Tuesday, Nov 14, 2017

صفحه نخست » افت چشمگیر تولید نفت اوپک تحت تأثیر حوادث عراق

OPEC.jpgرادیو فردا ـ تولید روزانه نفت اوپک در ماه گذشته میلادی بیش از ۱۵۰ هزار بشکه کاهش یافته و به ۳۲ میلیون و ۵۸۹ هزار بشکه در روز رسید.

سازمان کشورهای صادرکننده نفت، اوپک، در تازه‌ترین گزارش ماهانه خود که دوشنبه ۲۲ آبان ماه منتشر شد، می‌گوید که تولید روزانه نفت ایران نیز بیش از ۱۱ هزار بشکه کاهش یافته، اما هنوز بیشتر از سهم مقرر خود تولید نفت دارد.

بر اساس توافق اوپک، قرار شده بود ایران تولید خود را در سال جاری میلادی روزانه تنها ۹۰ هزار بشکه افزایش دهد و حدود ۳.۷۹ میلیون بشکه نگه دارد، اما آمارهای اوپک حاکی است که ایران طی ۱۰ ماه سال ۲۰۱۷ به طور متوسط روزانه ۱۶ هزار بشکه بیشتر از تعهد خود تولید نفت داشته است.

قیمت نفت ایران در ماه اکتبر نسبت به ماه قبل آن نزدیک ۴ درصد افزایش داشته به رقم ۵۴ دلار و ۲۹ سنت رسیده است. متوسط قیمت نفت ایران طی ۱۰ ماه سال جاری نسبت به دور مشابه سال گذشته نیز بیش از ۳۱ درصد افزایش نشان می‌دهد.

اخیراً توافق عربستان و روسیه برای تمدید توافق کاهش تولید نفت تا پایان سال آینده میلادی باعث اوج گرفتن دوباره قیمت‌های جهانی نفت شد. قیمت نفت اوپک بر اساس آخرین آمارهای این سازمان طی روز جمعه هفته گذشته به نزدیک ۶۲ دلار رسید که بیش از ۱۱ درصد نسبت ماه گذشته افزایش نشان می‌دهد.

تولید روزانه نفت عراق طی ماه گذشته بیش از ۱۱۰ هزار بشکه کاهش یافته است. علت عمده این کاهش، رویارویی دولت بغداد با اقلیم کردستان بر سر کنترل نفت منطقه کرکوک بود که باعث شد صادرات نفت اقلیم کردستان از طریق بندر جیهان ترکیه به شدت کاهش یابد.

در این میان، لیبی و نیجریه که از توافق اوپک مستثنی شده بودند نیز تولید خود را به طور چشمگیری افزایش داده‌اند. لیبی سال گذشته روزانه ۳۹۰ هزار بشکه تولید نفت داشت که این رقم در ماه گذشته به ۹۶۲ هزار بشکه رسید. نیجریه نیز در دوره یاد شده روزانه ۱۸۲ هزار بشکه به تولید خود افزوده است.

با این حال، اوپک می‌گوید که تقاضای جهانی به نفت کشورهای عضو این سازمان طی سال جاری ۳۳ میلیون بشکه است. به عبارتی، عرضه نفت اعضای اوپک هنوز هم کمتر از میزان تقاضا است. سال آینده نیز میزان تقاضا برای نفت اوپک حدود ۴۰۰ هزار بشکه در روز افزایش خواهد یافت.

این گزارش میزان رشد اقتصادی جهانی برای سال جاری را نسبت به گزارش‌های قبلی خود یک دهم درصد افزایش داده و این رقم را ۳.۷ درصد پیش‌بینی کرده است. میزان تقاضای جهانی نفت در سال جاری و آینده نیز بر اساس ارزیابی جدید اوپک، مقداری بیشتر از ارزیابی‌های قبلی خواهد بود.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy