Tuesday, Oct 31, 2017

صفحه نخست » فریبا کمال‌آبادی، از رهبران جامعه بهائی، از زندان آزاد شد

Fariba_Kamalabadi.jpgرادیو زمانه ـ فریبا کمال‌آبادی،‌ از رهبران جامعه بهائی ایران که ۱۰ سال پیش بازداشت شده بود، سرانجام پس از سپری کردن دوران محکومیت خود روز سه‌شنبه ۹ آبان از زندان آزاد شد.

خبر بازداشت فریبا کمال‌آبادی به ‌شکل وسیعی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد.

فریبا کمال‌آبادی در ۲۵ اردیبهشت ۱۳۸۷ (۱۴ مه ۲۰۰۸) بازداشت شد. به‌همراه او پنج تن دیگر از رهبران جامعه بهائی به نام‌های جمال‌الدین خانجانی، عفیف نعیمی، سعید رضایی، بهروز توکلی و وحید تیزفهم نیز بازداشت شدند. پیش از آن‌ها مهوش ثابت یکی دیگر از رهبران جامعه بهائی در اسفندماه ۱۳۸۶ بازداشت شده بود.

این افراد تحت نام «یاران ایران» فعالیت‌های اداری جامعه بهائی را هدایت می‌کردند.

بازداشت این افراد بدون حقوق اولیه بود. آن‌ها ابتدا از داشتن وکیل محروم و ماه‌ها بدون آن‌که تفهیم اتهام شوند زندانی بودند.

این شهروندان بهائی به اتهام «جاسوسی برای اسرائیل، توهین به مقدسات و تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی»، محاکمه شدند و در مردادماه ۱۳۸۹ قاضی محمد مقیسه، رئیس شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران برای هر یک از این افراد ۲۰ سال حبس تعیین کرد. در مرحله تجدیدنظر اتهام جاسوسی رد شد و محکومیت آن‌ها به ۱۰ سال کاهش یافت.

شیرین عبادی، برنده جایزه نوبل صلح پرونده وکالت این افراد را بر عهده گرفتت و از زمان پذیرفتن وکالت آن‌ها در معرض انواع اتهامات، تهدید و ارعاب قرار گرفت.

فریبا کمال‌آبادی پس از تحمل هشت سال حبس بدون مرخصی، برای نخستین بار در اردیبهشت‌ ۱۳۹۵ به مدت پنج روز به مرخصی آمد. دیدار فائزه هاشمی، دختر اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در آن تاریخ با فریبا کمال‌آبادی و انتشار عکس این دو موجی از حملات تندروها علیه فائزه هاشمی را به‌همراه داشت. فائزه هاشمی در مصاحبه با «یورو نیوز» تأکید کرد که از رفتن به دیدار دوستش پشیمان نیست و هیچ خلافی نکرده است.

پیش از آزادی فریبا کمال‌آبادی، مهوش ثابت نیز که ۱۰ پیش بازداشت شده بود، با سپری کردن دوران محکومیت خود، ۲۷ شهریورماه سال جاری از زندان آزاد شد.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy