Friday, Nov 10, 2017

صفحه نخست » حسن نصرالله: عربستان از اسرائیل خواسته به لبنان حمله کند

g77g7gryyy7.jpgبی بی سی - حسن نصرالله، رهبر حزب‍الله لبنان می گوید عربستان به لبنان و حزب‌‌الله اعلان جنگ داده است.

او همچنین عربستان را متهم کرد که سعد حریری، نخست وزیر لبنان را "بازداشت" کرده و از اسرائیل خواسته به لبنان حمله کند.

رهبر حزب‌الله در نطقی که امروز جمعه ده نوامبر از تلویزیون المنار لبنان پخش شد، استعفای آقای حریری را "دخالت بی سابقه عربستان" در امور لبنان خواند و خواستار بازگشت او به کشورش شد. او همچنین گفت "تردیدی نیست" که عربستان مانع بازگشت آقای حریری به لبنان است: "ما این استعفا را غیر قانونی و بر خلاف قانون اساسی می‌دانیم چرا که زیر فشار انجام شده است."

حسن نصر‌الله همچنین تاکید کرد که دولت لبنان هنوز دولتی مشروع و بر سر کار است اما عربستان سعی دارد به زور نخست‌وزیر دیگری را بر سر کار بیاورد.

رهبر حزب الله لبنان اضافه کرد: "خطرناکترین چیز، تحریک اسرائیل به حمله به لبنان است. منظور من اطلاعاتی است مبنی بر اینکه عربستان از اسرائیل خواسته به لبنان حمله کند."

با این حال آقای نصرالله احتمال حمله اسرائیل به لبنان را بعید دانست.

تحلیل سباستین آشر سردبیر جهان عرب بی‌بی‌سی

حسن نصرالله امروز شعارهای سیاسی را با تمام قدرت تمام به کار گرفت که در تضاد با لحن مسالمت‌جویانه او درست پس از استعفای آقای حریری است. او چیزی را بیان کرد که بیشتر مردم لبنان حس می کنند، اینکه آقای حریری اکنون اختیار سرنوشت خود را ندارد و وادار به اجرای خواست عربستان شده است. حسن نصرالله عربستان را متهم به دخالت بی‌سابقه در سیاست لبنان کرد و گفت توهین به آقای حریری توهین به مردم لبنان است. آقای حریری پس از استعفا صحبت علنی نداشته است. برای فردا راهپیمایی بزرگی در بیروت برای بازگشت آقای حریری برنامه‌ریزی شده است.

عربستان سعودی دیروز از اتباع خود خواست بلافاصله از لبنان خارج شوند و از هیچ کشوری به لبنان نروند.

رهبر حزب الله لبنان همچنین به اتهام عربستان به ایران که موشک شلیک شده به فرودگاه ریاض ساخت ایران بوده و حزب‌الله ان را شلیک کرده پاسخ داد و گفت یمن خود توانایی ساخت موشک دارد.

به گفته رهبر حزب‌الله عربستان در لبنان هم مثل دیگر کشورهای منطقه با شکست روبرو خواهد شد.

سعد حریری نخست وزیر لبنان شنبه گذشته سفری ناگهانی به ریاض کرد و بعد در مقابل دوربین متن استعفایش را قرائت کرد که از شبکه تلویزیونی العربیه پخش شد.

آقای حریری با شکایت از دخالت ایران در لبنان گفت چون تامین جانی ندارد و اوضاع شبیه زمانی است گه پدرش رفیق حریری ترور شد به لبنان بازنخواهد گشت.

از آن پس گزارش‌های مختلفی منتشر شده که سعد حریری زیر فشار استعفا داده و در عربستان در بازداشت خانگی است.

عربستان این موضوع را تکذیب می‌کند و امروز وزارت‌های خارجه آلمان و فرانسه هم گفتند دلیلی وجود ندارد که رفت و آمد آقای حریری که همسر و فرزاندانش هم در ریاض هستند محدود شده باشد.

وزیر خارجه فرانسه گفت که آقای حریری دو روز پیش به ابوظبی سفر و با ولیعهد امارات دیدار کرده بنابراین نمی‌توان پذیرفت که او در بازداشت است.

امروز همچنین میشل عون رییس جمهور لبنان که استعفای آقای حریری را نپذیرفته به کاردار عربستان در بیروت گفت وضعیت استعفای سعد حریری "غیرقابل قبول" است.

رهبر حزب‌الله لبنان فردای روزی که سعد حریری استعفای خود را اعلام کرد در نطقی تلویزیونی گفته بود "این استعفا تصمیم عربستان سعودی بوده که به سعد حریری دیکته شده است."

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy