Sunday, Nov 19, 2017

صفحه نخست » واشینگتن‌پست: دولت ترامپ در پی افشای پرونده‌های وزارت دادگستری آمریکا علیه ایران است

justice_department_11202017.jpgروزنامه واشینگتن‌پست به نقل از منابعی، گزارش داده‌است که وزارت دادگستری آمریکا ممکن است به افشای چند پرونده‌ی تحقیقاتی جاری در مورد شماری از ایرانیان، از جمله در پیوند با هک کانال تلویزیونی اچ‌بی‌او، دست بزند.

واشینگتن‌پست ۲۸ آبان ماه گزارش داده‌است، ماه گذشته از دادستان‌های امنیت ملی در وزارت دادگستری خواسته شد تا نگاهی به پرونده‌‌های موجود در مورد ایران یا شهروندان ایرانی، بیاندازند؛ هدف از این کار نیز علنی کردن احتمالی این پرونده‌ها عنوان شد.

منابع آشنا با روند قضایا در وزارت دادگستری، که با روزنامه واشینگتن‌پست گفت‌وگو کرده‌اند، اظهار داشته‌اند که خواسته‌های مطرح شده در مورد پرونده‌ها، با واکنش‌هایی همراه شده‌است. از یک سو این احتمال مطرح شده که هدف از علنی کردن این پرونده‌ها فشار دولت دونالد ترامپ بر مقام‌های کنگره برای اعمال تحریم‌های تازه علیه جمهوری اسلامی‌ست و افشای چند پرونده جنایی ممکن است بر تسریع چنین روندی موثر باشد. از سوی دیگر شماری از مقام‌های امور قضایی و انتظامی این نگرانی را مطرح کرده‌اند که افشای پرونده‌ها به‌جای سکوت در مورد آن‌ها، ممکن است تحقیقات در مورد آن‌ها را با خطر روبه‌رو، و یا مشکلاتی را برای بازداشت مظنونان ایجاد کند.

وزارت دادگستری واکنشی به گزارش منتشرشده نشان نداده‌است.

یکی از پرونده‌ها -آن طور که واشینگتن‌پست گزارش داده‌است- مربوط به هک کانال تلویزیونی اچ‌بی‌او می‌شود. این رخداد به ماه‌ها پیش باز می‌گردد؛ در مرداد ماه گذشته مدیر عامل این شبکه تلویزیونی در نامه‌ای به کارمندان خود گفته بود برآوردها در مورد حمله سایبری گسترده‌ای به این کانال در جریان است. در آن زمان تخمین زده شده بود که گستره حمله به اچ‌بی‌او، به مراتب بزرگ‌تر از حمله به استودیو فیلمسازی سونی و کلمیبا پیکچرز در سال ۲۰۱۴ بوده‌است. آمریکا، کره شمالی را به حمله سایبری به شرکت سونی متهم کرده است.

در حمله سایبری به اچ‌بی‌او قسمت‌های پخش نشده از سریال‌های مشهوری مانند «بازی تاج و تخت»‌ و نیز ده‌ها فیلم و سریال دیگر به سرقت رفته بود.

گزارش شده بود در میان اطلاعات و داده‌های به‌سرقت‌رفته، مسائل پشت‌پرده در مورد قراردهای مسابقات حرفه‌ای، ایمیل‌های مقام‌های اجرایی یا رمز عبور معاون حقوقی شرکت اچ‌بی‌او نیز به چشم می‌خورد.

در همان زمان گزارش شد که اچ‌بی‌او از پلیس فدرال آمریکا درخواست کمک کرده‌است.

اچ‌بی‌او به درخواست واشینگتن‌پست برای اظهار نظر در مورد گزارش منتشرشده در ۲۸ آبان، پاسخی نداده‌است.

دونالد ترامپ در مهر ماه و در جریان اعلام راهبرد جدید دولت خود در قبال تهران، از تائید پایبندی ایران به برجام خودداری کرد و سرنوشت آن را -دست‌کم در حال حاضر- به دست کنگره سپرد.

خبرگزاری رویترز اوایل آبان گزارش داده بود پیش‌نویس طرح سنای آمریکا در مورد ایران، پس از تائید نشدن برجام توسط ترامپ، را رویت کرده که در آن «شرایط سختی» مطرح شده و در صورت تصویب می‌تواند کار بازگرداندن تحریم‌ها را در موارد مختلف، آسان کند.

دو هفته بعد از این گزارش فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در پی مذاکره با اعضای کنگره ایالات متحده گفت نشانه‌های آشکاری دریافت کرده که آنها خواستار باقی ماندن کشور خود در توافق هسته‌ای با ایران، برجام، هستند.

اما علاوه بر موضوع برجام، واشینگتن تحریم‌های دیگری در زمینه‌های مختلف از جمله در ارتباط با اتهام «حمایت از تروریسم» یا نقض حقوق بشر علیه مقام‌ها و نهادهای ایرانی اعمال کرده‌است. ایران همواره اتهام حمایت از تروریسم را رد کرده‌است. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در حال حاضر پایبندی ایران به تعهدات خود در پیوند با توافق اتمی را تائید می‌کند. مقام‌های اروپایی که خواستار حفظ برجام هستند، در عین حال در مورد برخی دیگر اقدامات تهران، از جمله در منطقه غرب آسیا، ابراز نگرانی کرده‌اند.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy