Saturday, Nov 11, 2017

صفحه نخست » هشدار ظریف در مورد سوق دادن منطقه «به سمتی بسیار خطرناک

javad_zarif_111117_small.jpgرادیو فردا، همزمان با حملات تعدادی از امامان جمعه به عربستان سعودی، وزیر خارجه ایران نیز مقامات این کشور را متهم کرد که «منطقه را به سمت بسیار بدی سوق می‌دهند».

به گزارش خبرگزاری ایسنا، محمدجواد ظریف روز جمعه، ۱۹ آبان، در سمرقند ازبکستان گفت که منطقه «شاهد تحولات مثبت بوده» که از جمله آنها «پیروزی‌های مستمر علیه داعش» و «حفظ تمامیت ارضی عراق» است.

وزیر خارجه ایران درعین حال اعلام کرد که «سیاست‌های خطرناک، غیرمنطقی و جنگ‌طلبانه» برخی کشورها «می‌تواند منطقه ما را به سمت بسیار خطرناکی سوق دهد».

وی اضافه کرد: «نیاز است در این زمینه همکاری بین‌المللی لازم انجام شود و پیام‌هایی به برخی رهبران جوان منطقه ما ارسال شود که بدون آشنایی با واقعیات منطقه دارند منطقه را به سمت بسیار بدی سوق می‌دهند».

سخنان آقای ظریف در حالی بیان می‌شود که در روزهای گذشته و پس از حمله موشکی به ریاض، درگیری‌های لفظی مقامات ایران و عربستان سعودی بار دیگر شدت گرفته‌است.

سخنان وزیر خارجه ایران در مورد «برخی رهبران جوان منطقه ما» می‌تواند اشاره داشته باشد به محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی که در مقام وزارت دفاع عربستان مشی سیاسی سرسختی را علیه گسترش نفوذ ایران در منطقه در پیش گرفته است.

در همین حال تعدادی از امامان جمعه ایران از جمله امامان جمعه اصفهان، تبریز، کرج، رشت و بندر عباس، نیز شدیداً به عربستان سعودی حمله کردند.

احمد خاتمی، امام جمعه تهران، روز جمعه محمد بن سلمان، ولیعد پادشاه عربستان سعودی را «جوان ناپخته‌ای» خواند و با اشاره به سخنان مقام‌های این کشور علیه ایران و حزب‌الله لبنان گفت که «بزرگتر از شما که صدام بود با این ملت درافتاد و به روز سیاه نشست شما که عددی حساب نمی‌شوید».

آقای خاتمی اضافه کرد: «دست بردارید از این حرف‌های بچه‌گانه اگر این حرف‌ها را ادامه دهید و بخواهید وارد عمل شوید سیلی خواهید خورد که نتوانید از جایتان بلند شوید».

یک روز پیش از این سخنان مقام‌های ایرانی، عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان سعودی، خواستار نظارت دقیق‌تر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر توافق اتمی وین و تحریم ایران به دلیل برنامه موشکی‌اش و «حمایت از تروریسم» شده بود.

وزیر خارجه عربستان سعودی روز دوشنبه، ۱۵ آبان، نیز گفته بود که حمله موشکی اخیر به فرودگاه بین‌المللی ریاض را «به منزله اعلان جنگ از سوی ایران می‌دانیم و در فرصتی مناسب پاسخی درخور به آن خواهیم داد».

حمله موشکی به پایتخت عربستان سعودی روز شنبه، ۱۳ آبان، انجام شد که نیروهای پدافندی عربستان آن را در آسمان فرودگاه ریاض دفع کردند. مسئولیت این حمله را شورشیان حوثی در یمن پذیرفته‌اند و مقامات جمهوری اسلامی نیز دست داشتن در آن را تکذیب کرده‌اند.

با این حال محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، با پافشاری بر موضع کشورش، ایران را به «تهاجم نظامی مستقیم» به واسطه شورشی‌های حوثی یمن متهم کرده‌است.

در مقابل حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران، روز چهارشنبه، ۱۷ آبان، مقام‌های عربستان سعودی را متهم کرده بود که به دلیل «مشکلات داخلی» در کشور خود، قصد دارند، دیگر کشورها را «با مشکل مواجه» کنند.

اشاره آقای روحانی می‌تواند به وضعیت اقلیت شیعه در عربستان و همچنین موضوع بازداشت ده‌ها تن از اعضای حکومت عربستان سعودی در روزهای گذشته باشد.

واکنش سفارت ایران در لندن به سخنان معاون وزیر خارجه بریتانیا

با وجود تکذیب مقام‌های ایرانی، ژنرال جفری هاریگیان، که بر ستاد فرماندهی نیروی هوایی آمریکا در قطر نظارت دارد، نیز روز جمعه گفته که موشک بالیستیکی که از یمن به سوی پایتخت عربستان سعودی شلیک شده بود، ایرانی بوده و «نشانه‌های ایرانی» بر بدنه آن مشاهده شده‌است.

دو روز پیش از این سخنان نیز کاخ سفید جمهوری اسلامی ایران را متهم کرده بود که به شورشیان حوثی در یمن «سلاح‌های پیشرفته» می‌دهد که موشک بالیستیکی که هفته گذشته از یمن به سوی پایتخت عربستان شلیک شد «نیز ازجمله آنهاست».

در همین حال آلیستیر برت، معاون خاورمیانه وزارت خارجه بریتانیا، روز پنج‌شنبه ضمن ابراز نگرانی شدید از گزارش‌های مربوط به حمایت موشکی ایران از حمله موشکی به ریاض، خواستار ورود بازرسان سازمان ملل به این موضوع شده بود.

در مقابل سفارت ایران در لندن روز جمعه با صدور بیانیه‌ای بدون تکذیب نقش داشتن جمهوری اسلامی در حمله موشکی اعلام کرد که «ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی و با استفاده از تسلیحات و ادواتی که از سوی برخی کشورهای غربی و از جمله بریتانیا در اختیار این گروه قرار گرفته باعث کشتار وسیع انسان‌های بی‌گناه و ایجاد قحطی، شیوع وبا و سایر بیماری‌های عفونی شده‌است».

در این بیانیه از بریتانیا و دیگر حامیان عربستان سعودی خواسته شده که «ضمن قطع کمک‌های تسلیحاتی» به عربستان سعودی به ایجاد آتش‌بس دراین کشور کمک کنند.

تهران، عربستان سعودی را به دخالت در امور یمن متهم می‌کند، اما ریاض با رد این اتهام می‌گوید که ائتلاف منطقه‌ای به درخواست دولت قانونی یمن وارد جنگ با گروه حوثی‌های شیعه شده‌است.

عربستان سعودی در مقابل تهران را به دخالت در امور یمن متهم می‌کند، اتهامی که ایران نیز آن را رد می‌کند.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy