Tuesday, Nov 28, 2017

صفحه نخست » رئیس جمهور لبنان: حریری نخست‌وزیر باقی می‌ماند

Hariri_Aoun.jpgرادیو زمانه ـ رئیس جمهور لبنان در سفرش به ایتالیا به یک روزنامه ایتالیایی گفته است که سعد حریری، رهبر حزب المستقبل «مطمئناً» استعفای خود را پس می‌گیرد و همچنان نخست‌وزیر لبنان خواهد ماند. میشل عون در این گفت‌و‌گو اظهار امیدواری کرده که تا چند روز دیگر بحران سیاسی لبنان خاتمه پیدا کند.

میشل عون، رئیس جمهور لبنان چهارشنبه ۲۹ نوامبر/۸ آذر درباره چشم‌انداز مذاکرات با سعد حریری، رهبر حزب المستقبل برای ادامه کارش به عنوان نخست‌وزیر لبنان به روزنامه ایتالیایی‌زبان لاستامپا گفته است: «گفت‌وگو‌ها با همه جریان‌های سیاسی داخل و خارج از دولت را تازه به پایان رسانده‌ایم. توافق گسترده‌ای شکل گرفته است.»

سعد حریری شنبه ۴ نوامبر در سفرش به ریاض به طور غیرمنتظره‌ای در اعتراض به دخالت‌های حزب‌الله لبنان در امور داخلی این کشور استعفا داد، اما بعد از بازگشت به لبنان و گفت‌وگو با میشل عون استعفایش را به طور موقت پس گرفت. او برای پس گرفتن استعفایش سه شرط تعیین کرده بود: پایبندی به توافق طائف در سال ۱۹۸۹ که بر اساس آن می‌بایست حزب‌الله لبنان خلع سلاح شود، در پیش گرفتن سیاست بی‌طرفی لبنان و آسیب نرساندن به روابط لبنان با کشورهای عربی. حزب‌الله لبنان اما اعلام کرده بود که «سلاح» موضوع مذاکرات با رهبر حزب المستقبل نیست. چنین بود که حریری، شرایطش را به دو شرط تقلیل داد و از حزب‌الله خواست که از دخالت در بحران‌های خاورمیانه خودداری کند و به سیاست‌های دولت لبنان تن دهد. رهبر حزب المستقبل گفته بود اگر حزب‌الله لبنان به دولت وفادار باشد، آماده است استعفایش را پس بگیرد.

میشل عون درباره دخالت حزب‌الله لبنان در مسائل خاورمیانه به روزنامه لاستامپا گفته است:

«حزب‌الله در لبنان و در خارج از لبنان بر ضد تروریست‌ها و گروه دولت اسلامی "داعش" مبارزه کرده. چنانچه کار داعش در خاورمیانه تمام شود، حزب‌الله به درون مرزهای لبنان برمی‌گردد.»

میشل عون، رئیس جمهور لبنان پیش از این اعلام کرده بود که حزب‌الله بخشی از ارتش لبنان و برای دفاع از این کشور در برابر اسرائیل ضروری‌ست.

سعد حریری، روز گذشته در گفت‌وگو با شبکه سی‌نیوز گفته بود دوست دارد نخست‌وزیر بماند و آنچه را که بر او در سفرش به عربستان سعودی گذشته پیش خودش نگه خواهد داشت.

سعد حریری بعد از گفت‌وگو با علی اکبر ولایتی، مشاور رهبر جمهوری اسلامی در امور بین‌الملل جمعه ۲ نوامبر در بیروت، تصمیم گرفت به ریاض برود. شایعاتی مطرح شده بود مبنی بر اینکه حریری در گفت‌وگو با ولایتی به دخالت‌های حزب‌الله و ایران در امور داخلی لبنان اعتراض کرده و کار به پرخاش و تهدید هم کشیده است. ولایتی این شایعات را تکذیب کرده است. دو روز بعد از این دیدار حریری در سفرش به ریاض به طور غیرمنتظره‌ای استعفا داد. این شایعه هم وجود دارد که ولیعهد سعودی دستور بازداشت او را داده بود.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy