Saturday, Nov 18, 2017

صفحه نخست » انتقادهای شدید از احمدی‌نژاد به خاطر حمایت از "بست‌نشینان"

baghaei_Ahmadinejad_Javanfekr.jpgدویچه وله ـ حمایت قاطع و فعالانه محمود احمدی‌نژاد از سه همکارش که در حرم عبدالعظیم بست نشستند با انتقادهای زیادی روبرو شده است. رئیس جمهور سابق در جمع یاران بست‌نشین‌اش قوه قضائیه را به "توطئه" علیه خود و همکارانش متهم کرد.

حمید بقایی، معاون اجرایی رئیس دولت دهم که محاکمه او به اتهام‌های مالی در جریان است، صبح چهارشنبه ۲۴ آبان به جای حضور در دادگاه به حرم عبدالعظیم حسنی در شهرری پناه برد.


علی‌اکبر جوانفکر، مشاور مطبوعاتی محمود احمدی‌نژاد در دولت دهم و حبیب‌الله خراسانی ذیحساب سابق نهاد ریاست جمهوری در این حرکت بقایی را همراهی کرده‌اند تا آن گونه که در یک بیانیه مشترک نوشته‌اند به "فشارها و رفتارهای ظالمانه دستگاه قضائی" اعتراض کنند.



رسانه‌های نزدیک به حامیان رئیس جمهور پیشین با انتشار تصویرها و ویدئوهایی خبردادند که احمدی‌نژاد یارانش را "بدرقه کرده" و چهارشنبه شب نیز با حضور در جمع آنها به شدت به قوه قضائیه تاخته است.


حسام‌الدین آشنا، مشاور حسن روحانی، رئیس‌ جمهور ایران با انتقاد از رفتار روزهای اخیر احمدی‌نژاد می‌گوید او در میانه راهی است که دیگران در آن راه، اولین قدم‌ها را برنداشته، متوقف شدند.


مشاور روحانی ۲۷ آبان در کانال تلگرامی خود با اشاره به سخنرانی احمدی‌نژاد در حرم عبدالعظیم نوشت: «او پیش از این با توسل به مفهوم عدالت اقتصادی به‌دنبال کسب محبوبیت بود و حالا با فرار به جلو، عدالت قضایی را هدف گرفته است. او می‌داند مردم رضایت چندانی از عملکرد دستگاه قضا ندارند اما نمی‌داند دیگر کسی وی را به‌ عنوان پیشگام در مبارزه با فساد باور ندارد.»


احمدی‌نژاد در جمعه یاران بست‌نشین خود با انتقاد از صادق لاریجانی، رئیس قوه قضائیه و برادرش علی لاریجانی، رئیس مجلس گفته بود: «ما با خانواده لاریجانی مخالفیم، مخالف بودن مگر جرم است. قبول نداریم مملکت دست این‌ها بیفتد که به مردم فشار بیاورند.»


رئیس جمهور سابق پیشتر به جریان افتادن پرونده‌های قضائی علیه خود و همکارانش را "توطئه‌ای" عنوان کرده بود که به زعم او بی‌ارتباط با برنامه علی لاریجانی برای نامزدی در دور بعدی انتخابات ریاست جمهوری نیست.


علی‌رضا رحیمی، عضو هیئت رئیسه فراکسیون امید مجلس نیز در کانال تلگرامی خود نوشته است: «دو روز گذشته فیلمی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که یکی از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام با لحن طلبکارانه و تهدیدآمیز از عباراتی چون پایین کشیدن روسای قوا به نشانه مخالفت و اعتراض استفاده کرد در حالیکه به‌عنوان حامی بست‌نشینان سخن می‌گفت.»


عضو فاقد صلاحیت مجمع تشخیص مصلحت


رهبر جمهوری اسلامی، علی خامنه‌ای مرداد ماه امسال طی حکمی عضویت احمدی‌نژاد در مجمع تشخیص مصلحت نظام را تمدید کرد. فقهای منصوب خامنه‌ای در شورای نگهبان چند ماه پیشتر احمدی‌نژاد را برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری فاقد صلاحیت تشخیص داده بودند.


به گزارش خبرگزاری ایسنا، رحیمی ۲۶ آبان در کانال تلگرامی خود نوشته است: «این در نظام جمهوری اسلامی اولین بار است که عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، بست‌نشینی در اماکن مذهبی در اعتراض به عملکرد مسئولان را تشویق، حمایت و همراهی می‌کند.»


احمد غلامی، سردبیر روزنامه شرق در سرمقاله روز شنبه این روزنامه با انتقاد از سکوت رسانه‌های اصول‌گرا در برابر "نمایش" احمدی‌نژاد در حرم عبدالعظیم می‌پرسد: «به‌راستی اگر این "شوی سیاسی" را اصلاح‌طلبان یا هر جناح سیاسی دیگری به‌راه انداخته بودند، رسانه‌های اصول‌گرا چه می‌کردند؟ آیا مثل حالا سکوت می‌کردند؟»

یکی از انتقادها به بست‌نشینی نزدیکان احمدی‌نژاد و حمایت پر سر و صدای او از آنها، که در رسانه‌ها و فضای مجازی بسیار تکرار شده به همزمانی این رفتار با روزهایی برمی‌گردد که زلزله‌ی غرب ایران و سرنوشت زلزله‌زدگان در کانون توجه افکار عمومی قرار دارد.


روزنامه جمهوری اسلامی با اشاره به این مسئله و کنایه به عضویت احمدی‌نژاد در مجمع تشخیص نوشت: «آیا نمی‌شد در همان مجمع تشخیص مصلحت که همه‌شان کنار هم می‌نشینند و به مصلحت می‌اندیشند، اندکی هم به مصلحت افکار عمومی و ذهن توفان‌زده جامعه می‌اندیشیدند و سنگ‌هاشان را همان پشت در بسته وامی‌کندند و به کنار حرم حضرت عبدالعظیم نمی‌آوردند؟ آیا به مصلحت بود آن گفته‌ها؟»


بقایی، جوانفکر و خراسانی در بیانیه‌ای که ۲۴ آبان منتشر شد دستگاه قضائی را به "پرونده‌سازی" و "تشکیل دادگاه‌های فرمایشی" علیه شماری از همکاران دولت احمدی‌نژاد متهم کردند.


درخواست غیرقانونی از علی خامنه‌ای


این سه نفر روز جمعه ۲۶ آبان نیز در نامه‌ی مشترکی از رهبر جمهوری اسلامی خواسته‌اند محمود هاشمی شاهرودی، رئیس کنونی مجمع تشخیص مصلحت نظام و رئیس سابق قوه قضائیه را مامور رسیدگی به "همه ادعاها و اتهامات مطروحه" علیه آنان و دولت احمدی‌نژاد کند.


احمدی‌نژاد در حرم عبدالعظیم بارها به اصول مختلف قانون اساسی استناد کرد و خواهان رعایت آن از سوی مسئولان قضائی شد.

در هیچ اصلی از قانون اساسی اختیاری به رهبر جمهوری اسلامی داده نشده که بتواند بر مبنای آن رسیدگی به پرونده متهمان را از دستگاه قضائی بگیرد و به یک نهاد غیرقضائی مانند مجمع تشخیص مصلحت بسپارد.


ظاهرا درخواست یاران احمدی‌نژاد از خامنه‌ای بی‌ارتباط با برخی اشتراک‌ها با هاشمی شاهرودی نیست؛ محمد شريف ملک‌زاده، از نزدیکان احمدی‌نژاد، پیش از این که توسط او به معاونت رئیس جمهور و ریاست سازمان میراث فرهنگی منصوب شود، مشاور اجرايی شاهرودی در بنياد فقه و معارف اهل بيت بوده است.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy