Friday, Nov 10, 2017

صفحه نخست » توافق احتمالی درباره رفع حصر تا پایان سال ۹۶

mousavi-karroubi-rahnavard.jpgدویچه وله: علی مطهری به تازگی از "تغییر شرایط محصوران" خبر داد و رئیس کتاب‌خانه ملی می‌گوید برای این تغییر توافقی صورت گرفته است. شماری از اعضای کمیته "پیگیری رفع حصر" فراکسیون امید مجلس نیز با رئیس قوه قضائیه دیدار کرده‌انند.

مهدی کروبی و میرحسین موسوی، دو نامزد معترض به نتایج اعلام شده انتخابات سال ۸۸ از بهمن ۸۹ همراه با زهرا رهنورد، همسر موسوی بدون محاکمه و حکم قضائی در بازداشت خانگی به سر می‌برند.

خبرهای منتشر شده در روزها و هفته‌های گذشته حاکی است که محدودیت‌های اعمال شده بر کروبی، موسوی و رهنورد اندکی کاهش یافته است. در همین حال گفته می‌شود محمد خاتمی، رئیس جمهور پیشین با محدودیت‌های جدیدی رو به‌رو شده است.

اشرف بروجردی، رئیس اصلاح‌طلب کتاب‌خانه ملی روز جمعه، ۱۹ آبان ماه درباره وضعیت این چهار نفر به خبرگزاری ایلنا گفت: «این مباحث خاص است که باید با مذاکره‌ای که آقای روحانی شروع کرده‌اند، به سرانجام برسد. توافقی صورت گرفته که تا پایان سال ۹۶ دامنه حصر آرام آرام کم و یا برداشته شود.»

وعده‌های روحانی

پایان دادن به بازداشت خانگی معترضان و آزادی زندانیان سیاسی یکی از خواسته‌های اصلی حامیان حسن روحانی در دو انتخابات ریاست جمهوری سال‌های ۹۲ و ۹۶ بود. روحانی نیز بارها وعده داده این درخواست را پیگیری کند اما تا کنون درباره اقدام‌های احتمالی او گزارش مستندی منتشر نشده است.

جمعه‌ی گذشته دختران موسوی و رهنورد اجازه یافتند خارج از ملاقات هفتگی با آنها دیدار کنند. دو خواهر موسوی نیز در همین روز با برادرشان ملاقات کردند. پیش از این دو نفر از اعضای حزب اعتماد ملی با مهدی کروبی دیدار کرده بودند.

علی مطهری، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی، ۱۴ آبان ماه به خبرگزاری ایسنا گفت: «به نظر می‌رسد شرایط جدیدی برای آقایان میرحسین موسوی، مهدی کروبی و خانم رهنورد به وجود آمده و ملاقات‌های اخیر با آنها نشان می‌دهد گشایشی در وضعیت آنها حاصل شده و بنا دارند قدری فضا را باز و شرایط جدیدی ایجاد کنند.»

حسین کروبی، فرزند مهدی کروبی اواخر مهر ماه با استناد به شنیده‌های خود اعلام کرد که شورای عالی امنیت ملی "تصویب کرده" که امکان ملاقات برخی افراد با پدرش و موسوی و رهنورد فراهم شود. او گفت این مسئله را دبیر شورا، علی شمخانی در دیدار با چند عضو "کمیته پیگیری رفع حصر" که در فراکسیون امید مجلس تشکیل شده مطرح کرده است.

شمخانی نهم آبان ماه در حاشیه دیدار از نمایشگاه مطبوعات مدعی شد که استفاده از "واژه حصر" برای شرایط کروبی، موسوی و رهنورد درست نیست زیرا آنها می‌توانند با هر کس بخواهند ملاقات کنند.

سخنان شمخانی با واکنش تند فرزندان کروبی و موسوی روبرو شد که او را به تلاش برای "پاک کردن صورت مسئله" متهم کرده‌اند.

سخنان شمخانی، نوید آینده؟

رسول منتجب‌نیا، قائم مقام دبیرکل حزب اعتماد ملی با تکذیب اظهارات شمخانی تاکید می‌کند که "شکی وجود ندارد، حصر در هفت سال گذشته وجود داشته است". او افزود اگر سخنان شمخانی به "قصد نوید آینده" بیان شده باشد مایه خرسندی است.

منتجب‌نیا ۱۹ آبان به خبرگزاری برنا گفت: «آنچه از آن خبر داریم این است که تعداد ملاقات‌ها را از بستگان درجه یک به درجه دو توسعه دادند و برای آقای کروبی هم چند نفر را مشخصا اعلام کردند که به تدریج می‌توانند ایشان را ملاقات کنند که آقای اسماعیل دوستی اولین نفر برای این ملاقات بود.»

محمد تقی کروبی هفته‌ی گذشته در صفحه اینستاگرام خود نوشت اسماعلی دوستی، از اعضای ارشد حزب اعتماد ملی چند روز پیشتر برای دومین بار در ماه‌های اخیر با پدرش ملاقات کرد.

غلامرضا حیدری، عضو فراکسیون امید مجلس چند روز پیش به خبرگزاری ایسنا گفت که او و شماری از اعضای "کمیته پیگیری رفع حصر" این کمیسیون ۱۶ آبان با رئیس قوه قضائیه، صادق لاریجانی "درباره موضوع حصر" گفت‌وگو کرده‌اند. او این دیدار را "خوب و امیدوارکننده" خواند و نسبت به کاهش محدودیت‌ها ابراز امیدواری کرد.

تاج‌زاده: حصر دست رهبری است

مصطفی تاج‌زاده، معاون سیاسی وزیر کشور در دولت خاتمی و زندانی سیاسی سابق اخیرا در گفت‌وگو با "شبکه تصویری ایرانیان" درباره بازداشت خانگی کروبی موسوی و رهنورد به صراحت گفت: «حصر دست رهبری بوده، الان هم دست رهبری است و آزادی [محصوران] هم دست رهبری است.»

اسماعیل احمدی‌مقدم، فرمانده وقت نیروهای انتظامی، دی‌ماه ۹۱ اعلام کرد بازداشت خانگی سه فعال سیاسی یاد شده با تصمیم و مسئولیت رهبر جمهوری اسلامی، علی خامنه‌ای انجام شده است.

تاج‌زاده می‌گوید شنیده است که خامنه‌ای به شمخانی پیام داده که "گشایش‌هایی برای محصوران" فراهم شود. او با استناد به شواهد موجود خاطر نشان کرد که "چشم‌انداز برداشته شدن حصر دیر یا زود اما روشن است".

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy