saad_Hariri.jpg

ایران ما را درگیر سیاست‌هایش کرده

رادیو زمانه ـ سعد حریری، نخست‌وزیر لبنان از حزب‌الله خواست که از دخالت در بحران‌های خاورمیانه خودداری کند و به سیاست‌های دولت لبنان تن دهد. رهبر حزب المستقبل گفته است اگر حزب‌الله لبنان به دولت وفادار باشد، آماده است استعفایش را پس بگیرد.

شبکه سی‌نیوز همزمان با آغاز گفت‌وگوهای رئیس جمهور با نخست وزیر لبنان برای یافتن راه‌ حل بحران اخیر در لبنان، با سعد حریری گفت‌وگویی انجام داده است. نخست‌وزیر لبنان در این گفت‌وگو خواهان بی‌طرفی حزب‌الله در بحران‌های خاورمیانه شد:

«من مایل نیستم که یک حزب سیاسی که در دولت من هم مشارکت دارد، سیاست خصمانه‌ای در قبال دولت‌های دیگر عربی در پیش گیرد. انتظار دارم اصل بی‌طرفی [در بحران‌های خاورمیانه] که بر سر آن توافق کرده‌ایم رعایت شود.»

سعد حریری بعد از گفت‌وگو با علی اکبر ولایتی، مشاور رهبر جمهوری اسلامی در امور بین‌الملل جمعه ۲ نوامبر در بیروت، تصمیم گرفت به ریاض برود. شایعاتی مطرح شده بود مبنی بر اینکه حریری در گفت‌وگو با ولایتی به دخالت‌های حزب‌الله و ایران در امور داخلی لبنان اعتراض کرده و کار به پرخاش و تهدید هم کشیده است. ولایتی این شایعات را تکذیب کرده است. دو روز بعد از این دیدار حریری در سفرش به ریاض به طور غیرمنتظره‌ای استعفا داد. استعفای او سرآغاز بحرانی بود که هر چند با بازگشت حریری به لبنان و به تعویق درآوردن استعفایش، فروکش کرد اما همچنان ادامه دارد.