Wednesday, Nov 29, 2017

صفحه نخست » عارف: افرادی با موسوی، رهنورد و کروبی ملاقات خواهند داشت

MohammadReza_Aref.jpgشرق ـ ظهر دیروز محمدرضا عارف، رئیس فراکسیون امید، به محل فراکسیون رفت تا نشستی خبری را برگزار کند. در ابتدای این نشست که یک‌ساعت طول کشید، عارف دقایقی درباره فراکسیون امید صحبت کرد و پس از آن سؤالات از او شروع شد.


حذف اعدام قاچاقچیان، طرح فراکسیون بود


سؤال «شرق» از عارف درباره «برون‌داد هفت کمیته تخصصی فراکسیون امید» بود: یک‌سوم از عمر مجلس دهم گذشته؛ مرداد ماه پارسال هفت کمیته تخصصی در فراکسیون تشکیل شده است، برون‌داد آنها چه بوده؟ چون این مدت برای طراحی طرح ازسوی این کمیته‌ها کم نیست؛ برون‌داد این کمیته‌ها براساس آن برنامه جامع (برجا) که قبل از انتخابات مطرح شد، چه طرح یا طرح‌هایی بوده است؟

عارف هم پاسخ داد: «کمیته‌ها درباره طرح‌ها و لوایح همکاری می‌کردند و اگر لازم بوده، موضع فراکسیونی در کمیسیون‌های تخصصی مطرح می‌کردند. بنابراین حضور فعال همکاران در طرح‌ها و لوایح واضح است؛ اینکه آیا طرح خاصی درراستای برجا بوده یا خیر باید بگویم که خیلی از کارهایی که انجام‌شده همسو با «برجا» است. اما هفت‌-هشت اولویتی که داریم می‌خواهیم در سال دوم اجرا کنیم. در برنامه ششم و لایحه بودجه سال ۹۶ هم کمیته‌های تخصصی فراکسیون به‌صورت‌جدی فعالیت می‌کردند؛ ما امسال حرکت برنامه‌ای فراکسیون را مطرح کردیم. همچنین موضوعاتی مانند آسیب‌های اجتماعی، مسائل مربوط به آب، مقابله با فساد و... در اولویت کاری این کمیته‌ها قرار دارد و جدی هستیم». این پاسخ سؤال دیگر «شرق» را درپی داشت که آیا تاکنون طرحی به‌نام فراکسیون امید آمده که مشخصا فراکسیون طراحی کرده باشد؛ لطفا نام ببرید.
عارف هم با تأیید چنین طرح‌هایی گفت: «البته طرح‌هایی بوده که طرح فراکسیون امید بوده ولی برای اینکه سیاسی تلقی نشود، اصرار داشتیم که به امضای سایر نمایندگان هم برسد. مانند طرح حذف اعدام برای قاچاقچیان مواد مخدر».


موضوع ملاقات‌ها برای موسوی و رهنورد همدر حال پیگیری است


به گزارش «ایسنا»، او در بخش دیگری از سخنانش درباره اینکه به نظر می‌رسد مردم از عملکرد فراکسیون امید دچار سرخوردگی شده‌اند، گفت: «در ماه‌های اول تشکیل فراکسیون تحلیل‌های زیادی درباره ناکارآمدی آن در فضای مجازی انجام می‌شد، اما در اردیبهشت سال جاری رأی مردم نسبت‌به انتخابات قبل قوی‌تر بود. اگر در انتخابات مجلس اختلاف نفر اول با نفر آخر هفت هزار رأی بود، در انتخابات شوراها این اختلاف به بیش از ۴۰۰ هزار رأی رسید».
او با بیان اینکه مسئله حصر جزء مطالبات بخشی از جامعه است، گفت: «این مسئله هر چه سریع‌تر باید به نفع منافع ملی حل‌وفصل شود و هر اندازه که رسانه‌ای نکنیم و با آرامش جلو برویم، منطقی‌تر است؛ البته بر اساس الگوی تعریف‌شده افرادی با محصوران ملاقات خواهند داشت که تا به امروز دو نفر با آقای کروبی ملاقات داشتند و یک‌نفر دیگر هم ملاقات خواهد داشت و این موضوع برای آقای موسوی و خانم رهنورد نیز درحال پیگیری است و ما احساسمان این است که جدی‌تر و با محوریت دبیر شورای عالی امنیت ملی باید پیش برویم». نماینده مردم تهران در مجلس درباره اینکه آیا دیدار ذوالنور، نماینده قم، هم در این راستا بوده است، گفت: «بله دیدار ایشان هم در این راستا بوده است؛ البته بنده بعد از اینکه دیدار داشته با او صحبت نکرده‌ام اما نگاه ما ملی است و نمی‌خواهیم بگوییم این مسیر را فراکسیون امید دنبال می‌کند، بلکه به این قضیه نگاه ملی داریم».


باید ببینند که دولت اصلاحات با محوریت
آقای خاتمی چه خدماتی را انجام داده است


رئیس شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان در پاسخ به این سؤال که فراکسیون امید چه اقداماتی درمورد شرایط مربوط به خاتمی انجام داده است، گفت: «آقای خاتمی شخصیت وارسته‌ای دارد و خدماتی را از موضع دغدغه‌مندی انجام داده است، اما اکنون وقتی در مجلس هم صحبت می‌کنیم عملکرد و نگاه ایشان را تحسین می‌کنند. باید ببینند که دولت اصلاحات با محوریت آقای خاتمی چه خدماتی را انجام داده است».
عارف افزود: «تعداد ۸۴ نفر از نمایندگان این موضوع را به رئیس‌جمهوری تذکر دادند و آنچه به ما گفته شد چیز جدیدی نبود. چرا باید در این شرایط برای خاتمی محدودیت‌هایی ایجاد شود؟ این مسئله هم درحال پیگیری است و امیدواریم هرچه سریع‌تر آن را حل کنند».


سال ۹۴ لیست ائتلافی بود
اما در انتخابات شورای شهر اصلاح‌طلبانه بود


عارف در ادامه نشست خبری خود درباره اینکه آیا در سال ۹۸ ائتلافی انجام خواهد شد یا اینکه طیف سومی برنده می‌شود، گفت: «بحث ائتلاف شاید به دنبال موضوعی بود که خودم مطرح کردم. اصولا جریانات سیاسی در شرایط خاصی ائتلاف می‌کنند، ما اگر مقایسه‌ای داشته باشیم می‌بینیم که در سال ۹۴ لیست ائتلافی بود، اما در انتخابات شورای شهر این‌گونه نبوده و اصلاح‌طلبانه بود. ما حتی در مجلس دهم با دوستان اصولگرا بحث داشتن افراد مشترک در تهران یا برخی از کلان‌شهرها را مطرح کردیم».
او تأکید کرد: «راهبرد اصلی ما این است که منافع ملی را بر منافع حزبی و جریانی ترجیح می‌دهیم. اگر ائتلافی انجام شود باید بعد از پیروزی هم ادامه پیدا کند، به‌هرحال هر اندازه به انتخابات نزدیک‌تر شویم، سیاست‌ها و دیدگاه‌های ما با رقبا مشخص‌تر می‌شود».
عارف همچنین در پاسخ به این سؤال که آیا این امکان وجود دارد که اختلافات موجب شود در انتخابات آتی جریانات اصلاحات با چالش روبه‌رو شوند؟ گفت: «باید یک واقعیت را بپذیریم، اختلاف‌نظرهایی وجود دارد. ممکن است یک استاندار یا یک فرماندار یا مدیری انتخاب شود و عده‌ای با آن موافق یا مخالف باشند، اما به نظر بنده در دوره اخیر دموکرات‌ترین روش را جلو بردیم و بر اساس شاخص‌ها عمل کردیم. در مجلس دو، سه حزب وجود داشتند که وقتی کاندیداهای آنان انتخاب نشدند اعتراض کردند، اما ما در هر دو دوره انتخابات، حزبی عمل نکردیم، سهمی ندادیم، بلکه جریانی عمل کردیم». او افزود: «جریان اصلاحات در بسیاری از مقاطع حساس از منافع حزبی و جریانی خود عبور کرده است، اما نمی‌شود یکی با تبلیغات و سرمایه ما به مجلس وارد شود، اما در مجلس با ما باشد و بعد از آن در جریان دیگری قرار گیرد. اگر ائتلافی شد باید بعد از پیروزی نیز ادامه یابد».
عارف در پاسخ به سؤال دیگری مبنی‌بر اینکه روحانی قول داده بود دولت فراجناحی تشکیل دهد، آیا این محقق شده است و اصولگرایان رضایت دارند؟ گفت: «به نظر می‌رسد اصولگرایان از این موضوع خیلی راضی هستند. درواقع رضایت اصولگرایان از دولت دوم آقای روحانی نسبت به اصلاح‌طلبان بیشتر است، اما موضع ما همان حمایت از دولت است».


جای پسرم بودم، آن صحبت‌ها را نمی‌کردم


او درباره اظهارنظر فرزند خود مبنی‌بر ژن خوب که چندی پیش مطرح شد و به دنبال آن فرزندان یکی، دو نفر از نمایندگان نیز چنین مسائل مشابهی را مربوط به آقازادگی مطرح کرده بودند، گفت: «بحث آقازادگی بحثی نیست که بخواهم به آن بپردازم، انقلاب ما آمد که مسئله آقازادگی را حل کند. هیچ فردی مزیت بر فرد دیگری ندارد، جز شایستگی‌ها، نباید به سمت تفریط رفت و خود را از حقوق اجتماعی محروم کرد. ما در عالم سیاست می‌بینیم که چقدر افراط و تفریط وجود دارد، اما باید به آنچه اخلاق و اسلام گفته است عمل کنیم». عارف یادآور شد: «بنده وقتی معاون اول شدم و به نهاد ریاست‌جمهوری آمدم، دیدم که پسرخاله بنده رئیس دفتر آقای ابطحی است، اما برای اینکه در مظان قرار ندهم از او خواهش کردم که به یزد برگردد».
او ادامه داد: «در مورد آنچه سؤال کردید هم معتقدم بعضی حرف‌ها نباید زده شود که حاشیه ایجاد کند، من اگر جای پسرم بودم، آن صحبت‌ها را نمی‌کردم. خیلی‌ها هم که موضع‌گیری کردند کل صحبت وی را نخوانده بودند که آیا اصالت را مطرح می‌کند یا برتری را. ما حتی در انتخابات شوراها جوانی که حقش بود نتوانستیم در لیست بیاوریم که حرف‌وحدیث درست نشود. به نظر بنده پارتی‌بازی و فساد حرام است. توجه کنیم که نباید حقوق ذاتی افراد از آنها گرفته شود، نه افراط خوب بود و نه تفریط».

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

جزئیات سومین دیدار حجت‌الاسلام کروبی


حجت‌الاسلام عباسی‌فر، از اعضای سابق شورای نگهبان، ظهر روز سه‌شنبه هفته جاری با شیخ مهدی کروبی دیدار کرد. حسین کروبی، فرزند مهدی کروبی، این خبر را به ایلنا داده و گفته است: سه‌شنبه‌شب گذشته در دیدار با پدر متوجه شدیم که ظهر همان روز آقای عباسی‌فر با پدر دیدار داشتند. او گفت: تقریبا ۲۰ دقیقه قبل از دیدار آقای عباسی‌فر با پدر، با آقای کروبی تماس گرفته شد و در این رابطه هماهنگی‌های لازم با ایشان انجام شد. حسین کروبی عنوان کرد: جالب است هر سه شخصیتی که در این روزها با پدر دیدار داشتند اصالتا لر هستند. فرزند حجت‌الاسلام کروبی تأکید کرد که در دیدار حجت‌الاسلام عباسی‌فر با پدرش صحبت‌های عادی درباره مسائل روز مطرح شده است. این دیدار در شرایطی انجام شده است که پیش‌تر مجتبی ذوالنور، نماینده قم در مجلس، هم به دیدار مهدی کروبی رفته بود. حسین کروبی درباره محتوای آن دیدار گفته بود: آقای ذوالنور در این ملاقات نقطه‌نظرات خود را مطرح کرده و حاج‌آقا هم به بیان دیدگاه‌های خود پرداخته است. او گفت این ملاقات دوستانه و مفید بوده است. دیدار ذوالنور با شیخ مهدی کروبی بعد از آن انجام می‌شود که حدود یک ماه گذشته، اسماعیل دوستی، از اعضای شورای مرکزی حزب اعتماد ملی، به دیدار کروبی رفته بود.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy