Thursday, Nov 23, 2017

صفحه نخست » نازنین زاغری ۱۹ آذر محاکمه می‌شود

​​​​​​​nazanin-zaghari-280117.jpgدویچه وله ـ دادگاه محاکمه نازنین زاغری، شهروند ایرانی - بریتانیایی که به اتهام "تبلیغ علیه نظام" در زندان ایران به سر می‌برد، دهم دسامبر برگزار خواهد شد. این خبر را همسر خانم زاغری به نقل از مقامات ایران اعلام کرده است.

ریچارد راتکلیف روز پنج‌شنبه (۲۳ نوامبر / ۲ آذر) به خبرگزاری رویترز گفت که به همسرش نازنین زاغری - راتکلیف گفته‌اند که در روز دهم دسامبر (۱۹ آذر) در دادگاه حضور خواهد یافت. آقای راتکلیف گفت که این گونه متوجه شده که همسرش را می‌خواهند به اتهام "تبلیغ علیه نظام" محاکمه کنند.

دادگاهی در ایران نازنین زاغری - راتکلیف را که به عنوان مدیر پروژه برای بنیاد تامسون رویترز کار می‌کرد، به اتهام "قصد براندازی نرم" به پنج سال حبس محکوم کرد.

مورد حبس و محکومیت نازنین زاغری - راتکلیف در ایران برای مدتی به موضوع سیاسی مهمی در بریتانیا تبدیل شد، چون بوریس جانسون، وزیر امور خارجه بریتانیا، در تاریخ اول نوامبر در کمیسیون روابط خارجی پارلمانی بریتانیا گفته بود که زاغری زمانی در ایران دستگیر شده که "در حال آموزش روزنامه‌نگاران" بوده است.

بیشتر بخوانید: حکم ۵ سال زندان نازنین زاغری در دادگاه تجدیدنظر تایید شد

اما بنیاد تامسون رویترز که یک سازمان خیریه است اعلام کرده که خانم زاغری برای گذراندن تعطیلات به ایران سفر کرده بوده است.

وزیر امور خارجه بریتانیا بعدا به خاطر گفته‌ یاد شده پوزش خواست. بنیاد تامسون رویترز نیز بار دیگر تاکید کرد که نازنین زاغری در حال آموزش روزنامه‌نگاران نبوده است.

بیشتر بخوانید: بوریس جانسون بابت سخنانش درباره نازنین زاغری عذرخواهی کرد

تلویزیون دولتی ایران گفته بود که سخنان جانسون دال بر گناهکار و جاسوس بودن زاغری - راتکلیف بوده است.

نازنین زاغری، کارمند بنیاد خیریه تامسون رویترز است که در آخرین سفر خود به ایران بازداشت و زندانی شد. او از فروردین ۱۳۹۵ در زندان به ‌سر می‌برد.

وکیل و بستگان نازنین زاغری بارها گفته‌اند که سفر او به ایران تنها برای دیدار اعضای خانواده و بستگانش بوده است.

هفته گذشته روزنامه تلگراف نوشته بود که دولت بریتانیا تلاش می‌کند تا در ازای پرداخت ۴۰۰ میلیون پوند به ایران موجب آزادی نازنین زاغری شود. این روزنامه نوشته بود که بریتانیا در حال بررسی جوانب حقوقی این مسئله است که آیا این پول را می‌توان در چارچوب معامله مورد مناقشه اسلحه بین تهران و لندن در دهه هفتاد میلادی به دولت ایران پرداخت یا نه، چون به گفته دیپلمات‌ها، "هیچ پرداختی نباید در ارتباط مستقیم با مورد نازنین زاغری صورت بگیرد".

اما هم ایران و هم بریتانیا ارتباط میان "پرداخت بدهی دولت بریتانیا به ایران و تسریع آزادی نازنین زاغری" را رد کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: ایران و بریتانیا پرداخت بدهی برای آزادی نازنین زاغری را رد کردند

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy