Saturday, Nov 4, 2017

صفحه نخست » نخست‌وزیر لبنان با انتقاد از مداخله‌های ایران استعفا داد

Hariri.jpgرادیو زمانه ـ سعد حریری، نخست‌وزیر لبنان از سمت خود کناره‌گیری کرد.

او شنبه ۱۳ آبان / سوم نوامبر در پیامی به مردم لبنان با انتقاد تند از حزب‌الله لبنان و دولت ایران کناره‌گیری خود از مقام نخست‌وزیری را اعلام کرد.

سعد حریری، رهبر حزب «جنبش آینده» به گزارش وب‌سایت خبری این حزب گفت که «صراحتاً به ایران اشاره می‌کنم که هرجا نزاع و درگیری و تخریب وجود دارد، حاضر است.»

نخست‌وزیر لبنان خطاب به تهران چنین ادامه داد: «به ایران و پیروانش می‌گویم که در حال از دست دادن نفوذشان در کشورهای عربی هستند. کشورهای عرب دستانی را که به آنها آسیب می‌زنند، قطع خواهند کرد. ملت یمن به شما پاسخ خواهد داد.»

اسرائیل از یک سو و عربستان و متحدانش از سوی دیگر ایران را به بی‌ثبات‌کردن خاورمیانه متهم می‌کنند. ایران این اتهام‌ها را همواره رد کرده و عربستان و اسرائیل را به حمایت از تروریسم متهم کرده است.

سعد حریری در حالی دخالت‌های ایران را عامل استعفای خود دانست که علی اکبر ولایتی، مشاور ارشد رهبر ایران در امور خارجه به بیروت رفت و با حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان دیدار کرد.

او افزود که «با این طوفان بین‌المللی و تحریم‌های بین‌المللی و اقتصادی علیه ایران و گروه‌های تحت حمایتش، چه بر سر لبنان و ملت بزرگ این کشور آمده؟»

ppeh9b_small.jpgبه گزارش رادیو فرانسه حریری خود نیز یک روز قبل، در بیروت با علی‌اکبر ولایتی، مشاور آیت‌الله خامنه‌ای گفتگو کرده بود.

اشاره سعد حریری به استراتژی جدید ایالات متحده علیه ایران است. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا خواستار افزایش فشارها بر ایران است و پایبندی ایران به توافق هسته‌ای با قدرت‌های ۱+۵ را به دلیل آنچه حمایت تهران از تروریسم و دخالت در کشورهای منطقه و نیز توسعه سلاح‌های موشکی بالستیک خوانده، تأیید نکرده است.

در همین راستا، سپاه پاسداران ایران و نیز گروه حزب‌الله لبنان که تهران حامی اصلی آن است، تحریم شده‌اند.

انتقاد از حزب‌الله

ترامپ پیش از این در دیدار با سعد حریری به تندی از حزب‌الله لبنان انتقاد کرده و آن را گروهی تروریستی خوانده بود.

حریری نیز در پیام استعفای خود با انتقاد شدیداللحن از گروه شیعی حزب‌الله لبنان گفت: «حزب‌الله فقط در لبنان نیست، در دیگر کشورهای عربی نیز حضور دارد. گروه مخفی حزب‌الله در کویت چه کار می‌کند؟»

حریری گفت که «فضای غالب در لبنان شبیه به وضعیت پیش از ترور رفیق حریری است». او افزود که «تفرقه، نومیدی، اعطای منافع ویژه به برخی دسته‌ها و کوبیدن بر طبل دشمنی‌هایی که برایمان بی‌فایده هستند»، ادامه کار به عنوان نخست‌وزیر را غیرممکن کرده است.

روز چهارشنبه ۲۵ اکتبر / دوم آبان، سه لایحه تحریم حزب‌الله لبنان و حامیان مالی بین‌المللی این سازمان با حمایت اکثریت آرای دمکرات‌ها و جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان کنگره آمریکا به تصویب رسید. لایحه دیگر با هدف محدود کردن برنامه موشکی ایران یک روز بعد در روز پنج‌شنبه ۲۶ اکتبر / سوم آبان تصویب شد.

براساس لوایح تحریم حزب‌الله لبنان کلیه افراد نهادها و شرکت‌هایی، که به تأمین منابع مالی و همچنین جذب نیرو با حزب‌الله همکاری کنند مورد تحریم قرار می‌گیرند. همچنین از اتحادیه اروپا خواسته شده است که حزب‌الله لبنان را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار دهد.

حزب‌الله این تحریم‌ها را دخالت آشکار در امور داخلی لبنان دانسته بود.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy