Wednesday, Nov 22, 2017

صفحه نخست » ماجرای زیبای هدیه‌ ۲۰۰ هزار دلاری فیس‌بوک به زلزله‌زدگان ایران

facebookiran_112217.jpgتوحید نجفی در دیترویت آمریکا زندگی می کند. پس از وقوع زلزله کرمانشاه او مانند خیلی از ایرانیان مقیم خارج از کشور، تصمیم گرفت راهی برای کمک کردن به زلزله زدگان پیدا کند. راه حل، راه اندازی یک کمپین فیسبوکی برای جمع آوری کمک های نقدی بود. کمپینی که موفق بود و در طول دو روز موفق به جمع آوری ۲۰۰هزار دلار شد.

در روز دوم اما صفحه‌ی جمع آوری کمک از دسترس خارج شد. فیس‌بوک امکان انتقال پول به خیریه‌ها را منتفی دانسته بود اما در مذاکره با توحید نجفی قول داد پول اعانه‌دهندگان را به آن‌ها بازگرداند و خودش 200 هزار دلار به خیریه‌ها اهدا کند که صرف آسیب‌دیدگان زلزله کرمانشاه شود.

اما توحید نجفی چه‌طور توانست این میزان پول را در دو روز جمع‌آوری کند و چه شد که فیس‌بوک چنین وعده‌ای داد؟ او در این رابطه به ایران‌وایر می‌گوید: «من دوسالی هست که مسئول یک «کامیونیتی» مجازی ایرانیان در امریکا هستم. همیشه در این مدت اخبار و رویدادها و مباحث آمریکا رو به طور شفاف و صادقانه منعکس کردیم. خدماتی را از طریق وکلا در مورد مسائل مربوط به مهاجرت و زندگی ارائه دادیم. همین باعث افزایش اعتماد و محبوبیت ما شد و این چیزی بود که می توانستم برای راه‌اندازی این کمپین به آن اتکا کنم.»

او می‌گوید موقع راه‌اندازی کمپین از آن‌جایی که فقط دوگزینه‌ی شخصی و وابسته به موسسات غیرانتفاعی برای ایجاد کمپین وجود داشت و ارگانی را نمی شناخت که مجوز ارسال پول به ایران را داشته باشد، تصمیم گرفت تقاضای مجوز از وزارت خزانه‌داری آمریکا بدهد و پول را به دست موسسات محلی در کرمانشاه برساند.

نجفی هدف اولیه کمپین را 110 هزار دلار تعیین کرد و انتظار داشت در یک ماه به آن دست پیدا کند: «صبح روز بعد که از خواب بیدار شدم دیدم تقریبا ١٠٠ هزار دلار جمع شده، سریع با وزارت خزانه‌داری تماس گرفتم. برای من لینکی فرستادند که از آن طریق برای مجوز اقدام کنم که پروسه طولانی داشت ولی من نمی‌توانستم صبر کنم و می‌خواستم این پول را هر چه سریع‌تر به مردم برسانم.»

پس از آن بود که توحید نجفی در همان صفحه‌ی فیس‌بوکی اعلام کرد هر کس مجوز انتقال پول به ایران دارد پا پیش بگذارد: «خوشبختانه چند سازمان اعلام آمادگی کردند.»

4041059.jpg

این قرار بود پایان ماجرا باشد اما تازه شروع‌اش بود: «من به فیس‌بوک ایمیل زدم و شماره حساب و مجوز یکی از سازمان‌ها را اعلام کردم و گفتم لطفا پول‌های جمع شده در کمپین من را به این سازمان انتقال بدهید.»

نجفی می‌گوید این آخرین تماس من با فیس‌بوک قبل از بسته شدن صفحه‌ی جمع‌آوری کمک‌ها بود و پس از آن فیس‌بوک بدون هیچ توضیحی صفحه را بست: «من ماندم و صدها پیام که بعض حاوی دشنام و حتی اتهام به دزدی بود. سریع با چند خبرگزاری تماس گرفتم تا شاید بتوانند کمکی کنند.»

ولی خبر با عنوان «آمریکا پول‌های اهدایی ایرانیان به زلزله‌زدگان را بلوکه کرد منتشر شد» در حالی که این مساله مربوط به فیس‌بوک بود و به سیاست‌های دولت آمریکا در زمینه انتقال پول به ایران ربطی نداشت.

توحید نجفی یک 24 ساعت پر از نگرانی را گذراند تا فیس‌بوک به او ایمیلی فرستاد: «ما نمی‌‎توانیم پول‌های کمپین شما را به کسی غیر از خود شما انتقال بدهیم، حتی به سازمان‌های غیر انتفاعی.»

توحید نجفی می‌گوید درباره‌ی همه‌ی راه‌هایی که می‌شد این پول را به دست سازمان‌های خیریه رساند پرسیده اما فیس‌بوک گفته این امکان وجود ندارد: «حالا که راهی جز حذف نبود مذاکرات و تلاش من شروع شد. گفتم این کمپین مردمی بسیار موفق بوده توانسته روزی 100هزار دلار جمع‌آوری کند، آن هم برای یک مصیبت انسانی،

اگر این صفحه را ببندید، هم برای فیس‌بوک بد است و هم مردم بی‌پناه از یک کمک محروم می‌مانند و هم موضوع سیاسی خواهد شد. حتی گفتم اگر امکان داشته باشد، کمپین جدیدی راه‌اندازی می‌کنم.»

مذاکره‌کنندگان می‌گوید باید با هم صحبت کنیم و تماس‌شان را با توحید قطع می‌کنند: «بعد از چند دقیقه برگشتند و گفتند چاره‌ای جز بستن و پس دادن پول‌های اعانه‌دهندگان نداریم ولی برای به افرادی که به این کمئین کمک کردند و به دلیل نیاز ضروری زلزله زده ها و نیز با توجه به موفق بودن این کمپین، معادل پول‌های جمع شده یعنی ٢٠٠ هزار دلار به کمپین شما هدیه می‌کنیم و شما باید به ما یه سازمان دارای مجوز انتقال پول معرفی کنید.»

توحید نجفی موضوع را با موسسه مادران عیله فقر ( MAP ) در میان گذاشت و آن‌ها پذیرفتند که در این فرایند شریک شوند و روند را گزارش دهند. در حال حاضر فیسبوک در حال تنظیم و ارسال قرارداد است.

نجفی با انتقاد از برخی رسانه‌ها می‌گوید نوشته‌اند خواسته پول را به حساب خودش بریزد، حساب شخصی بوده و .... او می گوید همه این موارد قابل بررسی است و او شماره حساب شخصی اعلام نکرده بود.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy