Tuesday, Nov 21, 2017

صفحه نخست » پلمب باشگاه "سیاه‌جامگان" مشهد به خاطر اسمش

syahjamegan.jpgشرق ـ دیروز یک خبر عجیب بازی سیاه‌جامگان و استقلال را تحت تأثیر قرار داد. این بازی قرار بود ساعت ۱۴:۴۵ دقیقه در ورزشگاه ثامن مشهد آغاز شود اما چند ساعت قبل پلمب باشگاه سیاه‌جامگان و احتمال تعویق بازی همه را شوکه کرد. اداره نظارت بر اماکن نیروی انتظامی صبح دیروز باشگاه سیاه‌جامگان را پلمب کرد. مسئولان این باشگاه مشهدی عنوان کردند کارت‌های بازی بازیکنان داخل دفتر باشگاه است و از آنجا که انجام بازی بدون کارت امکان‌پذیر نیست، خبر احتمال لغو بازی منتشر شد.

ساعاتی بعد با فک‌پلمب باشگاه این مسئله حل شد. در ابتدا که خبر پلمب این باشگاه لیگ‌برتری رسانه‌ای شد، تصور این بود که مشکلات مالی گریبان این باشگاه را گرفته است اما مشکل جای دیگری بود؛ نام باشگاه سیاه‌جامگان. محمدرضا عباسی مدیرعامل این باشگاه لیگ‌برتری دراین‌باره گفت. «پلمب دفتر باشگاه به خاطر نام باشگاه است. در هفته گذشته برای اولین بار به ما اطلاع دادند که اسم باشگاه باید عوض شود. جلسه‌ای تشکیل و قرار شد این اتفاق بیفتد؛ در ضمن ما از اداره اماکن هم مجوز داشتیم که فعلا از این نام استفاده می‌کنیم؛ اما نمی‌دانم چه شد که ناگهان تصمیم گرفتند این‌گونه با ما رفتار کنند».

این برای اولین بار نیست که با نام باشگاه سیاه‌جامگان مخالفت می‌شود. یکی از مخالفان اصلی نام باشگاه سیاه‌جامگان، آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد است. آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی تا امروز چندین بار صراحتا بر تغییر نام دو تیم فوتبال سیاه‌جامگان و ابومسلم تأکید کرده است. به گزارش ایسنا، امام جمعه مشهد بیست‌وششم مهر سال ۹۴ در دیدار با مدیران تربیت‌بدنی گفته بود: «من در جمع دوستان همیشه تذکر داده‌ام در تربیت‌بدنی مشهد یک نقطه ضعف وجود دارد که اگر اصلاح شود، باشگاه‌ها و ورزش مشهد مورد توجه امام رضا (ع) قرار می‌گیرد، متأسفانه دوستان یکی از باشگاه‌های سابقه‌دار این شهر را به نام یکی از دشمنان سرسخت امام رضا (ع) نام‌گذاری کرده‌اند، ابومسلم یک انسان جانی، بی‌باک و بی‌بندوبار بود که مایه ننگ اسلام است، آن وقت شما این باشگاه قدیمی را به عنوان سرسخت‌ترین دشمن امام رضا (ع) نام‌گذاری کردید. تا وقتی چنین نامی بر تیم است، امام رضا (ع) به ورزش مشهد توجه نمی‌کند و مشهد در عرصه تربیت‌بدنی پیشرفت نمی‌کند؛ اما نکته دیگر این است که حالا یک تیم دیگر درست کرده‌اند و اسمش را گذاشته‌اند سیاه‌جامگان که این نام لشکر ابومسلم بود. دوستان اگر این موضوع را قبول دارند، این اسامی را تغییر دهند و ببینند ورزش خراسان رشد خواهد کرد یا نه».

در پی این تأکید آیت‌الله علم‌الهدی مسئولان باشگاه سیاه‌جامگان سال گذشته در ابتدای فصل تصمیم گرفتند نام باشگاه خود را عوض کنند. علی عباسی‌، مالک این باشگاه در آن مقطع به فارس گفت: «نماینده ولی فقیه در خراسان‌رضوی به ما دستور داد این تغییر نام انجام شود و نام تیم را تغییر دادیم. به‌هر‌حال آیت‌الله علم‌الهدی تا پیش از این امام‌جمعه خراسان بود و حرف ایشان امربه‌معروف به حساب می‌آمد اما حالا که به عنوان نماینده ولی ‌فقیه در استان انتخاب شده‌اند، دستور ایشان حجت است‌. ایشان دستور داد نام ابومسلم از سیاه‌جامگان نباید تبلیغ شود. به همین دلیل ما قصد داریم با نام مشهد در مسابقات حاضر شویم. همان‌طور که می‌دانید خیلی از تیم‌های بزرگ دنیا مانند بارسلونا، لیورپول، منچستریونایتد و... با نام شهرهایشان در مسابقات حاضر می‌شوند و ما هم با تبعیت از این اتفاق، با نام مشهد وارد مسابقات خواهیم شد».

با وجود اعلام عباسی این تغییر نام رخ نداد و دیروز گریبان این تیم را گرفت. مسئولان این باشگاه خصوصی حالا اعلام کرده‌‌اند که در همین هفته نام باشگاه را تغییر خواهند داد. آنها اعلام کردند نام باشگاه سیاه‌جامگان مشهد به مشکی‌پوشان تغییر خواهد کرد و بر این اساس مجوز کمیسیون ماده ۵ هم برای ادامه فعالیت این باشگاه صادر خواهد شد. علی عباسی عنوان کرد که برای این تغییر نام از مراجع ذی‌صلاح مهلت چندروزه گرفته است.

در سال گذشته هم که بحث تغییر نام سیاه‌جامگان به اف‌سی‌مشهد مطرح شد، این موضوع حتی در بین نمایندگان استان خراسان رضوی در مجلس هم موافقان و مخالفانی داشت. سیداحسان قاضی‌زاده‌هاشمی، نماینده مردم فریمان در مجلس معتقد است اسامی تیم‌هایی که سابقه ذهنی در مردم ایجاد کرده‌اند، باید حفظ شوند و مردم نیز در تعیین اسم آن مشارکت کنند. او سال گذشته درباره عوض کردن نام سیاه‌جامگان به خانه ملت گفته بود: «مردم نسبت به باشگاه‌هایی که هویت تاریخی داشته و حس نوستالژی برایشان دارد، حساس هستند. به عنوان مثال تیم‌هایی مانند استقلال و پرسپولیس از جمله این موارد محسوب شده و مردم نیز به آنها حساس هستند».

باید دید این بار چه اتفاقی می‌افتد. اداره کل تربیت بدنی استان و مسئولان اماکن تأکید بر تغییر نام دارند و ظاهرا این بار چاره‌ای برای علی و محمدرضا عباسی (مالک و مدیرعامل باشگاه) باقی نمانده است. تیم فوتبال سیاه‌جامگان چند سال پیش، پس از مشکلاتی که برای تیم ابومسلم، تیم قدیمی و پرطرفدار مشهد، ایجاد شد، با هدف ادامه‌دادن راه تیم ابومسلم و جذب هواداران این تیم، با همان رنگ پیراهن (سیاه) کار خود را شروع کرد. این تیم در دو فصل گذشته به سختی موفق شد خود را در لیگ ‌برتر نگه دارد و این فصل سومین حضورش در لیگ برتر را تجربه می‌کند.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy