Thursday, Nov 23, 2017

صفحه نخست » فرمانده سپاه پاسداران: ایران به یمن کمک مستشاری می‌کند

MohammadAli_Jafari.jpgبی بی سی ـ فرمانده سپاه پاسداران از کمک مستشاری جمهوری اسلامی به یمن خبر داده است. همزمان، رهبر جمهوری اسلامی نیز از آمادگی برای حضور در صحنه 'مقابله با کفر و استکبار' سخن گفته است.

سرلشکر پاسدار محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران، در یک نشست خبری در روز پنجشنبه، ٢ آذر (٢٣ نوامبر) گفت: "هرجا ملت اسلامی تحت ظلم باشد از آنها حمایت می کنیم و در کشورهای دیگر از جمله یمن، حمایت های ما تفاوت دارد و کمک های ما باید به درخواست حاکمیت باشد." وی افزود در یمن "حکومت در دست انصارالله است و کمک‌های ما هم عمدتا در حد کمک‌های مستشاری و عمدتا معنوی است."

انصارالله عنوانی است که گروه حوثی‌های یمن برای خود انتخاب و خود را دولت انقلابی یمنی معرفی کرده است.

وی افزود: "حمایت ایران از جبهه مقاومت در کشورهای مختلف تفاوتی نمی‌کند و هرکجا که ظلم باشد انقلاب اسلامی نیز حضور دارد و از مردم مظلوم دفاع می‌کند. در یمن نیز بنابه درخواست مردم و حاکمیت مستقل در آن کشور در صورتی که نیازی به کمک وجود داشته باشد، قطعا این کمک‌ها از سوی ایران انجام خواهد شد."

فرمانده سپاه پاسداران در مورد ماهیت کمک‌های مستشاری جمهوری اسلامی به یمن توضیحی نداد. در جریان جنگ سوریه، مقامات جمهوری اسلامی تاکید داشتند که حمایت نظامی از حکومت بشار اسد شامل خدمات مستشاری است؛ با اینهمه در جریان این جنگ چند صد تن از نیروهای اعزامی ایران، که نهادهای حکومتی جمهوری اسلامی به آنان عنوان مدافعان حرم داده بودند، کشته شدند.

همچنین، در جنگ داخلی سوریه شبه‌نظامیان حزب‌الله لبنان که تحت حمایت مالی و نظامی ایران هستند به طور مستقیم همراه نیروهای دولتی در جنگ شرکت داشتند.

برخی کشورهای غربی و عربی، به خصوص عربستان سعودی و کشورهای متحد آن در منطقه، مشخصا جمهوری اسلامی را به حمایت مالی و نظامی از حوثی‌های متهم کرده‌ و اخیرا نیز گفته‌اند که موشک‌های پرتاب شده از داخل یمن به هدف‌هایی در خاک عربستان ساخت ایران بوده و همراه تسلیحات و تجهیزات نظامی دیگر، توسط نیروهای جمهوری اسلامی یا حزب‌الله لبنان در اختیار حوثی‌ها قرار می‌گیرد.

مقامات جمهوری اسلامی این اتهام را رد کرده و با تاکید براینکه حمایت از حوثی‌ها صرفا شامل حمایت سیاسی و معنوی است، گفته‌اند که موشک‌های پرتاب شده از قبل در یمن وجود داشته یا در صنایع موشکی حوثی‌های تولید شده است.

سرلشکر جعفری در بخش دیگری از سخنان خود در روز پنجشنبه، نقش جمهوری اسلامی در جنگ داخلی سوریه را مهم توصیف کرد اما گفت که"آنچه که امروز اعلام می‌شود نابودی کامل داعش نیست بلکه به معنای نابودی حاکمیت داعش است و این با نابودی داعش از لحاظ تفکری فرق دارد. آن حاکمیتی که داعش اعلام کرده بود از بین رفته و این پیروزی بزرگی است که نصیب منطقه شده است."

اوایل این هفته، با پاکسازی شهرهای عمده سوریه، از جمله شهر رقه، موسوم به پایتخت دولت اسلامی، از نیروهای داعش، برخی مقامات و رسانه های خبری در ایران از نابودی این گروه و نقش عمده جمهوری اسلامی در این پیروزی خبر دادند.

رسانه‌های خبری متن پیام سرلشکر پاسدار، قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس - شاخه برون مرزی سپاه پاسداران، به آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی را منتشر کردند که در بخشی از آن آمده بود که: "با اعلام اتمام عملیات آزادسازی ابوکمال آخرین قلعه داعش با پایین کشیدن پرچم این گروه آمریکایی - صهیونیستی و برافراشتن پرچم سوریه، پایان سیطره این شجره خبیثه ملعونه را اعلام می‌کنم."

رهبر جمهوری اسلامی نیز در پاسخ به این پیام گفت: "خدای بزرگ را با همه‌ وجود سپاسگزارم که به‌مجاهدات فداکارانه شما و خیل عظیم همکارانتان در سطوح مختلف، برکت عطا فرمود و شجره‌ خبیثه‌ای را که به‌دست طواغیت جهان غرس شده بود، به‌دست شما بندگان صالح در کشور سوریه و عراق ریشه‌کن کرد."

به گفته کارشناسان، پاکسازی شهرهای عمده سوریه و عراق از شبه‌نظامیان داعش عملا به معنی پایان پدیده "دولت اسلامی" است که این گروه پس از اشغال موصل در عراق تاسیس آن را اعلام کرد. با اینهمه، هنوز هم بخش‌هایی از خاک سوریه و عراق در دست نفرات این گروه است و علاوه برآن، هواداران و همفکران این گروه در بسیاری دیگر از نقاط جهان حضور دارند.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy