Tuesday, Nov 7, 2017

صفحه نخست » ولیعهد سعودی: حمایت ایران از شورشیان یمن یک اقدام قهرآمیز است

Mohammad_Bin_Salman.jpgرادیو زمانه ـ محمد بن سلمان ولیعهد سعودی در گفت‌وگوی تلفنی با بوریس جانسون وزیر خارجه بریتانیا گفته است که عربستان سعودی اقدام ایران در ارسال سلاح و موشک برای شورشیان حوثی در یمن را به عنوان یک اقدام نظامی مستقیم و قهرآمیز درک می‌کند.

ائتلاف به رهبری عربستان سعودی در واکنش به شلیک موشک از یمن به ریاض، دوشنبه ۱۵ آبان/۶ نوامبر با انتشار بیانیه‌ای ایران را به «تجاوز نظامی» متهم و اعلام کرده بود که ریاض ممکن است موشک‌پرانی حوثی‌ها را به عنوان «اعلان جنگ» درک کند. وزارت خارجه ایران نیز با صدور بیانیه‌ای، عربستان سعودی را به جنگ روانی علیه ایران متهم کرده بود.

اکنون یک روز بعد از انتشار بیانیه ائتلاف به رهبری عربستان سعودی، به گزارش خبرگزاری رویترز محمد بن سلمان ولیعهد سعودی، سه‌شنبه ۱۶ آبان/ ۶ نوامبر در گفت‌وگوی تلفنی با بوریس جانسون وزیر خارجه بریتانیا گفته است عربستان سعودی شلیک موشک از یمن به ریاض را به عنوان یک اقدام نظامی مستقیم و قهرآمیز از سوی ایران درک می‌کند و ممکن است عربستان این موشک‌پرانی را به عنوان اعلان جنگ از سوی ایران به این کشور تلقی کند.

پیش از این عزیز جعفری، فرمانده سپاه پاسداران و امیر حاتمی وزیر دفاع، مشارکت ایران در حمله موشکی حوثی‌ها به ریاض را تکذیب کرده‌ بودند.

شنبه ۱۳ آبان / ۴ نوامبر، سامانه دفاع موشکی عربستان سعودی یک موشک بالستیک اسکات با برد ۸۰۰ کیلومتر را که از یمن به سوی ریاض شلیک شده بود، دفع کرد. عربستان سعودی در پاسخ به این حمله موشکی همه گذرگاه‌های دریایی، هوایی و زمینی یمن را مسدود کرده است.

همزمان با این رویدادها، سعد حریری نخست‌وزیر لبنان هم در سفرش به عربستان سعودی به دلیل دخالت حزب‌الله لبنان در امور دولت این کشور استعفا داده است. این بیم وجود دارد که دامنه جنگ نیابتی ایران و عربستان از یمن و سوریه، به لبنان کشیده شود. عربستان می‌گوید حزب‌الله در لبنان تصمیم‌گیرنده اصلی‌ست و نه الزاماً دولت این کشور. وزیر مشاور در امور خلیج (فارس) عربستان از مقامات لبنانی خواسته که تا دیر نشده، «خطر» را برطرف کنند. ثامر السبهان گفته است لبنان به دلیل حضور حزب‌الله، به عربستان اعلان جنگ داده.

حمایت ترامپ از پاکسازی‌ها در عربستان سعودی

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا دوشنبه ۶ نوامبر در پیامی توئیتری نوشت: «اطمینان زیادی به ملک سلمان و ولیعهد عربستان داریم. آن‌ها دقیقاً می‌دانند که چه می‌کنند.»

توئیت رئیس جمهور آمریکا در واکنش به بازداشت‌های گسترده در میان خاندان حاکم در عربستان منتشر شد که بزرگترین پاکسازی در تاریخ مدرن این کشور محسوب می‌شود.

ترامپ در حمایت از این پاکسازی‌ها نوشته است: «برخی از بازداشت‌شدگان کسانی هستند که کشورشان را سال‌ها دوشیده‌اند.»

این بازداشت‌ها که در بین آنها شاهزادگان و سرمایه‌داران بانفوذ و چندین وزیر وجود دارد، تازه‌ترین مورد از گام‌های جدی محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان برای جلب حمایت داخلی و خارجی است.

گروه اوراسیا در تازه‌ترین تحقیق خود درباره تحولات عربستان سعودی که دوشنبه ۶ نوامبر نتایج آن منتشر شد اعلام کرده، که پاکسازی‌های گسترده در خاندان حاکم سعودی مقدمه‌ای برای یک پاکسازی در سطح ملی است و با این هدف انجام می‌شود که زمینه‌های پادشاهی محمد سلمان فراهم گردد.

جراد کوشنر، داماد رئیس جمهور آمریکا از دیریاز رابطه دوستانه و صمیمانه‌ای با محمد بن سلمان دارد. در سال جاری کوشنر سه بار برای دیدار و گفت‌وگو با ولیعهد سعودی به عربستان سفر کرده است.

محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران روز گذشته با صدور چند پیام توئیتری گفته بود که حمایت دولت ترامپ از سیاست‌های عربستان سعودی باعث ناامنی و افزایش تنش‌ها در خاورمیانه شده است.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy