Monday, Nov 6, 2017

صفحه نخست » واکنش حسن نصرالله به استعفای سعد حریری

Hasan_Nasrollah.jpgایرنا ـ «سیدحسن نصرالله» دبیرکل حزب الله لبنان یک روز پس از استعفای «سعد الحریری» از سمت نخست وزیری لبنان تاکید کرد که این استعفا به تصمیم خود او نبود بلکه این سعودی‌ها بودند که این تصمیم را گرفتند و وی را مجبور کردند.

به گزارش ایرنا، نصرالله این سخنان را عصر یکشنبه مطرح کرد که به طور زنده از شبکه تلویزیونی المنار پخش شد.

سعد الحریری روز شنبه ۱۳ آبان (۴ نوامبر) در حالی که در عربستان سعودی به سر می‌برد از سمت خود کناره گیری کرد.

وی ایران و حزب الله را متهم به بحران افکنی در لبنان کرد.

بسیاری از تحلیلگران معتقدند استعفای الحریری تحت فشار حکومت عربستان سعودی صورت گرفته است.

استعفا تصمیم سعودی بود


نصرالله در ابتدای سخنرانی‌اش گفت: در سفر ناگهانی اول سعد الحریری که به عربستان فراخوانده شد همه منتظر بودند که این سفر چه نتیجه‌ای خواهد داشت. بعد از آن سفر حریری اعلام کرد که عربستان از ثبات لبنان حمایت می‌کند. اما بار دوم که به صورت ناگهانی به عربستان سفر کرد استعفای خود را اعلام کرد؛ آنهم فقط از طریق شبکه العربیه.

وی با طرح این پرسش که «بین این دو سفر ناگهانی چه اتفاقی افتاد؟» تصریح کرد: استعفا تصمیم سعودی بود که به سعد حریری دیکته شد و من فکر می‌کنم همه تحلیلگران و سیاسیون و رسانه‌ها در لبنان موافق این نظر هستند. حتی متن و ادبیات سخنرانی متن لبنانی نبود و توسط یک سعودی نوشته شده بود. همه احزاب، شخصیت‌های سیاسی و حتی نمایندگان المستقبل غافلگیر شدند.

حزب الله خواهان استعفای سعد الحریری نبود


دبیرکل حزب الله تاکید کرد که این حزب خواهان استعفای الحریری نبود و می‌خواست اوضاع به صورت معقول و منطقی پیش برود.

وی با اشاره به شکل تقدیم استعفای حریری گفت: چرا او از عربستان استعفایش را اعلام کرد؟ این نحوه استعفا نشان می‌دهد که سعودی‌ها تا چه حد در امور کشورهای دیگر دخالت می‌کنند که حتی شکل استعفا را خودشان تعیین می‌کنند.

نصرالله در عین حال گفت که در خصوص محتوای بیانیه استعفا هیچ حرفی نمی‌زند با اینکه از نظر او محتوای بسیار تند و خطرناکی دارد. وی گفت: اگر بخواهم وارد محتوای بیانیه شوم مخاطبم حریری و حتی جریان المستقبل نخواهد بود چون متن بیانیه به آنها برنمی گردد.

ابهام‌ها درباره استعفا


دبیرکل حزب الله با طرح پرسش‌های مختلف درباره اهداف و زمینه‌های اعلام استعفا گفت: سوال مهمی که در حال حاضر مطرح است این است که چه هدفی از این استعفا دنبال می‌شود؟ درک سبب اصلی استعفا کلید حل بسیاری از مسائل است. هیچ دلیل داخلی برای این استعفا وجود نداشت و همه می‌دانند که خود الحریری مایل به ادامه کار بود. باید دنبال علت استعفا در عربستان باشیم.

وی افزود: آیا دلیل درگیری و نزاع بین امرا و شاهزادگان سعودی بر سر قدرت است؟ یا نزاع بر سر مسائل اقتصادی و سیطره بر دارایی هایی برخی افراد؟ یا اینکه عربستان از عملکرد خود الحریری ناخشنود بود و می‌خواهد فرد دیگری را جایگزین او کند؟ یا مثلا عربستان طرحی برای لبنان در سر دارد؟ همه اینها سوال‌های منطقی است که مطرح می‌شود. یا این سوال که الان الحریری کجاست؟ آیا در حبس خانگی به سر می‌برد؟ این سوال‌ها منطقی است چون وقتی شاهزادگان عالی رتبه دستگیر و زندانی می‌شوند طبیعی است که سوال‌های مختلفی به ذهن برسد.

سیدحسن نصرالله تاکید کرد که اگر جواب این سوال‌ها در روزهای آینده مشخص شود می‌توان تصمیمات لازم را در این زمینه گرفت.

دعوت به صبر و آرامش


دبیرکل حزب الله در ادامه سخنانش همه را به صبر و درنگ و آرامش دعوت کرد و از لبنانی‌ها خواست نگران نباشند.

وی گفت: امنیت لبنان مهمترین چیزی است که ما روی آن تاکید می‌کنیم. باید با این موضوع با عقل و حکمت و تامل رفتار کرد و ما با قانون و نهادهای کشور می‌توانیم از این بحران عبور کنیم. برای همین توصیه من این است که مردم به گمانه زنی‌ها و شایعات و هراس افکنی‌ها گوش نکنند.

سیدحسن نصرالله خواهان این شد که هیچ کس به تنش سیاسی در لبنان دامن نزند چون این کار هیچ چیزی را حل نمی‌کند.

وی گفت: آیا کسی از بازگشت به وضعیت گذشته سودی عایدش می‌شود؟ شایعاتی زیادی در دو روز گذشته پخش شد. نباید به فضاهای گذشته و تحریک طائفه‌ای برگشت. باید از کشاندن کار به خیابان اجتناب کرد چون نتیجه‌ای به دنبال ندارد. باید به انتظار بازگشت الحریری در روز پنجشنبه ماند، اگر به او اجازه بازگشت داده شود.

دبیرکل حزب الله لبنان افزود: ما در کشور نهادهای قانونی داریم و همه از رئیس جمهوری گرفته تا رئیس پارلمان و بقیه مسئولان در حال رایزنی هستند تا این مرحله را پشت سر بگذاریم.

بی اساس بودن شایعه ترور حریری و حمله عربستان سعودی به لبنان


نصرالله در ادامه به ادعای شبکه العربیه درباره ترور سعد الحریری اشاره کرد و گفت: شبکه العربیه تنها شبکه‌ای بود که خبر تلاش برای ترور الحریری را منتشر کرد اما نهادهای امنیتی لبنان این مساله را به کلی نفی کردند.

وی افزود: حرف‌های العربیه درباره نقشه ترور شاید به این خاطر است که توجیهی برای جلوگیری از بازگشت الحریری به لبنان داشته باشند.

نصرالله گفت: اسرائیلی‌ها اتفاق نظر دارند که اسرائیل ازجنگ پرهیز دارد و جز در صورتی که نتیجه قطعی جنگ به نفع او باشد وارد جنگ نخواهد شد. امروز اسرائیل برای آغاز جنگ علیه لبنان حساب و کتاب‌های زیادی می‌کند. تحولات منطقه‌ای و بین المللی با شرایط موجود در زمان جنگ تابستان سال ۲۰۰۶ بسیار فرق کرده است.

دبیرکل حزب الله در ادامه به شایعه نیت عربستان برای حمله به لبنان اشاره کرد و گفت: شایعه دیگری که در این دو روز منتشر شد این بود که ولیعهد سعودی با روسای ستاد ارتش کشورهای ائتلاف جلسه برگزار کرد تا جنگ «توفان قاطعیت» (نام جنگ عربستان علیه یمن) دیگری علیه لبنان بر پا کنند.

وی افزود: پیش از آنکه از اقدمات عربستان علیه لبنان صحبت کنیم باید ببنیم در عربستان چه پیش خواهد آمد. عربستان قبل از اینکه به توفان قاطعیت در لبنان فکر کند بهتر است به فکر خروج از توفان قاطعیت یمن باشد. معلوم نیست عربستان به چه سمتی حرکت می‌کند اما بهتر است اول از باتلاق یمن خارج شود.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy