Wednesday, Nov 15, 2017

صفحه نخست » شروع گشت‌های محله‌ای بسیج در شهرها

111517_top.jpgرادیو زمانه، رئیس سازمان بسیج گفته است که قصد دارند ایست بازرسی‌ها را تقلیل دهند و آن را به گشت‌های محله‌ای تبدیل کنند.

به گزارش ایسنا غلامحسین غیب‌پرور، رئیس سازمان بسیج گفت که علت گشت‌های محله‌ای توسط بسیج، امنیت کشور و یاری به نیروهای انتظامی است. او درباره شیوه این گشت‌زنی‌ها گفت: «چارچوب این گشت‌های محله‌ای این است که افراد اول با شرایط احراز انتخاب می‌شوند، سپس در دوره‌های آموزشی قرار می‌گیرند و با هماهنگی قوه قضاییه و نیروی انتظامی فعالیت خواهند کرد.»

بسیج که حدود چهل دهه در حال فعالیت است در سطح نظامی، اقتصادی، فرهنگی و علمی حضور داشته و همواره یکی از ابزارهای کنترل و سرکوب حکومت بوده است. سال گذشته عبدالصمد خرم‌آبادی معاون دادستان کل کشور در امور فضای مجازی خبر داد که ازین پس بسیج سایبری کنترل سایت‌ها و شبکه‌های مجازی توسط را به عهده خواهد داشت. به گفته او ۱۸هزار داوطلب بسیجی فضای مجازی را رصد می‌کنند. همچنین، در تیرماه سال جاری، رئیس سازمان بسیج گفت که قرار است بخش نظامی بسیج تقویت شود. مهم‌ترین وظیفه این بخش مقابله با شورش‌های مردمی بدون سلاح گرم و تهدیدات اقتصادی - سیاسی داخلی و خارجی است.

تغییر ماموریت بسیجیان از «گیر دادن» در خیابان به «تجسس» در محلات

کیهان لندن

- بسیج در یک سال به 100 هزار نفر آموزش نظامی داده است.
- کیفیت این آموزش‎ها مشخص نیست، اما اکثر آنها نوجوان هستند و در مساجد و مدارس عضوگیری شده‌اند.
- این تصمیم و «تغییر کاربری» بسیج، یادآور کمیته‌چی‌ها در سال‌های نخست انقلاب است که تا شکل گرفتن و تثبیت نهادهای شبه‌نظامی مانند سپاه و بسیج، شهرهای ایران را در کنترل داشتند و «آتش به اختیار» هم بودند.

رییس سازمان بسیج گفته بنا داریم ایست‌های بازرسی را کم کنیم و آن را به گشت‌های محله‌ای تبدیل کنیم.

غلامحسین غیب‌پرور رییس بسیج در یک نشست خبری‎ که چهارشنبه ۲۴ به مناسبت هفته بسیج برگزار شد با تاکید بر ارتقای امنیت در ایران گفته است، بسیج در یک سال اخیر به ١٠٠ هزار نفر در قالب ۴٣٠ گردان آموزش‌های تخصصی دفاعی و نظامی ارائه کرد.

او توضیح داد افرادی که برای گشت‌های محله‌محور بسیج فعالیت خواهند داشت، بعد از احراز شرایط و ارائه آموزش، با هماهنگی دستگاه قضایی و نیروی انتظامی وارد عمل می‌شوند. این افراد مسلح نخواهند بود و به ادعای رییس بسیج، به حریم خصوصی سایرین وارد نمی‌شوند.

ایست‌های بازرسی بسیج معمولاً شب‌های تعطیل در خیابان‎های پر رفت و آمد پایتخت و سایر شهرهای ایران استقرار پیدا می‎کنند و بیشتر از آنکه برای تامین امنیت باشند، برای تفتیش اتومبیل‌هایی هستند که سرنشینان جوان و دختر و پسر دارند.

basijjadidkhiab1.jpg

نوجوانان چماق به دستی که مدارک راننده را کنترل می‌کنند و به تفتیش اتومبیل می‌پردازند

گروهی بچه کم سن و سال و هیجان زده تحت سرپرستی دو سه بسیجی جوان و فردی که معمولاً او را «حاجی» یا «سید» صدا می‎کنند با اسلحه و چراغ قوه اتومبیل‌ها را می‌گردند و در پی جستجوی روابط بین سرنشینان یا مشروبات الکلی هستند.

با برنامه‎ریزی جدید، این افراد به جای خیابان‌های اصلی حالا داخل کوچه و پس کوچه‌ها می‎شوند و وظیفه آنها در واقع از «گیر دادن» به مردم به «تجسس» زندگی آنها در محل تغییر پیدا می‌کند. این تصمیم و «تغییر کاربری» بسیج، یادآوری کمیته‌چی‌ها در سال‌های نخست انقلاب است که تا شکل گرفتن و تثبیت نهادهای شبه‌نظامی مانند سپاه و بسیج، شهرهای ایران را در کنترل داشتند و «آتش به اختیار» هم بودند.

پیش از اینها بسیج فقط در ایام تعطیلات در هماهنگی با پلیس ۱۱۰ وارد محلات می‎شد.

basijjadidkhiab2.jpg

نیروهای چماقدار جوان شب‎های تعطیل در خیابان مستقر می‎شوند

در بعضی شهرها مثل تهران، کرج، لواسانات، فشم و شهریار و اصفهان و شیراز که باغات حومه‌ی آنها محل برگزاری جشن‌ها و مهمانی‎هاست بسیج در رأس به‌هم ریختن مراسم قرار دارد و تقریباً اکثر افراد تجربه مواجه شدن با آن را دارند. بسیاری از پارتی‌ها در شهرهای مختلف توسط بسیج شناسایی شده و حاضرین در آنها بازداشت می‎شوند.

همزمان، روز چهارشنبه، ۲۴ آبان، نمایندگان مجلس شورای اسلامی به اصلاحات طرح تقویت بسیج رای دادند.

کلیات طرح تقویت بسیج در بهمن سال ۱۳۹۵ در مجلس تصویب شد تا، به گفته ناظران، به فعالیت‎ لباس‌شخصی‎ها و آتش به اختیارها وجاهت قانونی دهد و بودجه بیشتری برای آنها از دولت دریافت ‎شود.

در سال‌های گذشته عمده‎ترین فعالیت بسیج به‌هم ریختن کنسرت‎ها و نشست‎های دانشگاهی، بر هم زدن سخنرانی‎ها و هجوم به سخنرانان و هنرمندان بوده است.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy