Thursday, Nov 30, 2017

صفحه نخست » متهم جنایت جنگی در دادگاه با جام زهر خودکشی کرد + فیلم

suicide_11292017.jpgبی بی سی - دادگاه بین المللی جنایات جنگی در لاهه تأیید کرده که یک سیاستمدار کروات بوسنیایی که به اتهام ارتکاب جنایت جنگی محاکمه می‌شد، پس از سر کشیدن جام زهر در دادگاه جان باخته است.

اسلوبودان پارلجاک یکی از شش متهم حاضر در دادگاه بود و با شنیدن حکم خود جام را سرکشید. او پس از انتقال به بیمارستان درگذشت.

او در سال ۲۰۱۳ به اتهام ارتکاب جنایت جنگی در شرق موستار به ۲۰ سال زندان محکوم شده بود.

آقای پارلجاک به این حکم اعتراض کرده بود، اما هنگامی که در دادگاه تجدیدنظر شنید که حکم اولیه تأیید شده است، لیوانی مایع برداشت، سرش را عقب برد و محتوای لیوان را در دهانش خالی کرد.

او سپس خطاب به قاضی گفت: "زهر خوردم".

رئیس دادگاه فورا دستور داد پرده بین اتاق دادگاه و محل استقرار حاضران و خبرنگاران را پایین بیاورند و ادامه جلسه را به بعد موکول کرد.

آنا هولیگان، خبرنگار بی‌بی‌سی که در دادگاه حاضر بود می‌گوید که پیش از بسته شدن پرده‌ها، پیدا بود که همه در اتاق دادگاه گیج شده‌اند.

قاضی دستور داد که لیوان را از آقای پارلجاک بگیرند. صدای یک نفر دیگر هم شنیده شد که از در راه بودن آمبولانس خبر می‌داد.

جنایت علیه مسلمانان

آقای پارلجاک که فرمانده سابق "نیروی دفاعی کروات‌های بوسنی" بود، در تابستان سال ۱۹۹۳ و در جریان جنگ داخلی یوگسلاوی سابق مطلع شد که سربازان تحت فرماندهی‌اش مشغول بازداشت دسته جمعی مسلمانان در شهر پروزور هستند، اما بر اساس یافته‌های دادگاه هیچ اقدام جدی‌ای برای جلوگیری از آنها نکرد.

او همچنین هنگامی که از برنامه زیردستانش برای کشتار، حمله به اعضای سازمان‌های بین‌المللی و تخریب پل قدیمی و مسجد شهر موستار مطلع شد، جلوی آنها را نگرفت.

دادگاه جنایی رسیدگی به مسائل یوگسلاوی سابق بر اساس تصمیم شورای امنیت سازمان ملل تشکیل شده و در پایان سال جاری میلادی دوره صلاحیتش به پایان می‌رسد.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy