Wednesday, Nov 22, 2017

صفحه نخست » از شرکت‌ها و افراد ایرانی که اخیرا تحریم شدند چه می‌دانیم؟

بی بی سی - وزارت دارایی آمریکا دو شرکت "پردازش تصویر رایان" و "تجارت الماس مبین" در تهران را به اتهام دست داشتن در "چاپ پول جعلی" به ارزش بالقوه صدها میلیون دلار تحریم کرده و مدعی شده این دو شرکت بخشی از شبکه‌ای بوده‌اند که محدودیت های صادراتی اتحادیه اروپا را برای انتقال تدارکات و تجهیزات لازم برای جعل پول دور می‌زد.

_98850967.jpgچاپخانه پردازش

این وزارتخانه همچنین محمود سیف و رضا حیدری را مشمول تحریم کرده است. محمود سیف همسر سابق شهرزاد میرقلی‌خان است. این دو نفر در سال ۲۰۰۷ به جرم تلاش برای خرید و انتقال غیرقانونی تجهیزات نظامی از جمله ۳۰۰۰ دوربین دید در شب در اتریش بازداشت و ۲۸ روز زندانی شدند.

خانم میرقلی‌خان بعد داوطلبانه به آمریکا رفت و در آنجا محاکمه و به پنج سال زندان محکوم شد. او پس از آزادی به ایران برگشت و مدیر روابط بین‌الملل پرس‌تی‌وی و سپس بازرس ویژه رییس وقت صدا و سیما محمد سرافراز شد. او بعدا با فشار سازمان اطلاعات سپاه پاسداران مجبور به خروج از کشور شد و به عمان رفت.

_9885096.jpg شهرزاد میرقلی‌خان

در دادگاه آمریکا، خانم میرقلی خان گفته بود که یکی از شرکت‌های همسر سابقش که نظامی بوده شرکت نورالفتح ثامن نام داشته که دستگاه کپی و فکس می‌فروخته است. نورالفتح ثامن در یک سلسله تغییر نام به شرکت توسعه تجارت وحدت تبدیل و بعد منحل شد که محمد امین سیف مدیر تصفیه آن بود.

وقتی به نام‌های دو شرکت پردازش تصویر رایان و تجارت الماس مبین نگاه می‌کنیم به مجموعه‌ای از شرکتهای به هم پیوسته و در هم پیچیده برمی‌خوریم که نام برخی افراد و شرکتها دائم تکرار می‌شود از جمله تعاون اعتباری ثامن الائمه، بنیاد خیریه صادق فاطر و پردیس سبز ملل.

تمام این شرکت‌ها در دو چیز با هم مشترک هستند، همگی زیر مجموعه‌ بنیاد تعاون سپاه پاسداران هستند و نام محسن سجادی نیا هم در هیئت مدیره تقریبا تمام این شرکت‌ها دیده می‌شود.

بنیاد تعاون سپاه یکی از بزرگترین ترین نهادهای اقتصادی ایران است که در زمینه‌‌های بسیاری از جمله مخابرات حضور فعالی دارد. سال گذشته سازمان خصوصی سازی ایران قرارداد واگذاری نیمی از سهام شرکت مخابرات ایران را به چند شرکت وابسته به سپاه پاسداران بعد از هفت سال لغو کرد.

تعاونی اعتباری ثامن الائمه

مؤسسه اعتباری ثامن اخیرا در خبرها بوده و شایعه ورشکستگی آن و بعد خبر ادغام آن با بانک مهر اقتصاد و مؤسسه مالی و اعتباری کوثر باعث تجمع سپرده‌گذاران و درگیری با پلیس شد. این موسسه هنوز از بانک مرکزی ایران مجوز نگرفته اما در حال گرفتن مجوز است و سپرده‌گذاران آن هنوز بلاتکلیف هستند.

این موسسه از ادغام دو تعاونی اعتبار تشکیل شده که یکی از آنها تعاونی اعتباری ثامن الائمه است که یکی از اعضای هیئت مدیره شرکت پردازش تصویر رایان بوده است.

مالکیت تعاونی اعتبار ثامن الائمه (تاسیس ۱۳۷۶) در سال ۱۳۸۷ محل اختلاف نهصد نفر از اعضای سپاه پاسداران و این نهاد بوده است. این نهصد نفر برای "حکمیت در حل اختلاف بین پاسداران به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی" به ۵۱ نماینده خود که اشخاص حقیقی بودند وکالت دادند، اما"سپاه پاسداران با وکالتنامه های ماخوذه تعاونی اعتبار ثامن الائمه(ع) را به نام ۴۶ شرکت از شرکت های وابسته به بنیاد تعاون سپاه واگذار کرد و تعداد پنج سهم از سهام تعاونی اعتبار کماکان به نام نمایندگان سهامداران حقیقی ماند."

پردازش رایان تصویر

نکته دیگر شرکت پردازش رایان تصویر است که نام رضا حیدری به عنوان یکی از اعضای هیئت مدیره آن در فهرست تحریم‌ها آمده است. این شرکت در سال ۱۳۹۲ نخستین خط تولید سیم کارت در ایران را راه‌اندازی کرده است و متعلق به بنیاد تعاون سپاه است.

محسن سجادی‌نیا مدیرعامل پردازش تصویر رایان در آن زمان گفته بود: این مجموعه یکی از بزرگترین مجموعه‌های چاپ و بسته‌بندی است که در زمینه چاپ و بسته‌بندی دخانیات، دارو و لوازم بهداشتی و آرایشی فعالیت دارد."

"اساس کار این مجموعه در چهار موضوع چاپ و بسته‌بندی، چاپ ایمنی، تولید هولوگرام و چاپ تجاری است. در این مجموعه از صفر تا صد تولید هولوگرام به صورت داخلی انجام می‌شود و مشتریان نیز سازمان‌های دولتی و وابسته به دولت هستند."

این شرکت انواع کارت هوشمند هم در ایران تولید می‌کرد. در آن زمان به گفته آقای سجادی‌نیا از یک "شرکت فرانسوی که در چین تولید داشت" خریداری می‌شد.

اما بعد از راه اندازی خط تولید "شخصی‌سازی اطلاعات" سیم کارتها در داخل صورت گرفت در حالی که "در گذشته اطلاعاتی که باید روی سیم‌کارت ثبت شود به خارج فرستاده می‌شد و این خروج اطلاعات از کشور بود."

پس از اعلام این خبر، سایت آفتاب نوشت: "تجربه گویای آن است که هر بار بخشی از امکانات و فناوریهای تکنولوژیک از جمله ای‌میل و موتور جست‌وجو در ایران راه‌اندازی شده برخی کاربران نسبت به استفاده از آن تردید داشته و این گونه احتمال داده‌اند که با استفاده از نمونه‌های داخلی احتمال دارد اطلاعات آنها شنود شود."

آقای سجادی نیا به همین سایت گفت: "حتی زمانی که سیم کارت‌ها در شرکتهای خارجی تولید می‌شوند هم این امکان وجود دارد که شرکت سازنده آنها به اطلاعات شما دسترسی داشته باشد. به هر صورت از زمانی که شما یک دستگاه تلفن همراه را مورد استفاده قرار می‌دهید چه از طریق گوشی و چه از طریق سیم کارت این احتمال وجود دارد که اطلاعات شما مورد سوء‌استفاده قرار گیرد و مکالمات شما شنود شود. به هر حال بحث شنود اطلاعات موبایلی همواره بوده و هست و نمی‌توان آن را با اپراتورها مربوط دانست."

با این حال او تاکید کرد: "در حوزه مباحث امنیتی بعید به نظر می‌آید که دستگاه‌های مسئول، تمام مکالمات مردم را شنود و بررسی کنند."

چند ماه پیش آدام دیویدسون در کاری تحقیقی در باره ساخت هتل ترامپ در باکو و ارتباط آن به سه برادر که همگی به نوشته او پیوندهای نزدیک به سپاه پاسداران داشتند از قول متیو مک‌اینیس، کارشناس مسائل ایران در موسسه امریکن انترپرایز و مشاور سابق مایکل فلین رییس سابق آژانس اطلاعات دفاعی نوشت: "مالکان کسب و کارهای مرتبط با سپاه پاسداران اغلب ثروتمند می‌شوند. اما موضوع به این سادگی نیست، بعضی وقتها آنها باید انتظار داشته باشند که در خدمت نیازهای سپاه باشند. وقتی سپاه پاسداران می‌گوید ما می‌خواهیم چیزهای غیرقانونی را جابجا کنیم یا ما قطعات تازه برای موشک‌هایمان می‌خواهیم، به سراغ آنها می‌روند. آنها شبکه نرمی هستند که می‌تواند انواع کارهای را انجام دهد که ردیابی آن دشوار است."

به نظر می‌رسد وزارت دارایی آمریکا فعلا به دنبال همین شبکه است.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy