Monday, Nov 13, 2017

صفحه نخست » اربیل: بغداد به دنبال حذف وجود کردستان عراق است

6la22lq45477k_small.jpgایران اینترنشنال، نیچروان بارزانی، رئیس دولت محلی کردستان عراق، روز دوشنبه بیست ودوم آبان‌ماه، اظهار داشت که دولت بغداد از طریق صدور تصمیم‌های «غیرقانونی»، به دنبال حذف وجود قانونی اقلیم کردستان است. وی بار دیگر بر آمادگی اربیل برای گفت‌وگو با بغداد جهت حل مشکلات تأکید کرد.

به گزارش وب‌سایت تلویزیون کردستان ۲۴، بارزانی در کنفرانس خبری در اربیل افزود:«کردستان به دنبال قطع ارتباط با بغداد نیست، بلکه خواهان حل اختلاف و گفت‌وگو است اما دولت عراق هیچ اشاره‌ای مبنی بر موافقت با این گفت‌وگو نشان نمی‌دهد».

سعد الحدیثی سخنگوی دولت عراق، ساعاتی پیشتر گفته که بغداد اقلیم کردستان را بر اساس قانون اساسی عراق که در سال ۲۰۰۵ به تصویب رسید، به رسمیت می‌شناسد و به دنبال همکاری مستقیم با استان‌های این اقلیم نیست.

تنش میان بغداد و اربیلِ، در پی برگزاری همه‌پرسی «استقلال» در بیست وپنجم سپتامبر گذشته، به شکل بی‌سابقه‌ای افزایش یافت.

به دنبال این همه پرسی، دولت عراق واکنش‌های شدیدی علیه اربیل از خود نشان داد. نخست پروازهای بین‌المللی از دو فرودگاه اربیل و سلیمانیه ممنوع شد و سپس نیروهای عراقی مناطق مورد مناقشه از جمله کرکوک و میدان‌های نفتی در شمال این کشور را به کنترل خود درآوردند.

نیچروان بارزانی در کنفرانس خبری امروز تصمیم‌های بغداد را برای ملت «خطرناک» توصیف کرد و گفت که دولت عراق در قانون اساسی این کشور «گزینشی» عمل می‌کند.

وی در این زمینه افزود:« آنها (دولت عراق) تنها مواد قانون اساسی را که به سود خودشان است، اجرا می‌کنند و از اجرای موادی که بر خلاف منافع آنهاست سرباز می‌زنند، آنها به قانون اساسی ایمان ندارند».

مقامات عراقی، شرط گفت‌وگو با اربیل را لغو کامل همه‌پرسی کردستان اعلام کردند در حالی که مقامات اربیل تاکنون تنها با تعلیق همه‌پرسی موافقت کرده‌ است.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy