Thursday, Nov 30, 2017

صفحه نخست » چه کسی سر مرد تایلندی روسری کرد؟

Thailand_Hejab.jpgشرق - ورزش کشور دیروز یکی از پرحاشیه‌ترین روزهای خود را سپری کرد. انتشار عکس‌هایی از سام‌پراچ ‌فونچو، مربی تیم کبدی زنان تایلند در مسابقات آسیایی گرگان، موضوعی بود که به‌سرعت به مهم‌ترین خبر رسانه‌های رسمی و البته شبکه‌های مجازی تبدیل شد. این تصاویر نشان می‌دهد این مربی مرد حداقل دومرتبه با داشتن حجاب در سالن مسابقات حاضر شده است. فدراسیون کبدی ایران در حالی از سوم تا پنجم ماه جاری میزبان پنجمین دوره رقابت‌های کبدی قهرمانی بانوان آسیا بود که انتشار این عکس‌ها به‌شدت میزبانی آنها را از ‌این‌ رویداد بین‌المللی زیر سؤال برد. به‌تصویر‌کشیدن ورود غیرقانونی مربی مرد تایلندی به سالن مسابقات خانم‌ها و از آن مهم‌تر محجه‌بودن او مسئله‌ای است که اهالی کبدی را با دردسری بزرگ روبه‌رو کرده است. این اتفاق تا بعدازظهر سه‌شنبه پنهان مانده بود تا اینکه انتشار تصاویر این مرد در فضای مجازی همه‌چیز را عوض کرد. مردی که برای تماشای مسابقات تیمش مجبور شده روسری سر کند. عکس‌هایی که از مربی تیم تایلند منتشر شده به دو صورت است. او در هر دو عکس نزدیک به در خروجی سالن است؛ در یک قسمت نشسته و یک شال مشکی بر سر دارد و در عکسی دیگر که حالت ایستاده دارد، حوله‌ای سفید را به سر خود گره زده است! این موضوع آن‌قدر بازتاب پیدا کرد که حتی سیاسیون هم به آن واکنش نشان دادند. عزت‌الله ضرغامی، رئیس اسبق صداوسیما هم به گروهی پیوست که ضمن انتقاد به اتفاق رخ‌داده، با موضوع شوخی هم کردند. در میان خیل زیاد منتقدان محمدرضا زائری، کارشناس مسائل دینی، شدیدترین انتقادها را داشت: «نه به‌عنوان یک آخوند عمامه‌به‌سر، نه به‌عنوان یک شهروند ایرانی، بلکه به‌عنوان یک مرد مسلمان متأسفم که این عکس به‌عنوان سند بلاهت و حماقت هم‌کیشان او در فهم و تطبیق یک موضوع دینی و یک حکم شرعی باقی خواهد ماند». بسیاری معتقدند این تصاویر آبروی کشور را برده است.



هم حوله هم روسری


موج راه‌افتاده در فضای مجازی و انتقادها مسئولان فدراسیون کبدی را مجبور به واکنش کرد. در ابتدا ابوذر مارکولایی، مدیر روابط‌عمومی این فدراسیون روی خط تلفنی برنامه زنده تلویزیونی «حالا خورشید» آمد تا به این قضیه بپردازد. رضا رشیدپور، مجری این برنامه ابتدا عکسی را نشان داد که این مربی در آن حوله به سر داشت و از مارکولایی خواست که دلیل حرکت این مرد خارجی را توضیح بدهد. روابط‌عمومی فدراسیون کبدی دراین‌باره گفت: «هیچ‌کسی به ایشان نگفته روسری سر کند و این موضوع ابتکار شخصی این فرد بوده است. همکاران ما در چک‌کردن ورود و خروج‌ها بی‌دقتی کردند و بعد از چند ثانیه این مسئله رفع شد و او را به بیرون از سالن هدایت کردند». رشیدپور در واکنش به صحبت‌های مارکولایی گفت: «بعید است این اتفاق با چند ثانیه حل شده باشد؛ چراکه او در نمایی دیگر از سالن با یک روسری مشکی نشسته است». سخنگوی فدراسیون کبدی دراین‌باره هم باز عجیب‌تر از دفعه قبل پاسخ مجری را داد: «حتما بعد از اینکه این مربی را از سالن بیرون کرده‌اند، دوباره تلاش کرده و به سالن آمده و این روسری را پوشیده است». حضور مربی تایلندی با حوله‌ای که بر سرش بود، در روز مسابقه برای تماشاگران و خبرنگاران زن هم سؤال‌برانگیز بود و عوامل اجرائی در پاسخ به سؤال خبرنگاران گفتند: «امروز هوا بارانی است. او در باران خیس شده و سردش شده بود که این حوله را سرش کرد. ما خیلی زود او را بیرون کردیم».


مقصودلو: توطئه کردند


توضیحات ناکافی روابط‌عمومی فدراسیون کبدی درباره اینکه چه کسی مقصر ورود سام‌پراچ ‌فونچو به سالن بوده و مهم‌تر اینکه چه کسی این پوشش را برای او درست کرده، آن‌قدر ابهامات این مسئله را زیادتر کرد که این بار رسانه‌ها از محمدرضا مقصودلو، رئیس فدراسیون خواستار توضیحی شفاف‌تر دراین‌باره شدند. مقصودلو عامل جنجال به‌وجود‌آمده را یک عکاس معرفی می‌کند. ضمن اینکه می‌گوید این فرد، سرپرست تیم تایلند بوده نه مربی: «انتشار این تصویر شیطنت یکی از عکاسان بوده است. بلافاصله مسئولان خانم حفاظت سالن مسابقات که از این موضوع نیز اطلاع پیدا کرده بودند، این مربی مرد را به بیرون از سالن هدایت کردند. برابر بخش‌‌نامه این مسابقات فقط مربیان و سرپرستان خانم تیم‌های شرکت‌کننده اجازه حضور در سالن مسابقات را داشتند و این اتفاق نیز فقط برای چند لحظه پیش آمد که ما بابت آن از مردم ایران عذرخواهی کردیم. اصلا این آقا مربی تیم بانوان تایلند نیست. سرپرست تیم اعزامی‌شان است. این تصاویر برای زمان مسابقه نبوده است. مربوط به قبل مسابقه است. ما مسابقات بسیار مهمی را با حضور ۱۰ تیم میزبانی کردیم که خون از دماغ کسی ریخته نشد اما برخی قصد دارند با طرح مسائلی میزبانی ما را زیر سؤال ببرند». کبدی در ایران از سال ۸۴ فعالیت خود را رسما در قالب یک فدراسیون آغاز کرده و از آن زمان تاکنون محمدرضا مقصودلو، ریاست آن را بر عهده داشته است. رئیسی که در تمام این سال‌ها منتقدان و مخالفان زیادی داشته است. او متهم است به اینکه فدراسیون را به‌وسیله بستگان و اعضای خانواده‌اش اداره می‌کند. اعظم مقصودلو، دختر بزرگ او درحال‌حاضر مربی تیم ملی بانوان و سعیده مقصودلو، دختر دیگرش آنالیزور این تیم است. گفته می‌شود سایر وابستگان او نیز در این فدراسیون مشغول به کار هستند. بااین‌حال دوره جدید انتخابات ریاست فدراسیون کبدی قرار است ۲۵ آذر برگزار شود و او باز هم از شانس‌های اصلی برای رسیدن به صندلی ریاست این فدراسیون است. مقصودلو معتقد است حواشی به‌وجود‌آمده در مسابقات آسیایی گرگان، توطئه‌ای بوده که دشمنان او قبل از انتخابات به راه انداخته‌اند تا مانع از ریاست دوباره او بر کبدی ایران شوند.


شکایت از مرد تایلندی


فدراسیون کبدی روز گذشته بعد از جنجالی که بر سر حضور غیرقانونی این مرد تایلندی در مسابقات کبدی خانم‌ها به راه افتاد، با انتشار بیانیه‌ای که نام اداره ورزش و جوانان استان گلستان هم در آن آمده بود، بابت سهل‌انگاری به‌وجود‌آمده از مردم عذرخواهی کرد. در بیانیه فدراسیون تقصیرها بر گردن مرد تایلندی و عکاس افتاده است و عنوان شده این فرد با فریبکاری وارد سالن شده است و موفق شده مسئولان حراست را فریب دهد. با وجود توضیح مسئولان فدراسیون کبدی، در تصویر منتشر‌شده، حتی از فاصله دور هم جنسیت این مرد زیر شالی که به سر دارد، مشخص است. اینکه چطور مسئولان از ظاهر او متوجه نشدند که یک مرد وارد سالن شده، عجیب به‌نظر می‌رسد و مشخص نیست چطور مسئولان حراست و نیروی انتظامی با او برخورد نکرده‌اند. نظریه دوم این است که مسئولان این مرد را مجبور کردند برای ماندن در سالن محجبه شود و تصورشان این بود کسی متوجه این اشتباه تاریخی نمی‌شود. فدراسیون کبدی اصرار دارد تأکید کند روایت اول درست است. این فدراسیون اعلام کرد در نظر دارد از این مرد تایلندی به فدراسیون کبدی جهان و آسیا شکایت کند. روابط‌عمومی فدراسیون دراین‌باره می‌گوید: «ما پیش از مسابقات قوانین کشورمان را به همه تیم‌های خارجی اعلام کرده بودیم که آقایان حق حضور در رقابت‌های بانوان را ندارند. این اتفاق باعث شده که برای ما مشکل به وجود بیاید و ما زیر سؤال برویم. بنابراین می‌خواهیم از طرف فدراسیون‌های جهانی و آسیایی این موضوع را پیگیری کنیم».

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy