Sunday, Nov 26, 2017

صفحه نخست » سردار سلامی کشورهای اروپایی را تهدید

salaami-IRGC01.jpg

سردار سلامی: اروپا تهدید کند، دامنه برد موشکی را افزایش می‌دهیم

سلامی گفت: «چون می‌دانستیم اروپایی‌ها تهدیدی برای ما نیستند برد موشک‌هایمان را از دو هزار کیلومتر افزایش ندادیم اما اگر مراعات نکنند برد موشک‌هایمان افزایش می‌یابد.»

جانشین فرمانده کل سپاه از کشورهای اروپایی خواست "در موضوع موشکی سربه سر ما نگذارند" و توان موشکی جمهوری اسلامی را به رسمیت بشناسند.

بی بی سی - جانشین فرمانده سپاه پاسداران ایران به کشورهای اروپایی هشدار داده است که کشورش توانایی افزایش برد موشک‌های خود به بیش از دو هزار کیلومتر را دارد. فرمانده کل سپاه هم از تشکیل "هسته‌های مقاومت مسلحانه" در کشورهای منطقه و "دیگر کشورها" سخن گفته است.

به گفته آقای سلامی ایران توانایی افزایش برد موشکهایش را دارد و تاکید کرده است "اگر ما تا امروز برد موشک‌هایمان را تا ۲۰۰۰ کیلومتر حفظ کرده‌ایم و بالاتر نرفتیم به خاطر محدودیت فن‌آوری نیست، چون ما یک منطق راهبردی بر برد موشک‌هایمان داریم. بنابراین اروپایی‌ها بدانند اگر بخواهند وارد حریم ما شوند ما برد موشک‌هایمان را افزایش می‌دهیم."

سرلشکر محمدعلی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران هم امروز یکشنبه ۵ آذر در جمع گروهی از بسیجیان تهران گفته است: "امروز هسته‌های مقاومت مسلحانه در کشورهای منطقه ایجاد شده و در دیگر کشورها نیز حلقه‌های کوچک مقاومت شکل گرفته و در آینده نزدیک تأثیرگذاری آنها را می‌بینیم."

او گفت: "بسیج الگوی مقاومت ملت‌های منطقه مثل حزب‌الله لبنان و... لشکر عظیم حشدالشعبی عراق است و در یمن و دیگر کشورها هم همینطور بوده و تجربیات انتقال یافته است."

برنامه دفاعی غیرقابل مذاکره

سرتیپ سلامی در سخنانش در برنامه "نگاه یک" تلویزیون، برنامه موشکی ایران را "دفاعی" خوانده و تاکید کرده است که این برنامه "ضامن امنیت، استقلال و اقتدار دیپلماسی" ایران است. او همچنین گفته است که ایران در مورد برنامه موشکی خود "هرگز مذاکره" نخواهد کرد و مذاکره در این خصوص را "تسلیم" در بربر "دشمن" دانسته است.

اظهارات آقای سلامی خطاب به مقامات اروپایی ظاهرا واکنشی است به سخنان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه، که اخیرا نسبت به برنامه موشکی و نقش جمهوری اسلامی در منطقه ابراز نگرانی کرده بود.

هفته گذشته (پنجشنبه ۱۶ نوامبر/ ۲۵ آبان) وزیر خارجه فرانسه که برای ملاقات با سعد حریری، نخست وزیر لبنان، و مقامات سعودی به عربستان سفر کرده بود، از "مداخله ایران دربحران‌های منطقه‌ای" و اهداف "سلطه‌طلبانه" جمهوری اسلامی ابراز نگرانی کرد و گفت "من مشخصا برنامه موشکی بالستیکی ایران را در نظر دارم."

پیشتر نیز امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه در سخنانی در روز چهارشنبه (۲۰ سپتامبر/۲۹ شهریور) در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل گفته بود: "ما باید توافق ۲۰۱۵ [برجام] را نگه داریم چون توافق خوبی با نظارت قوی بر شرایط جاری بود و باید دو یا سه رکن به آن اضافه کنیم."

آقای مکرون گفت این تدابیر باید شامل "کنترل بهتر فعالیت های موشکی و بالستیک ایران" و تمدید توافق برجام ورای سال ۲۰۲۵ باشد که بر اساس توافق فعلی به تدریج از محدودیت های غنی سازی در ایران کاسته می‌شود. به گفته او یک رکن سوم می‌تواند شامل "بحث باز با ایران درباره اوضاع جاری در منطقه باشد."

مقام‌های دولتی ایران می‌گویند که توسعه برنامه موشکی این کشور با هدف بالابردن توان دفاعی این کشور است و ایران برنامه‌ای برای تهاجم به هیچ کشوری ندارد.

به گفته مقامات ایران مطابق قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد٬ از ایران خواسته شده است تا از توسعه موشک‌های بالستیکی که توانایی حمل کلاهک هسته‌ای دارند٬ خودداری کند. ایران می‌گوید برنامه‌ای برای ساخت چنین موشک‌هایی ندارد.

براساس گزارشها از ایران در اواخر ماه سپتامبر ایران موشک زمین به زمین "خرمشهر" با برد دو هزار کیلومتر را "با موفقیت" آزمایش کرده‌اند. خبرگزاری تسنیم این موشک را "قدرتمندترین" موشک بالستیک سپاه پاسداران ایران خواند و گفت که برد آن "دوهزار کیلومتر" است و می‌تواند همزمان "چند کلاهک" حمل کند.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy