Friday, Nov 17, 2017

صفحه نخست » انتقاد شدید آلمان از "ماجراجویی" عربستان

Merkel_saudi_king_11172017.jpgدویچه وله - وزیر خارجه آلمان پس از دیدار با همتای لبنانی خود با لحنی کم‌سابقه از نقش عربستان سعودی در تحولات اخیر لبنان انتقاد کرد. عربستان متهم می‌شود که نخست‌وزیر لبنان، سعد حریری را مجبور به کناره‌گیری کرده است.

سعد حریری حدود دو هفته پیش (۴ نوامبر/ ۱۳ آبان) با انتقاد شدید از اسلام‌گرایان افراطی حزب‌الله و جمهوری اسلامی ایران از سمت خود به عنوان نخست‌وزیر لبنان استعفا داد.

اعلام کناره‌گیری حریری از طریق شبکه تلویزیونی العربیه عربستان، و عدم بازگشت او به کشورش به گمانه‌زنی‌ها درباره نقش ریاض در این ماجرا و اقامت اجباری نخست‌وزیر مستعفی لبنان در این کشور دامن زد.

زیگمار گابریل پنچ‌شنبه (۱۶ نوامبر/ ۲۵ ابان) پس از ملاقات با همتای لبنانی خود، جبران باسیل، تاکید کرد که لازم است این پیام به طور مشترک از سوی کشورهای اروپایی ارسال شود که "ماجراجویی‌های" ماه‌های گذشته در لبنان "به سادگی و در سکوت" پذیرفته نخواهد شد.

اوج گرفتن بحران در منطقه

به گزارش خبرگزاری آلمان، گابریل با اشاره به اوضاع بحرانی حاصل از جنگ در یمن و مناقشه عربستان و هم‌پیمانانش با قطر، "رفتاری که با لبنان در پیش گرفته شده" را نقطه‌ی اوج بحران در منطقه توصیف کرد.

روز گذشته میشل عون، رئیس جمهور لبنان، برای نخستین‌بار پس از اعلام خبر کناره‌گیری حریری، عربستان را متهم کرد که او را گروگان گرفته و در بازداشت خانگی نگه می‌دارد. سعد حریری روز سه‌شنبه در یک پیام ‌توئیتری گفته بود به‌زودی به بیروت بازخواهد گشت.

وزیر خارجه لبنان روز چهارشنبه و پس از دیدار با امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، وضعیت حریری در عربستان را "مبهم" خوانده و گفته بود تنها بازگشت او به بیروت می‌تواند آزاد بودنش را ثابت کند.

سفر حریری به فرانسه

به گزارش پایگاه اینترنتی شبکه الجزیره، جبران باسیل از اتحادیه اروپا و فرانسه خواست برای پایان دادن به تردیدها و حمایت از ثبات لبنان به بازگشت امن سعد حریری به کشورش یاری رسانند.

دولت فرانسه به تازگی از حریری دعوت کرده که به این کشور سفر کند. منابع نزدیک به نخست‌وزیر مستعفی لبنان این خبر را تأیید کرده و گفته‌اند او به زودی به پاریس می‌رود و بعد از آن به بیروت باز خواهد گشت.

گفته می‌شود امانوئل مکرون از سعد حریری دعوت کرده همراه خانواده‌اش "برای چند روز" به فرانسه برود. رئیس‌جمهور فرانسه روز چهارشنبه در حاشیه کنفرانس تغییرات اقلیمی بن، با تائید این خبر گفت این اصلا به معنای تبعید خانواده حریری نیست.

رئیس جمهور لبنان اعلام کرده تا زمانی که سعد حریری به لبنان بازنگردد و بر اساس موازین قانونی استعفا ندهد و دلایل استعفای خود را طرح نکند، این استعفا را نمی‌پذیرد.

اولتیماتوم برای بازگشت حریری

وزیر خارجه لبنان نیز گفته است اگر حریری تا روز یک‌شنبه ۱۹ نوامبر به لبنان بازنگردد، بیروت "تصمیمات و گام‌های جدیدی را که در این زمینه در نظر دارد" اعلام خواهد کرد. از چند و چون این گام‌های جدید اطلاع دقیقی در دست نیست اما برخی ناظران ارجاع این مسئله به سازمان ملل را منتفی نمی‌دانند.

ژان ایو لو دریان، وزیر خارجه فرانسه، پنج‌شنبه پس از مذاکره با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان در ریاض، با سعد حریری نیز دیدار کرد. او در ادامه به خبرنگاران گفت حریری و اعضای خانواده‌اش روز شنبه به پاریس سفر می‌کنند.

مطابق برخی گمانه‌زنی‌ها حضور اجباری حریری در عربستان و استعفای او به درخواست محمد بن سلطان انجام شده که قصد دارد از این طریق اوضاع لبنان را بحرانی کند و بهانه‌ای برای رویارویی با نیروی‌های حزب‌الله به دست آورد.

حریری هنگام کناره‌گیری، ایران و نیروهای تحت حمایتش در لبنان را متهم کرد که اداره کشور را غیرممکن کرده و عامل بی‌ثباتی در تمام منطقه هستند. جمهوری اسلامی این اتهام‌ها را "القائات عربستان سعودی" می‌داند.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy