Wednesday, Nov 8, 2017

صفحه نخست » عربستان سعودی: لبنان به ما اعلان جنگ داده

30xb858b_small.jpgرادیو زمانه، این بیم وجود دارد که دامنه جنگ نیابتی ایران و عربستان از یمن و سوریه، به لبنان کشیده شود. عربستان می‌گوید حزب‌الله در لبنان تصمیم‌گیرنده اصلی‌ست و نه الزاماً دولت این کشور. وزیر مشاور در امور خلیج (فارس) عربستان از مقامات لبنانی خواسته که تا دیر نشده، «خطر» را برطرف کنند. ثامر السبهان گفته است لبنان به دلیل حضور حزب‌الله، به عربستان اعلان جنگ داده.

ثامر السبهان، وزیر مشاور در امور خلیج (فارس) عربستان در گفت‌وگویی که شامگاه دوشنبه ۶ نوامبر/۱۵ آبان شبکه تلویزیونی العربیه با او انجام داد گفت:

«رفتار ما با لبنان مثل رفتار ما با کشوری است که به ما اعلان جنگ داده است.»

السبهان در این گفت‌و گو دولت سعد حریری، نخست‌وزیر مستعفی لبنان را متهم کرد که علیه حزب‌الله لبنان اقدامات لازم را انجام نداده و دست حزب‌الله را در جنوب لبنان - یا به تعبیر او: غار شیعیان - باز گذاشته است.

این مقام سعودی به مقامات لبنانی هشدار داد که تا دیر نشده، «خطر» را تشخیص دهند و تلاش کنند «خطر» را برطرف کنند، وگرنه ممکن است به «نقطه‌ای غیر قابل جبران» برسند.

السبهان در این گفت‌وگو به این موضوع اشاره نکرد که عربستان سعودی برای مقابله با حزب‌الله چه طرحی در نظر گرفته و اگر قدرت حزب‌الله در لبنان کاهش پیدا نکند، چه تدبیری علیه لبنان به کار می‌گیرد.

سعد حریری شنبه ۴ نوامبر/ ۱۳ آبان در سفرش به عربستان سعودی به طور غیرمنتظره‌ای در اعتراض به مداخلات حزب‌الله لبنان در کار دولت از سمت نخست‌وزیری استعفا داد و لبنان را به ورطه یک بحران سیاسی ژرف کشاند. میشل عون، رئیس جمهور لبنان پذیرش استعفای حریری را به بازگشت او به لبنان و گفت‌وگو در این‌باره موکول کرده و از رهبران سیاسی لبنان خواسته است که برای حفظ امنیت و وحدت تلاش کنند.

ثامر السبهان یک هفته قبل از استعفای نخست‌وزیر لبنان ۳۱ اکتبر در پیامی در توئیتر خبر داده بود که با سعد حریری دیدار کرده و با او به چندین توافق دست یافته برای «رضایت خدا و مردم لبنان».

حمایت الجبیر از استعفای حریری

عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان در گفت‌وگویی که تلویزیون سی ان ان شامگاه گذشته با او انجام داد، از استعفای حریری حمایت کرد.

«کاملا روشن بود که حزب الله لبنان او را در هر اقدامی ناکام می‌گذاشت و زدوبندهای ایران نظام سیاسی لبنان را ناتوان کرده بود. مسأله وجود دولتی است که بتواند به صورت مستقل کار کند اما در لبنان این حزب‌الله بود که تصمیم می‌گرفت و این‌ها باعث شد حریری بگوید دیگر بس است. من این گونه کار نخواهم کرد. ما نیز از این تصمیم حریری به طور کامل حمایت می‌کنیم.»

حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله لبنان در سخنانی که یکشنبه گذشته ایراد کرد، گفته است مقامات لبنانی از استعفای غیرمنتظره حریری «شگفت‌زده» شده‌‌ و نگران‌اند.

نصرالله عربستان سعودی را متهم کرده که نخست‌وزیر لبنان را وادار کرده استعفا دهد. رهبر حزب‌الله لبنان از استعفای سعد حریری به عنوان درآمدی برای احتمال وقوع یک «جنگ بزرگ» یاد کرده است.

عادل جبیر، وزیر خارجه عربستان در گفت‌وگو با سی ان در پاسخ به این اتهام گفته است:

«متهم کردن عربستان به اینکه حریری را مجبور کرده استعفا دهد برای ما اهمیتی ندارد. نخست‌وزیر حریری می‌تواند هر لحظه که بخواهد عربستان را ترک کند.»

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل در واکنش به استعفای نخست‌وزیر لبنان گفته بود: استعفای حریری دعوت به بیداری جامعه بین‌الملل است تا اقداماتی را علیه ایران اتخاذ کنند.

علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی، محمدعلی جعفری فرمانده کل سپاه، و حسن فیروزآبادی، رئیس پیشین ستاد کل نیروهای مسلح ایران مقامات عربستان سعودی را متهم کرده‌اند که با استعفای نخست‌وزیر لبنان، نقشه تازه‌ای علیه «ملت‌های آزاده» طرح کرده‌اند.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy