علمی «رسانه و حق انتقاد از منظر دین» که در محل غرفه شفقنا در بیست و سومین نمایشگاه بین المللی مطبوعات و خبرگزاری‌ها برگزار شد، با بیان اینکه شجاعت و صداقت باید سرلوحه کار رسانه باشد، اظهار کرد: طبق آیات قرآن کریم، کسانی که در عرصه آگاهی بخشی فعالیت می‌کنند با مشکلاتی مواجه می‌شوند، چون منافع عده‌ای را به خطر می‌اندازند، لذا افرادی که وارد این عرصه می شوند، نباید انسان‌های ترسویی باشند.


او با بیان اینکه هر کسی اهل این میدان نیست، گفت: امروز ما با چند مشکل در عرصه رسانه روبرو هستیم؛ یکی این است که خبرها آن گونه که باید نمی‌رسد و آن مقدار هم که می‌رسد، به همه نمی‌رسد؛ همچنین آن خبرهایی که باید برسد نمی‌رسد و در نهایت اینکه خبرها مثل گلاب قمصر شده است؛ مرتب آب به آن می بندند و از آن خلوص خبری خارج شده است.


این استاد حوزه و دانشگاه، با بیان این که کار رسانه، کار سخت و مؤثری است، گفت: اگر امروز ما مدعی جامعه دینی هستیم و مردمسالاری داریم، باید بدانیم که مردمسالاری با رسانه سالاری تحقق می‌یابد و رسانه سالاری با حقیقت سالاری معنا پیدا می‌کند.


او با بیان اینکه رسانه‌ها نباید فشار بیرونی داشته باشند، گفت: وقتی در همه نمازجمعه‌ها یک حرف زده می‌شود، این نشان می‌دهد که از یک جا دیکته می شود. رسانه نباید دیکته‌ای باشد چون دیکته برای کلاس‌های اول و دوم ابتدایی است.


حجت الاسلام و المسلمین نقویان با بیان این رسانه نباید لالایی برای مردم بگوید، گفت: رسانه باید همانند آیینه باشد و هر چیزی می‌گیرد همان را منعکس کند؛ و اگر ما می‌خواهیم جامعه‌ای به معنای واقعی آزاد داشته باشیم، باید اجازه رسانه آزاد بدهیم و بدانیم رسانه در بند و دستوری و دیکته شده، جامعه را به سمت غیرآزاد می برد؛ و اجازه دهیم مردم خودشان غربالی در ذهن شان داشته باشند.


او با اشاره به فرمایشات امام خمینی(ره) به مسوولان که همیشه گزارش کارهای‌تان را بدهید، گفت: اگر می خواهیم گزارش بدهیم، نباید بگوییم من چه کردم، بلکه باید بگوییم جمهوری اسلامی چه کرد و این خود مردم هستند که می فهمند چه دولتی خیانت و چه دولتی خدمت کرد.

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که اگر فردی آمد و در یک سخنرانی خود گفت فلان عملکرد مردم نشان از تأثیرپذیری از القائات بیگانگان است، گفت: این توهین به مردم است که مثلا فقط نشستند و ببینند رسانه‌های بیگانه چه می گویند و طبق آن عمل کنند؛ در حالی که خود مردم اهل شعور و فکر هستند؛ مردم هر روز از خیابان‌ها رد می‌شوند و اگر ببینند خدمتی شده و برای مثال خیابانی درست شده، می فهمند کار شده است.


نقویان با بیان این که ما این نظام را دوست داریم و برای آن جان دادیم و تا مرز مرگ رفته ایم، تأکید کرد: ما شهید همت‌ها، باکری‌ها و حججی‌ها دادیم؛ پس این نظام را مقدس می‌دانیم، البته به شرط و شروطی، چون نظام مقدس را امام علی(ع) با شاخص‌هایی بیان کرده و آن این که نظام مقدس، نظامی است که در آن، ضعیفان بتوانند حق خود را از گردن کلفتان بگیرد بدون این که لکنت زبان بگیرند یا مشکلی برایشان پیش بیاید و الا اگر من و صداوسیما بگوییم نظام مقدس است، که مقدس نمی‌شود.


او در ادامه سخنان خود با بیان این که فقط دیکتاتورها از رسانه‌های آزاد و خبر می‌ترسند، گفت: اخیرا در این رسانه‌های مجازی نهضت عذرخواهی در حال راه افتادن است و این برای جامعه بسیار مبارک است؛ چون بسیار نیکو است که اگر مسئولی اشتباه کرد بگوید اشتباه کردم؛ این کار پایه‌های حکومت را متزلزل نمی‌کند، و بلکه بالعکس پایه‌های حکومت را تقویت می‌کند.

این استاد حوزه و دانشگاه، با بیان این که تا چند سال پیش اجازه انتشار آمار تخلفات و ناهنجاری‌ها مانند آمار طلاق را نمی‌دادند، گفت: با دادن آمار اشتباه و دیکته شده نمی‌توانیم مشکلات را حل کنیم؛ مثلا من پدر خانواده اگر ندانم که در خانه خودم چه خبر است، وقتی از مشکلات باخبر می‌شوم که مشکلات خانواده‌مان زیادتر می‌شود و برای مثال دختر و پسرم معتاد شده‌اند و تازه همه مردم هم متوجه شده‌اند.


او با بیان این که امکان ندارد هر چیزی برای همیشه در پس پرده سانسور بماند، توضیح داد: مثل معروف ما می گوید آفتاب هیچ گاه در پشت ابر نمی‌ماند. از گفتن خطاهایمان نباید بترسیم؛ همانطور که ما به پزشک مراجعه می کنیم که با گرفتن آزمایش‌ها و تصاویر مختلف پزشکی، عیب‌های جسمی‌مان کشف و در نهایت برطرف شود، در خصوص مسائل جامعه هم باید همین طور برخورد کنیم و از روشن شدن حقایق تلخ، نترسیم.


نقویان در ادامه سخنان خود، با ابراز این عقیده که معنی ندارد در نمازهای جمعه، میله می‌کشند و عده‌ای جلو و عده‌ای عقب بنشینند، اظهار کرد: میله می‌کشند که بگویند در جلوی میله با شخصیت‌ها بنشینند و طبعا کسانی که پشت میله می‌نشینند، از نظر این تفکر بی‌شخصیت‌ها هستند و طبعا با این وضعیت من نوعی ممکن است هیچ وقت به نماز جمعه نروم، چون نه جزء شخصیت‌ها هستم ونه جزء بی‌شخصیت‌ها؛ این کارها چه معنی دارد؟ ما فقط ۴ تا ۵ نفر در کشور داریم که باید از جان‌شان محافظت شود و این افراد مختلف که محافظانی برای خود دارند، توجیه خاصی ندارد؛ اگر پول این محافظان را از جیب خودشان می‌دهند، اشکالی ندارد و الا چه معنی دارد؟

او در ادامه سخنان خود با اشاره به تیراژ بسیار پایین روزنامه های ایران و با بیان این که سرانه رسانه های ما در ایران بسیار کم است و این علت دارد، گفت: وقتی رسانه های ما می شود مثل صدا و سیما که فقط یک سری مطالب حد و حدود دار در آن مطرح می شود، انگیزه ای در مردم نمی ماند که به آن رسانه ها رجوع کند. و البته روزنامه ها هم در شرایطی که فقط می توانند فقط برخی چیزها را چاپ کنند و اگر بیش از آن کار کنند، با بگیر و ببند روبرو می شوند، مشکل ایجاد می شود.


استاد نقویان با بیان این که روزنامه ها باید آزاد باشند، گفت: امروز باید بیشترین حقوق را به خبرنگاران آزاد داد که خبرهای آزادانه منتشر می کنند و فقط از خدا می ترسد.


مشاور وزیر کشور، با بیان این که خوب است که برخی مسئولین ما عهدنامه مالک اشتر را ببینند، گفت: بر اساس این آموزه ها، هیچ وقت، نباید تمام افراد غیر خودمان را استکباری و شیطانی معرفی کنیم تا خودمان را خوب معرفی کنیم؛ این که خودمان را تافته جدا بافته ببینیم، این بر خلاف دستور امیرالمؤمنین(ع) است.
او با بیان این که از مسئولین انتظار داریم، آیینه بودن را از رسانه نگیرند، گفت: بدانند اگر آیینه را شکستیم، خودمان را شکسته ایم و مشکل را حل نکردیم.
مشاور وزیر کشور، با بیان این که امروز خیلی ها آه می کشند، گفت: امروز آه مظلوم، آه کسانی که مجبورند رشوه دهند، آه کسانی که اگر پول بیمارستان نداشته باشند مداوای خوبی نمی شوند، آه کسی که اگر پارتی نداشته باشد، کارش در دادگاه راه نمی افتد و ...، بسیار بلند است و از این رو باید برای حل این مشکلات مردم فکری کرد، چرا که اگر روزی این آه ها زیاد شد، شاید دیر باشد.


او در ادامه سخنان خود با بیان این که از وجود نازنین مقام معظم رهبری که امیدواریم سایه شان همواره بر سر ما مستدام باشد، خواهشی دارم که به تذکرات اکتفا نکنید چراکه پیگیری های بعد از تذکر نیاز هست، گفت: ما امروز خیلی از مراکز مان بحران دارد، اقتصاد و کشاورزی ما و ... بحران دارد، و این موضوع را آمارها نشان می دهد؛ یا این که در کشور ۸۰میلیونی مان ۱۱میلیون حاشیه نشین داریم و این یک بحران است.


سخن رهبری محدود به زمان انتخابات نیست
استاد نقویان در ادامه سخنان خود تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب در انتخابات می گویند اگر من را هم قبول نداریم بیایید و رأی دهید که این تفکر نباید فقط محدود به زمان انتخابات باشد، بلکه مربوط به پس از انتخابات هم هست و باید همواره مردم را مورد توجه قرار داد.


او در ادامه سخنان خود با اشاره به تعلیق عضویت سپنا نیکنام منتخب زرتشتی انتخابات شورای شهر یزد گفت: امروز در شرایطی قرار داریم که مردم شهری که معروف است به دارالمؤمنین، رأی میدهند به یک فرد زرتشتی، اما می بینیم که با این رأی و نظر مردم مقابله می شود؛ در حالی که من وقتی در یک سفری به شهر یزد دعوت شدم و برای افتتاح یک مدرسه در حال صحبت با برخی افراد بودم، گفتند این تعداد زرتشتی به ساخت این مدرسه کمک کردند؛ چطور پول این افراد را می گیریم، اما این طور برخورد می کنیم؟ این که به صرف این که آن ها دین شان با ما یکی نیست، مردم و همین طور خودمان را از انگیزه خدمت آنان محروم کنیم و از یک سلسله خدمات و اخبار واقعی و حقیقی غفلت می کنیم، درست نیست.


مشاور وزیر کشور، افزود: امروز مجبوریم برای ارتقای ایران عزیز و پایمردی جوانان رشید و اعتلای جایگاه شهدا، هر دستی که برای خدمت دراز می شود، را بپذیریم؛ و مسئولان هم باید این اجازه را به مطبوعات بدهند که حق طرح این موضوعات و همین طور انتقاد آزادانه را داشته باشند.


استاد نقویان در بخش دیگری از سخنان خود و در پاسخ به سؤال یکی از حاضران در خصوص عملکرد برخی روحانیون که به نظر می رسد در ترویج اسلام حقیقی کارساز نیست، اظهار کرد: امروز اگر پزشکی از راه صحیح منحرف شد و به کارهایی چون جن گیری و ... روی آورد، نظام پزشکی با او برخورد می کند و امروز هم اگر یک روحانی و طلبه ای به صورت نادرست حرکت کرد و نظریه ای بر خلاف اصل اسلام و حقیقت اسلام گفت، حوزه علمیه، باید با آن برخورد کند؛ یعنی همان طور که نظام پزشکی با پزشک متخلف برخورد می کند، حوزه علمیه باید قبل از ورود دادگاه ویژه، با آن روحانی یا طلبه برخورد کند.

این استاد حوزه و دانشگاه، با بیان این که ما نویسندگان و مدعیان تفکر، باید مطالعه درست داشته باشیم، و مردم هم باید مطالبه درست داشته باشند، گفت: اگر حوزه علمیه به وظیفه خود عمل نکرد دچار آُیب های مختلفی در حوزه دینی و فرهنگی می شویم؛ برای مثال برخی افراد در بالای منبر مطالب آلوده به خرافات راجع به امام حسین(ع) مطرح می کنند و مثلا می گویند که امام حسین(ع) هزاران و بلکه ده ها هزار نفر را کشت و از بین برد و واقعا این سؤال پیش می آید که ایشان مگر با اشعه لیزر می جنگیدند؟ قطعا با این مطالب خرافاتی، به صد سال نکشیده امام حسین واقعی نخواهیم داشت، و ممکن است دیگر کسی این امام حسین دروغین را دوست نداشته باشد.
او اضافه کرد: اگر امروز همه امام حسین(ع) را دوست دارند، چون امثال مطهری ها و شریعتی ها، دائما این فضای خرافاتی را پیرایش کرده و از چهره خرافاتی درست شده توسط برخی افراد، غبار زدایی کردند.


استاد نقویان خاطرنشان کرد: البته برای جلوگیری از طرح مطالب مغایر با حقایق اسلام و مذهب، من گوینده باید آن چه را نمی دانم نگویم و نترسم از این که کلمه نمی دانم را بکار ببرم؛ و همین طور مردمی هم که سخنی را می شنوند، یقه آقا را رها نکنند و بگویند سند و منطق درست حرف شما کجا قرار دارد.


او در ادامه سخنان خود در پاسخ به سؤال یکی دیگر از حاضران در جلسه مبنی بر این که چرا با اقبال کمتر جوانان به مساجد روبرو هستیم و فکر نمی کنید طریقه عملکرد برخی روحانیون باعث آن شده است؟ گفت: اسم اسلام شریعت است؛ شریعه یعنی آب، اما ما برای استفاده از آب، باید از ظرف آب استفاده کنیم و طبعا آب به شکل ظرف در می آید؛ حالا هنر امثال من که یک طلبه و روحانی هستم، می تواند استفاده از ظرف زیبای آب باشد؛ چون آب را به خودی خود همه دوست دارند؛ اما گاهی آب را در یک ظرف خوب می ریزیم و همه عاشق آن آب می شوند؛ متأسفانه برخی افراد، بهترین آب و مثلا آب زمزم را داخل آفتابه می ریزند و می خواهند جاذبه داشته باشند.


این استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که پیامبران الهی، هم خوش سیما بودند و هم خوش صدا، گفت: این موضوع نشان می دهد که خدا روی صدا و سیمای پیامبران کار می کرد تا جاذبه داشته باشند؛ لذا ما باید ظرف زیبایی برای بیان معارف دین داشته باشیم تا جاذبه ایجاد کنیم.


او با بیان این که ایجاد جاذبه در معارف دینی و ارائه آن ها به مردم، همانند آپدیت کردن گوشی های موبایل، است، گفت: ما باید ظروف ارائه دین و معارف اسلام به مردم را آپدیت کنیم و البته بدانیم، آپدیت کردن به معنای از بین بردن و کنار گذاشتن معارف حقیقی اسلام و اصول مسلم مکتب تشیع نیست، بلکه ارائه آن ها در قالب های نوین است.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy