Wednesday, Nov 1, 2017

صفحه نخست » العبادی: سلیمانی در بازپس‌گیری کرکوک نقشی نداشت

soleimani.JPGشرق ـ «حیدر العبادی»، نخست‌وزیر عراق در مصاحبه‌ای با روزنامه «ایندیپندنت» گفته است: ‌ «سردار قاسم سلیمانی در عملیات بازپس‌گیری کرکوک نقشی نداشته است». به‌گزارش «ایسنا»، عبادی تصریح می‌کند: «سلیمانی، فرمانده سپاه قدس ایران در جریان این بحران (کرکوک) هیچ‌گونه نقش نظامی نداشت. من می‌توانم به شما اطمینان دهم که وی در آنچه در کرکوک اتفاق افتاد، به هیچ عنوان تأثیری نداشته است. من خود، رهبران کرد را متقاعد کردم که نیروهای پیشمرگه را از کرکوک خارج کنند».

دوم مهرماه انتظارها برای اعلام لغو همه‌پرسی استقلال کردستان عراق از سوی مسعود بارزانی، به بن‌بست خورد و او در کنفرانس خبری خود از پایان شراکت این اقلیم با بغداد خبر داد. بارزانی یک روز بعد از مذاکره هیئت کردستانی با مقامات بغداد، اعلام کرد همه‌ آنچه برای برقراری یک عراق فدرال لازم بوده، انجام داده‌اند. بارزانی با اعلام اینکه شراکت این اقلیم با بغداد به پایان رسیده، گفت: «ما باید همسایگان خوبی برای هم باشیم و گفت‌وگوها میان دو همسایه ادامه خواهد یافت، چراکه شراکت ما در گذشته شکست خورده و نمی‌خواهیم تجربه‌های گذشته را تکرار کنیم». دولت‌های منطقه نتوانسته بودند بارزانی را برای لغو یا تعلیق زمان برگزاری همه‌پرسی قانع کنند.
«قاسم سلیمانی» هم برای پایان‌دادن به بحران پیش‌آمده میان اربیل و بغداد چند بار به اربیل سفر کرد؛ قبل از آن هم در بیست‌ویکم شهریورماه، سلیمانی به اقلیم کردستان سفر کرده بود؛ محور همه گفت‌وگوها انذار رهبران اقلیم کردستان عراق بود. او بعد از برگزاری همه‌پرسی بار دیگر راهی اقلیم کردستان شد. بیست‌وسوم مهرماه؛ ۲۰ روز بعد از زمان برگزاری همه‌پرسی سردار بر مزار «مام جلال طالبانی» رفت و از آنجا راهی اربیل شد. همان زمان که تنش‌های میان بغداد و اربیل به منطقه کرکوک، محل منازعه رسیده بود و نیروهای بغداد و اربیل هر دو در آماده‌باش بودند. سردار سلیمانی می‌خواست برای حل مشکلات عراق پادرمیانی کند و هدف از سفر او به اربیل همین بود.


سلیمانی و دفاع از اربیل


«سلیمانی، قوی‌ترین مرد خاورمیانه»؛ روزنامه لوموند فرانسه با این عنوان او را مخاطب قرار داده بود؛ عراقی‌ها و کردهای اقلیم کردستان هم با این عنوان او را می‌شناسند. مردادماه ۱۳۹۵ بود که داعش اربیل را هدف حمله خود انتخاب کرد. ۱۰ روز قبل از اشغال مناطق گویر، خازر و مخمور (۴۰کیلومتری اربیل) از سوی داعش، قاسم سلیمانی به اربیل سفر کرد و به مسعود بارزانی هشدار داد.
وقتی داعش از سه محور استراتژیک به اربیل حمله و این سه منطقه مهم را به آسانی اشغال می‌کند، بارزانی از طریق «هوشیار زیباری» به «جان کری»، وزیر خارجه وقت آمریکا وضعیت را اطلاع داده و کمک می‌خواهد. دو روز بعد آمریکا جنگنده‌های خود را برای دفاع از اربیل می‌فرستد، در حالی که در همان ۴۸ ساعت، سردار قاسم سلیمانی در جبهه‌های جنگ در گویر، مخمور و خازر دوش به دوش پیشمرگان کُرد با داعش در حال نبرد بود. بعد از آن مسعود بارزانی شخصا نامه تشکر برای حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، با این مضمون می‌فرستد که ایران بار دیگر در سخت‌ترین شرایط به دفاع از اقلیم کردستان عراق برخاسته است. حالا از آن زمان سه سال می‌گذرد و بار دیگر اقلیم کردستان عراق روزهای تنش‌آلودی در پیش دارد. این روزها موازنه قدرت در عراق به نفع عبادی چرخیده است؛ بارزانی از سمت خود استعفا داده و نتیجه همه‌پرسی عراق تعلیق شده است. عبادی در گفت‌وگو با ایندیپندنت گفته است: «پیشمرگه‌ها یا باید تحت حاکمیت دولت مرکزی عراق قرار بگیرند یا اینکه نیرویی کوچک برای اربیل باشند». به گفته عبادی، بغداد باید به سیاست حاکمیت نیمه‌مستقل کردستان پایان دهد.


سردار باقری: آمریکایی‌ها حاکمان اقلیم را اغفال کردند


روز گذشته، محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح هم در همایش امنیتی دفاعی شمال‌ غرب کشور که در حسینیه ثارالله ارومیه برگزار شده، گفت: «استکبار و صهیونیسم برای نا‌امن‌سازی ایران تلاش کردند، در شمال عراق اردو زده و دشمنان ملت ایران را تجهیز کرده و حتی برای آنان پشت مرزهای کشور پایگاه بسازند تا اقتدار کشور را زیر‌ سؤال ببرند و در این راستا حتی حاکمان اقلیم کردستان را اغفال و ترغیب کردند تا تحرکات غلط انجام دهند اما در این توطئه هم ناکام ماندند». او گفته است: «آمریکا در قالب یک تیم مشورتی مخفی سران اقلیم کردستان را به انجام همه‌پرسی و چگونگی برگزاری آن ترغیب کرد تا پس از آن مثلا در یک کار انجام‌شده قرار گیرد و نتیجه همه‌پرسی را بپذیرد و در واقع یک مخالفت صوری و ظاهری با این همه‌پرسی داشت در حالی که هم دولت‌های منطقه و هم دولت عراق، توصیه و نصیحت کردند که این همه‌پرسی انجام نشود». به گفته باقری، در این فتنه نیز هوشیاری مرجعیت، ملت و دولت عراق سبب شد همه‌پرسی ابطال شود و متعاقبا بدون جنگ و خونریزی علاوه بر آن مناطق تحت ‌تصرف اقلیم رها شد. دلخوشی به حمایت استکبار عاقبت خوشی ندارد و این مهم در اقلیم کردستان عراق بعینه اثبات شد.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy