Saturday, Nov 25, 2017

صفحه نخست » سردار سلامی: اروپا مراعات نکند برد موشک‌ها را افزایش می‌دهیم

EB9E4222-1D0D-4EA5-855A-FBF4AFB86D91.jpegحسین سلامی کشورهای اروپایی را تهدید کرد که اگر "مراعات نکنند"، برد موشک‌های ایران بیش از ۲ هزار کیلومتر خواهد شد. جانشین فرمانده سپاه می‌گوید محدود کردن برد موشک‌های ایران به دلیل "محدودیت‌های فناوری" نیست.
سردار حسین سلامی، جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران، شب گذشته (شنبه ۲۴ نوامبر/ ۴ آذر) در یک گفت‌وگوی تلویزیونی درباره توان موشکی ایران سخنانی گفت که برخی منابع خبری غربی، از جمله خبرگزاری رویترز، آن را "تهدیدی" علیه کشورهای اروپایی ارزیابی کرده‌اند.
سلامی گفت: «چون می‌دانستیم اروپایی‌ها تهدیدی برای ما نیستند برد موشک‌هایمان را از دو هزار کیلومتر افزایش ندادیم اما اگر مراعات نکنند برد موشک‌هایمان افزایش می‌یابد.»
جانشین فرمانده کل سپاه از کشورهای اروپایی خواست "در موضوع موشکی سربه سر ما نگذارند" و توان موشکی جمهوری اسلامی را به رسمیت بشناسند.

ظاهرا این سخنان در واکنش به اظهارات اخیر برخی از سران اروپا، مانند رئیس جمهور فرانسه، امانوئل مکرون، بیان شده که برنامه موشک‌های بالستیک ایران را نگران‌کننده خوانده و خواستار شفاف‌سازی درباره این برنامه‌ها شده‌اند.
تهدید تلویحی کشورهای اروپایی
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما سردار سلامی گفت: «هر عمل ما تابع ضوابط راهبردی است و تا آن دامنه‌ای که احساس می کنیم تهدید می‌شویم برد موشک‌ها را اضافه خواهیم کرد.»
جانشین فرمانده سپاه پاسداران به طور تلویحی تهدید کرد: «اگر اروپایی‌ها بخواهند وارد حریم موشک‌های ما شوند حریم‌ها را کنار می‌گذاریم.» به عبارت دیگر ایران ممکن است به تولید موشک‌هایی بپردازد که می‌توانند کشورهای اروپایی را نیز هدف قرار دهند.

جمهوری اسلامی ادعا می‌کند که برنامه‌های موشکی این کشور صرفا جنبه دفاعی دارند. آمریکا و متحدانش در منطقه این ادعا را باور ندارند و معتقدند این برنامه‌ها تهدیدی برای تمام کشورهای خاورمیانه و عامل ناامنی و بی‌ثباتی منطقه است.
کشورهای غربی و متحدان منطقه‌ای آنها همچنین جمهوری اسلامی را به تجهیز شورشیان حوثی در یمن و نیروهای حزب‌الله لبنان به انواع موشک‌ها متهم می‌کنند.
عربستان سعودی مدعی است موشکی که چندی پیش توسط حوثی‌ها از یمن به سمت فرودگاه ریاض شلیک شده ساخت ایران بوده است. آمریکا و فرانسه این اتهام را تأیید کرده‌اند.
هشدار به عربستان در مورد موشک حوثی‌ها
سردار سلامی در گفت‌وگو با شبکه یک صدا و سیما ارسال موشک برای حوثی‌ها را تکذیب و در عین حال عربستان را به طور تلویحی تهدید به حملات شدیدتر از سوی شورشیان یمن کرد: «یمنی‌ها اگر احساس کنند که به شلیک‌های انبوه موشک نیاز دارند ممکن است این کار را انجام بدهند و قوی‌تر از موشکی که به ریاض شلیک شد ساخته شود.»

محمد علی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران، نهم آبان ماه گفته بود در حال حاضر برد موشک‌های ایران مطابق سیاست‌های ابلاغ شده از سوی رهبر جمهوری اسلامی، علی خامنه‌ای، محدود به دو هزار کیلومتر شده است.
هدر نوئرت، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، یک روز بعد در واکنش به این سخنان جعفری گفت با این میزان برد موشکی، کشورهای هم‌پیمان ایالات متحده در تیررس موشک‌های ایران قرار دارند و این وضعیت تهدیدی علیه آنها محسوب می‌شود.
رئیس جمهور آمریکا، دونالد ترامپ، بارها آزمایش موشک‌های دوربرد توسط ایران را نقض روح برجام اعلام کرده است. او معتقد است توافق هسته‌ای نتوانسته مانع "اقدامات بی‌ثبات کننده" ایران در منطقه و برنامه‌های تهدید‌آمیز موشکی این کشور شود.

رئیس جمهور آمریکا و برخی از سران کشورهای اروپایی از جمهوری اسلامی خواسته‌اند برای محدود کردن برنامه موشکی خود پای میز مذاکره برود، اما ایران بر جنبه دفاعی این برنامه‌ها تاکید می‌کند و تا کنون با هر گونه مذاکره بر سر آن مخالفت کرده است.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy