Thursday, Nov 16, 2017

صفحه نخست » مصاحبه‌ کم‌سابقه رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل با روزنامه سعودی

israeli_sauid_interview_111617.jpgرئیس ستاد کل ارتش اسرائیل: با عربستان در باره ایران اتفاق‌نظر داریم

رادیو فردا، ژنرال گدی آینکات، رئیس ستاد ارتش اسرائیل، روز پنجشنبه در مصاحبه با یک وبسایت عربستان سعودی گفت که کشورش آماده همکاری با ریاض به منظور مقابله با برنامه‌های ایران برای «کنترل خاورمیانه»‌ است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، مصاحبه رئیس ستاد ارتش اسرائیل با وب‌سایت «ایلاف» در شرایطی انجام شده است که دو کشور مناسبات دیپلماتیک ندارند.

ژنرال آیزنکات در این مصاحبه گفت:‌ «ما آماده تبادل تجربه با کشورهای میانه‌روی عرب و تبادل اطلاعات امنیتی برا‌ی مقابله با ایران هستیم».

وی در پاسخ به این پرسش که آیا تاکنون اسرائیل اطلاعاتی را با عربستان سعودی در میان گذاشته است، گفت که «ضرورت ایجاب کند، آماده تبادل اطلاعاتیم. ما و آنها منافع مشترک زیادی داریم».

به نوشته خبرگزاری فرانسه،‌ ارتش اسرائیل مطالب منتشر شده در ایلاف را تایید کرده است.

آلکس گرین‌برگ، کارشناس مسائل خاورمیانه در مرکز پژوهش‌های بین‌المللی روبین در هرتسلیا در اسرائیل، در گفت‌وگو با رادیو فردا به این پرسش که آیا امکان همکاری دو کشور برای مقابله با ایران وجود دارد،‌‌ پاسخ می دهد: «همکاری بین عربستان و اسراییل علیه ایران وجود دارد ولی مطمئنم که این همکاری به دامنه اطلاعات منحصر می ماند، زیرا عربستان امکانات جنگی عملیاتی خوبی ندارد و جمهوری اسلامی به خوبی از این موضوع اطلاع دارد».

او با اشاره به اینکه «موقیعت عرسبتان در همه جبهه‌های کشمکش نیابتی با ایران خیلی ضعيف است»‌ اضافه می‌کند:‌ «نه اسراییل و نه عربستان نمی‌توانند هیچ اقدام موثری علیه ایران انجام دهند».

آقای گرین‌‌برگ در عین حال می گوید:‌ «با اینکه عربستان توانست یک مانور دیپلماتیک علیه حزب‌الله و ايران در لبنان، به واسطه استعفا حریری انجام دهد،‌ اما این مانور، موازنه قدرت در لبنان را تغییر نمی‌دهد. البته اسراییل فقط به این علت که عربستان می خواهد قصد جنگ با حزب‌الله را ندارد».

البته این کارشناس اسرائیلی اعتقاد دارد که امکان مبادله اطلاعات بین اسرائیل و عربستان سعودی در مورد حزب‌الله لبنان وجود دارد.

اسرائیل و ایران همواره یکدیگر را به اقدامات تروریستی علیه خود متهم می‌کنند.

پیش از این، ژنرال هرتزی هلوی، فرمانده ارشد اطلاعاتی اسرائیل، روز ۲۶ خرداد سال جاری، در یک سخنرانی با تاکید بر اشتراکات این کشور و عربستان سعودی در تقابل با ایران، از «عملگرایی» پادشاه سعودی و حکومت آن کشور در مقابل تهران ستایش کرده بود.

ژنرال هلوی، رئیس «امان»، رکن اطلاعات ارتش اسرائیل، «اعتدال و عملگرایی» حکومت عربستان سعودی از زمان به قدرت رسیدن ملک سلمان، و جدیت سعودی‌ها در یک سال و نیم اخیر در برابر ایران در منطقه را «تحولی مثبت» خوانده بود که به گفته وی، «فرصت‌های جدیدی خلق کرده است».

وی اضافه کرد «بخشی از منافع کشورهای میانه‌رو سنی مذهب رفته رفته با منافع اسرائیل همخوانی پیدا کرده است، و اکنون عربستان سعودی، دیگر‌‌ همان حکومت یک سال و نیم پیش در ریاض نیست».

در این میان، مقام های جمهوری اسلامی ایران چندین بار عربستان سعودی را به همسویی با اسرائیل متهم کرده اند. از جمله وزیر دفاع ایران در گفت‌وگوهایی در حاشیه کنفرانس امنیتی مسکو، عربستان سعودی را متهم کرد که به «نماینده آمریکا و اسرائیل در منطقه» بدل شده و گفت که جمهوری اسلامی برای رویارویی با «هرگونه ائتلاف آمریکا، عربستان و اسرائیل» آماده است.

دبیرکل حزب الله لبنان هم که از حمایت تهران برخوردار است، روز ۱۱ آبان، عربستان سعودی را متهم کرد که به گفته او علیه لبنان و این گروه «اعلان جنگ کرده است».

وی همچنین گفت که عربستان سعودی، اسرائیل را «ترغیب» به حمله به لبنان می‌کند.

رئیس ستاد ارتش اسرائیل روز پنجشنبه گفت که این کشور قصدی برای درگیری با حزب الله ندارد ولی تهدیدهای استراتژیک علیه اسرائیل در آن کشور را قبول نخواهد کرد.

عربستان سعودی به ایران:‌ دیگر کافیست

عدال الجبیر،‌ وزیر خارجه عربستان سعودی، روز پنجشنبه گفت که اقدامات ریاض در منطقه خاورمیانه در واکنش به آنچه «تهاجم»‌ایران نامید، انجام شده است.

مناسبات دو کشور پس از اعدام یک روحانی شیعه در عربستان سعودی و حمله به اماکن دیپلماتیک آن کشور در تهران و مشهد قطع شد. ایران و عربستان سعودی یکدیگر را به دخالت در امور عراق، سوریه و یمن متهم می کنند.

عادل الجبیر در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز افزود: «از هر زاویه که نگاه کنید، آنها (ایرانیان) سیاست تهاجمی اعمال می‌کنند. ما به اقدامات تهاجمی آنان واکنش نشان می دهیم و می گوییم دیگر کافیست. ما به شما اجازه نمی دهیم که بیش از این به کار خود ادامه دهید».

او همچنین گفت که عربستان سعودی با متحدان خود در این مورد که چگونه به سلطه حزب‌الله،‌ متحد ایران، در لبنان پایان داده شود،‌ تبادل نظر کرده است.

آقای الجبیر بدون آنکه توضیح بیشتری بدهد،‌گفت: «زمانش که فرا برسد، تصمیم گیری خواهیم کرد».

وزیر خارجه عربستان سعودی همچنین بر لزوم خلع سلاح حزب الله و ادامه فعالیتش به عنوان یک حزب سیاسی تاکید کرد.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy